Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1753 ggr
Kratern
0

Betesreducerare

En kort fråga… Ni som använder betesreducerare. Hur får era hästar i sig salt och mineraler?

Jag förutsätter att det är ponnyer som går ute dygnet runt.

seijsing
0

Man måste ta av dem periodvis. Min har betesreduceraren på lite mindre än halva dygnet och det funkar fint.

[Teddy]
0

Måste en häst som går på bete ha extra salt?

ThiffannyJ
0

#2 Vet inte om de "måste" men vi har både salt och mineraler ute på betet och de slickar i sig det i alla fall…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Teddy]
0

Jag har lärt mig att den salt som finns i mineralfoder/block osv är fullt tillräckligt. Extra salt behöver bara hästar som svettas MYCKET, typ tävlingshästar, travare och liknande.

stallostby
0

#4 Det beror nog på vad det är för mineralsten/foder. Mina har alltid saltsten. Utom vid saltsten med tillsats av mineraler.

polgara
0

Min valack som går med reducerare äter inte på saltsten oavsett han har sin på eller inte, så han får lite salt+ mineraler utblandat i lite betfor

Kimpa
0

#4 Skummade igenom förra? ridsport där det stod att mineraler var mindre viktigt på bete då de oftast får i sig det genom just betet. Det viktigast var att det fanns saltsten och vatten.

Fast nu gällde det ju de med betesreducerare…

exitingsvillemo
0

När jag använde reducerare på mitt förra sto, så tog vi av den då och då. Men med den modellen jag hade å kunde hon slicka på stenen iaf. Hon tröck mot saltstenen och slickade. Lite svårare var det ju, men det gick.