Betesreducerare
En kort fråga… Ni som använder betesreducerare. Hur får era hästar i sig salt och mineraler?
Jag förutsätter att det är ponnyer som går ute dygnet runt.

Man måste ta av dem periodvis. Min har betesreduceraren på lite mindre än halva dygnet och det funkar fint.
Måste en häst som går på bete ha extra salt?
#2 Vet inte om de "måste" men vi har både salt och mineraler ute på betet och de slickar i sig det i alla fall…
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag har lärt mig att den salt som finns i mineralfoder/block osv är fullt tillräckligt. Extra salt behöver bara hästar som svettas MYCKET, typ tävlingshästar, travare och liknande.
#4 Det beror nog på vad det är för mineralsten/foder. Mina har alltid saltsten. Utom vid saltsten med tillsats av mineraler.

Min valack som går med reducerare äter inte på saltsten oavsett han har sin på eller inte, så han får lite salt+ mineraler utblandat i lite betfor
#4 Skummade igenom förra? ridsport där det stod att mineraler var mindre viktigt på bete då de oftast får i sig det genom just betet. Det viktigast var att det fanns saltsten och vatten.
Fast nu gällde det ju de med betesreducerare…
När jag använde reducerare på mitt förra sto, så tog vi av den då och då. Men med den modellen jag hade å kunde hon slicka på stenen iaf. Hon tröck mot saltstenen och slickade. Lite svårare var det ju, men det gick.