Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 1494 ggr
Gosa
0

Tidigt födda föl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ingen egen erfarenhet av tidigt födda föl, men det verkar som vi har en på gång här Förvånad.

Damora är beräknad till 28 juni och det är först om 20 dagar…

Hon är dock redo här med vaxproppar och tydliga tecken på att det startat.
Bör jag vara orolig när hon fölar nästan 3 veckor för tidigt?

zettan
0

är de helt klart att hon inte blivit betäckt tidigare? Ni har stenkoll på betäckningsdatum? Min erfarenhet är att stoet fölar när fölet är redo. Tror inte ni behöver oroa er. Lycka till och hoppas allt går bra

Gosa
0

Ja, Sandra… hon kan inte ha blivit betäckt tidigare… Hon är betäckt på på fölbrunsten förra året…

Mmia
0

Jag fick ett föl i Söndags och hon var beräknad till 1 Juli så det är nog inget konstigt, oftast lite äldre ston brukar föla tidigare.

Mmia
0

Ser nu att ditt sto också är 21 år , samma som mitt sto som fölade i Söndags Glad

Gosa
0

#3 Tack för svar, skönt att det gick fint för ditt sto och föl.

Ja, mitt sto har ju fått 15 föl innan så jag antar att hon har koll själv när det är dax Flört, bara jag som oroar mig lite…

zettan
0

du ska se att de går bra =) lycka till med fölningen

ThiffannyJ
0

Vi har också fått förtidigt födda föl. Man får väl vara lite extra uppmärksam på att de verkligen äter, och vi har faktiskt tagit in mamman och fölet om det varit regn och liknande. De har dock satt en enorm päls, de som varit förtidigt födda! Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annelie-P
0

Vår Xandra är också gammal, i år 25. Hon har fölat tre gånger hos oss, senast för en vecka sedan. Alla gånger 16-21 dagar innan beräknat datum.

Lycka till!