Rabarber
Funderar på att hängna in en del av trädgården för hästarna att beta. Grejen är att det där finns en stor och frodig rabarberplanta - är det olämpligt på något vis (om de skulle få för sej att smaka)?
Nejdå, det är inga problem. Jag hade liknande "problem" och mina ponnyer ville inte alls smaka på rabarbern. De betade runtikring. Och trampade i rabarbern, så nu är den helt utdöd.
Jag tror inte hästarna är ett dugg intresserade av rabarber, de tyckeer nog dom är lika sura som vi gör.
Kan bara hålla med #1.
Mina trampade ner en planta för ett par år sedan, men jag har sett att de smakar på det späda som kommer upp.
Det är mycket garvsyra i rabarber, kanske funkar som avmaskning?

Hm, någon som vet om det går att flytta en rabarberplanta..?
Är kanske synd om ponnysarna tar död på den, tänker jag. 

Kan du inte sätta staket/ elstaket runt rabarberna.
#3 Går utmärkt att flytta, gräv djupt och ta bort alla stora blad så det blir som en klump kvar, och sätt ner den på nya stället.

Jag har läst mig till att rabarber är giftigt för hästar om de skulle få i sig det (mer än ett par tuggor), men de rör inte rabarber så det är ingen fara. Jag har försökt i flera år att bli av med en lång rad rabarberplantor i en av mina hagar, men trots att många har varit där och grävt och trots att hästarna trampar på dem emellanåt så kommer de tillbaka varje år. De fungerar för övrigt utmärkt som parasoll till små fölungar! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 Varför skulle rabarber vara giftigt för hästar?
Människor kan ju äta det, men man rekommenderar inte barn att äta/dricka rabarberprodukter pga syran.
Jag trodde inte heller att rabarber var giftigt för häst, men tydligen ska det vara det…..
"Många olika typer av park- och trädgårdsväxter är giftiga för hästar men finns inte med i listan, då de vanligen inte förekommer i vallar och beten. Exempel på sådana växter är liguster, rhododendron, tuja, gullregn, hålrot (naturaliserad i Skåne), robinia-arter (t ex pseudo-akacia), ricin, bentry, buxbom, akleja, julros (finns förvildad), pepparrot (finns förvildad), järnek, rabarber, tobaksplanta, opievallmo (finns förvildad) med flera. Även potatisblast, tomatplantor och liljeväxter är mer eller mindre giftiga vid förtäring".…Axat från SVA:s sida giftiga växter för häst.

Pepparrot är det giftigt eller är det bara den som är förvildad som du skriver, hur ser man skillnad på dom två. Jag har pepparrot (planterad) och det finns en del som tuggar i sig det. Kan det vara skillnad på bladen och själva roten i det giftiga ?

Det finns rätt mycket som vi kan äta som inte vissa djur kan äta. Choklad och vindruvor ska man ju till exempel inte ge till hundar, men våra kroppar har inga problem med att ta hand om de ämnen som choklad och vindruvor innehåller som är giftiga för hundar. Rabarber är en annan sån växt, som vi kan äta men inte t.ex. hästar.
www.stuteriprecious.se
Mina äter i alla fall det späda som kommer upp efter den nertrampade plantan.
De lever än.

#11 Det är inget påhitt att rabarber är giftigt för hästar, så varför chansa om de nu är där och äter?
www.stuteriprecious.se

som sagt, man ska unndvika rabarber till små barn iom garvsyran, så varför skulle hästarna egentligen kunna äta den? Klart att hästen kanske överlever, som #11 säger, men man vet ju inte om organen tar stryk, kanske är det något man inte märker förrens långt senare? Och därför håller jag med #12, varför ens chansa?
Till TS, kan du inte sätta upp något typ av skyddande staket omkring? eller om du kan undvika "rabarberområdet"?

Varför hästarna inte ska äta dem, och varför du bör stängsla in dina rabarber.
Detta har jag inte gjort själv ännu, men jag har smakat det. Mycket spännande och god smak.
Rabarbervingummi
eller: gummi rabarbicum![]()
Ingredienser:
500g rabarberstjälkar
3,5dl strösocker
strösocker till garnering
Skölj rabarbern och skär till 2 cm tjocka bitar. Lägg i en gryta och värm sakta tills rabarbern saftar sig. Tillsätt socker och sjud blandningen under ständig omrörning tills rabarbern är ett trådigt mos och vätskan kokat bort. Tar ca 20 min.
Låt svalna och kör till en tjock slät massa i matberedare eller mixer. Bred ut på bakplåtspappersklädd (eller ännu hellre silikonmatteklädd) plåt. Lagret får inte vara tjockare än 4mm.
Sätt in massan i ugn 50-80 grader i minst 6-8 tim. Efter det brukar massan behöva torka ytterligare på ljummen plats tills den stelnat och enkelt kan hanteras.
Strö lite socker över och klipp rabarbern i strimlor.
Rulla till ormar, skruvar eller klipp i mindre bitar.
Förvarar man dem i lufttät burk i kylskåp så håller de till nästa rabarbersäsong.
Fruktpuré som koncentreras genom torkning kan göras av alla sorters färska frukter och bär, även grönsaker, och njutas som konfekt.