Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1972 ggr
RebeckaSvensson
0

Hingstval 2007?

Håller på att fundera för fullt över vilka ston som ska betäckas i sommar och med vilka hingstar.

Hur är det med er andra, har ni bestämt er för vad ni ska betäcka med för hingstar redan?

Kratern
0

Ja, men får man nämna det?

sanne
0

Vi funderar lite fortfarande, men vi har ju 2 fina hingstar hemma i år så dem kommer vi ta till våra ston, men hur många av stona o med vilken är inte bestämt…Fundersam svårt att välja..

RebeckaSvensson
0

#1 Varför skulle man inte få göra det?

Annette
0

Jag har en huvudkandidat och en reserv om den förste tex inte tar emot främmande ston. Jag har ännu inte bokat något, vill kolla in hingstpremieringen först också. Jag vill helst att fölen föds i maj juni, så det är ingen panik ännu.

Sasser
0

Skulle vilja ha Orkan till Ginette en ggn till. Nu har den kombinationen givit 3 stoföl av 3 möjliga försök. En fux, en svart och en brun….Jag skulle vilja ha en skäck oxå:) Det finns så otroligt mkt fina hingstar att välja mellan..

Jag har iaf inte bokat ngn hingst åt shettisen men welshstoet skall betäckas i år.

RebeckaSvensson
0

Har bara bestämt mig för att det ena stoet ska betäckas, med vilken hingst det blir har jag dock inte ngn aning om just nu. Den jag helst vill ha står uppe i Dalarna så det är lite väl långt.

Kommer Jolly att finnas hos Jeppssons ska jag betäcka mitt 3-års sto med hnm.

susanne-s
0

En är klar, troligen den andra också…Glad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

Ja jag har bestämt att Dalsgårda Marielle ska betäckas men inte hundra på med vem, sen lär det väl bli Corint med Madgic igen , vet ej hur jag ska göra med Arielle och Madicken någon av dem borde väl få bli dräktiga i år då de fick stå över förra året ..

Dee-Dee är planerad att betäckas med Gläntans Domino

kacka
0

Jag har väl inte bestämt än om stona ska betäckas om… Om vi gör det så får vi väl se… Jag har vissa tankar om skäckhingstar, men sedan får man väl se så de inte blir fullbokade osv. DRÖMMEN är ju att få brunskäckföl… Får väl först se vad som kommer ut i maj/juni.

Houdini
0

Självklart ska jag använda min nyinköpta superfina Zeferino v. d. Kleine Nes.

Zeferino är Brunskimmel och passar nog mina ston jättebra.

Drömmen är ju naturligtvis en Brunskimmelskäck-hingstunge.

Tänk att få en sådan till Parkörning med Palten….

AnnaLundin
0

Jag vet vilken hingst jag ska skicka Cassis till, Venessa har jag inte besträmt än. Esska står troligen över, dvs hon ska tävla ponnytrav och funkar det så bra so vi tror och hoppas så fortsätter hon tävla. Men funkar det inte bra så tar jag hem och betäcker.

Milla
0

japp jag vet också både ordinarie och reserver……………….

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

SaraDoos
0

Samantha ska betäckas. Amulette kanske - beror på hur årets fölning går m m. Vill betäcka båda med svart hingst. Valet är dock inte klart…

paparatzi
0

Vi ska iallafall betäcka Honny med en supersöt kille, som är livstidsgodkänd i Holland..

susanne-s
0

Nu har jag bestämt mig för två jättefina hingstar Skrattande

www.gullsmyrastuteri.se

zettan
0

ja har också bestämt vart mina ston ska gå detta året. Bokat och klart. reserver har ja inte. Jo Zettan har reserv i för sig

stallostby
0

hmm vad alla är förtegna med sina hingstval, då vågar inte jag heller säga vilka hingstar jag kanske bokar med. Men hingstar jag fattat tycke för finns på följande stuterier; Smevallen, Hönsetorp och Kompis men det finns fler.. och detta bara baserat på utseende (via bild, har inte sett nån hingst i verkligheten) och stam, resultat och tillgänglighet.

Annette
0

#1. Du vet väl att Väst har hingstvisning i Alingsås 28 april? Man kan ju hoppas att några av dina tilltänkta hingstar kommer dit.

Cattis
0

Jag skall betäcka mina med Furunäs Bonzo. Eventuellt skall jag kanske skicka ngn till annan hingst, men vilken isf eller vilket sto - det får vi se i sommar. Troligen blir det inte så, men jag funderar lite…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

susanne-s
0

Får man inte gå ut med hingstarnas namn eller är det reklam….?

www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

#20. Jo, det får man.

Cattis
0

#20 Jo då, det får ni. Reklam blir det om man sitter o gör medveten reklam för just en viss hingst (det får man bara i Veckans Hingst-artiklarna). Men att nämna vem man betäcker/betäckt med, är ingen "reklam".

/Cattis

Hanna-D
0

Jag kommer troligtvis betäcka mina två ston med Stjernens Epus igen. Hur min mamma gör mitt sitt sto har hon inte bestämt än.

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok. Då måste jag också berätta att
Berdine ska åka till Furunäs Fernando.
och Ronja ska åka till Furunäs Bonzo.

…..vad ska jag roa mig med då…..
Handösa får avdelningen och skura stallet kanske

www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

Jag är inte alls hemlig vem jag ska betäcka med , fast jag har inte bestämt mig för vem Majsan ska betäckas med, sen om och vad jag ska betäcka Arielle eller Madicken med det får man se , är ju velig där med om de ska betäckas eller vad jag ska göra med dem..

stallostby
0

ok ..då… mina förstaval är Capon Fire och Skovlundens LightCrystal. Förstnämnda åt Nords Grace och den andra åt Nords Tess. Någon som har några invändningar eller andra förslag så är jag öppen för tips och råd. Jag är helt novis på området men Capone verkar ju välmeriterat och tjusig och står inte så långrt bort därav mitt val. Tess åker med av bara farten..

Kratern
0

Ja… då kan jag ju säga att mitt val har fastnat på en hingst som jag inte kollat med om han tar emot främmande ston…. Ytterhalls Mistral.

Kullen
0

Min LaDolcevita ska få åka till Säffle och bli betäckt med Alert. Tänk vad kul om det nlir en skäck.

Madelene_Udd
0

Jag funderar fortfarande…. Är ju svag för skimmlar så det skall bli intressant att se vad Southley Bilberry får på premieringen och sen har jag hört rykten om att det skall finnas en rikitgt fin hingst imp. Danmark som står nära mig som skall visas på premieringen också. Så den är jag nyfiken på.

Hon är dräktig med Junibackens Martini och om han inte är såld till sommaren är det så klart en kandidat.

Jag bestämmer mig inte förrän efter premieringen.

Häls Madde

ninam
0

Vi betäcker våra ston med våra egna hingstar Titol och Vivaldi. Vilka ston som skall betäckas med vem är inte bestämt ännu.

Milla
0

ja mina val är väl inte heller direkt hemliga i heller.

Om pirat går igenom på grevagården så kommer han att betäcka Celma och Carmen

Reserverna är jozo och madgic

Alltså så blir det så här:

Celma - Pirat (Jozo)

Carmen - Pirat ( Madgic)

Paola - Madgic

Asagard
0

Kezella ska betäckas med Stjernens Patrick och Effi med Kölnäs Camillo.

zettan
0

Lillegårn`s Arizette går till Southely Bilberry

Stranduff Valerie går till Vipke vd Zandhoven

Annette
0

#29. Enligt webstamboken är J Martini såld till Finland.

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=86019

Lycka till med årets föl, kul att du hann använda honom en gång.

De hingstar jag fastnat för till Eurydike är Lyckebo Ferro eller Dalsgårds Favorit. Vet dock ej om de tar emot några ston, får kolla upp det.

ingrid
0

Annelunds Garcia åker till Hamras Hurricane

Ann-Christine
0

Våra ston (vilka det nu blir) ska betäckas med Wessel och Domi.

VeronicaP
0

#34 Vi ska ju ha ett föl efter Dalsgårds Favorit iår *ler* ska bli kul och se hur det kommer att se ut,

Annette
0

#37. Han har ju inte många avkommor, men jag tycker han verkar intressant. Har bara sett honom på bild dessutom.

Har han gjort bruksprov?

tombo
0

Jag ska betäcka mina ston med lukas och cosmos det blir 6 ston

VeronicaP
0

#38 Jo han har gjort bruksprov … Vet inte om det står på deras hemsida.

FredrikN
0

jo.. nu är det ju så att…Cool

Vi ska ju ha Stjernens Patrick och Dusol på station så det blir ju de som betäcker våra ston.

AusaBausa
0

funderar på o betäcka Zaffran med Pompe men har ej bestämt riktigt ännu.. Kefir är ej bestämt.

visas hingstarna i syd ngn gång i vår. YUrsäkta en kanske dum fråga men är första gången jag ska betäcka shettisston, har bara varit halvblod förr.

Rättelse: Inte jag som ska betäcka utan hingsten så klart!!! Så fel det kan bliGenerad

SaraDoos
0

#42 Njae, ingen hingstvisning planerad i Syd om det är det du tänker på - synd, för det hade varit kul =)

Har du nåt speciellt önskemål om färg, storlek på hingst och hur långt kan du tänka dig att åka? Det finns ju en del snyggingar här i de sydligare delarna av landet

AusaBausa
0

njae egentligen inte så speciella..kanske inte svart utan skimmel eller skäck ev fux o runt metern ska den vara. Kör MAX 10 mil enkel resa. En hingst som ger bra föl o med lite go i.

Valde en gång hingst i Tomelilla o det tog inte första gången så fick ner mga ggr och ändå blev det inget o sen såldes hingsten efter tråkiga saker….så det blev ej fler betäckningar. Så vill ej ha för långt till hingsten om man skulle behöva köra flera gånger och har man bestämt sig för en hingst vill man ju inte behöva byta för att det är för långt att köra mga ggr.

SaraDoos
0

Du vill ta hem stona efter de dagar de brunstat?

Med stora hästar gör man ju oftast det (om det är hyfsat nära) för de kostar så hutlöst att ha dem stående hos hingsten. Shettisar är väl vanligast att de går med hingsten tills de ej brunstar om/u-ljudas konst dräktiga? Eller har jag fel? Jag har i a f lämnat mina och hämtat dem när de varit "klara" s a s =)

Hmm 10 mil? Det begränsar ju en hel del…. Dirk (fux) står i Hörby och Pompe (brun) i Svängsta verkar vara de närmst dig… har jag glömt nån?

AusaBausa
0

#45 hur brukar man annars göra? Menar du att stoet är kvar hos hingsten tills nästa brunst skulle kommit? Då kan man ju köra ngt längre….

den vi var hos i Tomelilla ringde när Lucky inte ville gå t hingsten mer o så hämtade jag igen typ efter 4-5 dagar ..sen blev det ju inget o så ner likadant igen..mkt körning blev det. Får väl kolla runt lite till inte dags ännu ju…

Cattis
0

#46 stoet brukar gå kvar hos hingsten tills det är dags för nästa brunst, och då ser man ju om hon brunstar om…
Det är det absolut vanligaste. Har man otur blir stoet kvar halva sommaren :-) Om hon inte tar sig alltså.

/Cattis

AusaBausa
0

då kan det bli grymt länge dem är ifrån en sto o föl om man har det brevid!

Asagard
0

#48 Om du syftar på att märr och föl skulle vara ifrån varandra, så är det så att man skickar både märr och föl till hingsten. :-)

Jag skulle rekommendera dig att inte välja en hingst enbart för färgen till Kefir. Kefir är betäckt med "färgad" hingst 4 gånger av fem möjliga och har fått enfärgat varje gång.

Min rekomendation är att välja en hingst med bra ben och kanske något med Rockall i?

AusaBausa
0

nej tänkte mer på Zaffran för färgens skull…

o sen började jag fundera på Kefir ang hennes föl vid betäckning o självklart delar man inte på dem. Snarare jag som fick seperationsångest redan att vara utan dem…

Rockall?

Asagard
0

#50 Haha, jo, det förstås. :-)

Gletness Rockall. Hon har honom som farfar och jag har många gånger funderat på att prova att blanda in Rockall en gång till i stammen, men inte "vågat". Däremot har Kefirs helsyster Jenka betäckts framgångsrikt med ex. Kanteborgs Sprite (e: Rockall). Sprite är dock såld till Norge.

AusaBausa
0

#51 kollade o såg att Jolly Roger har Rockall som far.. är han kvar i Tyskland eller hemma igen?

Asagard
0

#52 Förra säsongen var han i Danmark. Om han är i Sverige i år det har jag ingen aning om, men du kan ju alltid kontakta ägaren och höra.

Cattis
0

#52 Han har väl varit i Danmark i sommar, vet inte om han skall vara på Almnäs 2007? Kolla deras hemsida om det står där?

/Cattis

Milla
0

#52 jo han ska stå hemma i år

Madelene_Udd
0

# 34 jaha, så var det med det….. Tråkigt, för jag gillade honom skarpt. Då får jag väl leta vidare….

sanne
0

#56 Vi finns ju alltid MaddeOskyldig vi har ju två fina hingstar i år !!!

RebeckaSvensson
0

Ska betäcka Myra och Cpirite med Design To Make a Difference.

Milla
0

här är det bestämt att det blir så här

Celma - Jozo

Carmen och Paola - Madgic

Charlotte-J
0

Planen är (ej helt bestämt än):

Kryddgårdens Salvia = Fireball v.St Polderzicht

Daisy = Fireball v.St Polderzicht

Hesther v.St Wainum Wisholt = ?

Gracia v.d Uitweg (dotterns häst) = Gläntans Morendo

Amor vincit omnia Kyss

SofiaChristina
0

Vi ska bara betäcka ett sto i år,det är Kompis Angela som ska till Hector af Sörtå.

sanne
0

Vi kommer att betäcka följande;

Busebo Anja . Southley Bilberry

Natasja v Ramsburg - Jozo

Lillegårn´s Loni - Jozo

Tessa Rose vd Belschuur - Jozo

som det verkar just nu ivarje fall !!!

Linnah
0

Min plan är att betäcka mina brudar med Charley v.d. Prowincialeweg eller Kompis Yrrol. Yrrol är väl drömmen, han skulle gärna få sova i min säng om han ville, men egentligen är han väl inte idealisk till mina ston eftersom de skulle behöva lite mer längd och mer rörelser. Charley skulle förmodligen bli en bättre kombination, problemet där är att han är stor och mina flickor har stora gener (Jinna är inmätt till 101 i år som 3-åring). Nåja, vi får se.

Norrgarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag planerar att använda Nemphlar Chinzano Blue SH 90 till mina ston.

Mmia
0

#64 Vad är det för hingst ??

Ska han visas på hingstpremieringen i Vår ?

cinna
0

Ringde och pratade med avelskunnig person igår, och resultatet blev tillbaka till ritbordet som det så vackert heter - återkommer…

Norrgarden
0

#65 Han är född och avelsgodkänd i England och senare även godkänd i Finland. Ytterligare information finns på min hemsida.

Jag planerar inte att visa honom på hingstpremiering i vår - vi siktar in oss på utställningssäsongen istället.

AusaBausa
0

har inte bestämt mig ännu

Madelene_Udd
0

# 57 Jodå, det vet jag!Kyss Som sagt skall bli intressant att se vad Bilberry får på premieringen… Eftersom jag inte kan så mycket själv ännnu så vill jag gärna anväda en bedömd hingst så att jag har ett litet hum om hur hans exteriör är.

Måste ta mig i kragen och komma och titta på gossarna någon gång också…

Häls Madde

PS. det blir ingen hingstvisning i hästavelsföreningen i år, vi satsar allt krut på utställningen den 2 juni i stället.