Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1161 ggr
AnnaLundin
0

framtidsfunderingar om unghingstar mm...

Jag sitter och funderar, klurar och drömmer lite…

Mitt avelssto Zandra fick sin tredje avkomma förra veckan och det blev också hennes tredje hingst-avkomma.

Första avkomman är gdk RS-hingst (Bonzo)

Andra avkomman guldbelönades som föl, med några champion föl-titlar i bakfickan, han ska visas på premieringen i höst.

Det jag nu klurar på är OM det nu skulle bli så att avkomma nr 2 passerar nålsögat i höst, är det då ens lönt att spara den tredje och visa fram också? Ja, jag vet att det är högtflygande funderingar, men även dessa måste ju ventlieras!! Tungan ute

Frågan jag funderar på är ju alltså hur intressant det skulle vara att ha tre godkända söner med samma mamma? Jo, jag vet att det finns såna brödraskaror, men hur intressanta är de?

I mitt fall är det ju totalt vitt skilda fäder till grabbarna, tycker ni att det spelar roll?

Nu är det ju inte alls säkert att jag ens behöver fundera i de här banorna efter höstens premiering, som sagt, men det är ändå intessant att få höra hur Ni andra resonerar kring detta?

StuteriLA
0

Nu är ju jag kanske inte så representativ för shettisuppfödare, men jag föder ju dock upp några shettisar…

Har funderat på ungefär samma sak..vad är det för poäng att godkänna fler än en , eller kanske två från samma mamma och pappa?

För marknaden borde det vara ointressant , men samtigt är ju ofta marknaden och uppfödarna samma personer och för personen som fött upp och /eller äger ponny känns det ju orättvist att hingsten inte skulle bli godkänd p.ga hans syskon är godkända.

Samtidigt tycker jag kanske att de skulle krävas nåt extra än " bara " ext vid godkännandet. Kanske nån slags bedömning på shetlandsrasens behov av den indviden som avelsdjur? Skulle ju kunna vara både blodslinjer eller extraordinära bruks eller utställningmeriter.

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

AnnaLundin
0

#1 - nu är det ju olika pappor till just mina avkommor, det är ju ändå en viss skillnad mot när det godkänns ett gäng helbröder.

StuteriLA
0

jo det e sant, i ditt fall tycker jag att de bara ska godkännas- om de är värda att godkännas förstås. Jag menar t.om helsyskon är ju väldigt olika och halvsyskon har ju bara 50% gemensamma anlag?

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

sanne
0

Anna, tycker absolut du ska visa, och spara den 3e.

Zandra är ett kanon sto, och lämnar hon godkända söner så är hon ju ett verkligt bra avels sto. Just det att du har olika fäder gör det ju ännu mer intressant.

detta är ju bara min syn på saken, men lycka till !

ThiffannyJ
0

På en avelskurs för Morgan som jag varit på så vet har jag för mig att man godkänner max två helbröder. Så i ditt fall när det är olika fäder, ser jag inga konstigehetr med att spara och visa fram även den tredje.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

MadeleneJansson
0

Håller med ovan sagda! Sedan är det ju så att om du inte vill ha alla 3 själv, så är ju Sverige stort…. En gosse i Norrland och en i Skåne, den tredje på export till Finland exempelvis, så ser jag inga hinder till att alla 3 skulle ha i avel att göra…..

Är dom bra nog så skall dom godkännas!

Milla
0

Säger som #5 inga som helst konstigheter då du har olika fäder till dom. Morgan sa samma sak nu när vi var på avelskursen. Jag lyssnade väldigt noga då eftersom jag har 3 unghingstar med samma pappa och två helsyskon.

Själv ska jag ju ev. visa två helsyskon nu i höst

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mossedal
0

#6 Håller med.

Sedan ska man ju inte "glömma" stoet… med de avkommepoängen som ges henne med fler godkända söner :-)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

AnnaLundin
0

(önskar att jag hade haft möjlighet att gå de där avelskurserna, hoppas på fler tillfällen!)

Tack för era svar! Jag tänker likadant, men ville veta om det var för att jag är partisk…

Årets föl kommer absolut sparas, han är inte till salu…

Elshira
0

Nu håller ja iofs på med Welsh och där finns det inte enormt många hingstar, men jag har en hingst som har flera närbesläktade avkommor i avel (halvsyskon eller halvsyskonets barn).

De är alla väldigt olika, både i temprament, talang, kropp och färg.

Så även om det är samma mamma så är det trots allt bara hälften som är det samma och kan ändå vara enorma variationer. Sedan kan det ju vara så att någon tycker stammen på ditt sto är intressant samt även den ene men inte den andra hingstens stam. Och att ett sto lämnat tre godkända hingstar efter sig borde ju visa på god förvärvnings förmåga!

Så istället för att behöva avla två generationer för att få in två stammar så har dem det färdigt på en generation ("superstoet" + favorithingsten) =)

Är de värda att hållas som hingstar så tycker jag absolut du ska ge alla tre en chans!

Hakuna matata!