Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1485 ggr
kajsa-kavat
0

Ponny med protes

Jag såg på min startsida, MSN, en filsnutt om en liten ponny som hade amputerat högra halva benet.

Man hade gjort en protes åt honom, så nu haltade han fram med protes på hö fram.

Otroligt att sådant får förekomma, jag blir både förbannad och ledsen när jag ser detta. Är det verkligen rätt att behålla en ponny på de villkoren ? Eller är det ens rätt att forska/experimentera med sådant ? Vad tycker ni andra.

Länken finns på MSN. Kanske någon mer kunnig kan hitta och lägga ut den filmsnutten.

[Teddy]
0

Människan är ett påhittigt släkte, på gott och ont.
Mest ont ibland.
Jag ser ofta på Animal Planet och förfasar mig över förlamade hundar som får kärror till bakdelen, amputerade hundar och katter. Det verkar vanligt i USA.

trex
0

Hur mår djuret? Har det livslusten kvar? Egentligen är det en etik fråga. Där kan man få lika många svar som det finns människor. ex. amputerad människa, får nytt ben, helt ok. Men inte hunden?  Vem skall döma, du? jag? Så länge djuret inte hindras i sitt vardagliga liv kan det väl vara ok.

Och då kanske man inte skall utgå ifrån hur vi använder djuren ex.rider rävlar lydnad. Utan från djurens sida.

Man kan dryfta det i oändlighet.

Man får bilda sig själv en uppfattning vad som man tolererar. Och utgå därifrån med sina egna djur.

exitingsvillemo
0

#2 håller helt med.

PP
0

Jag hör till dem som kan bli lite illa berörd över att se när djuren till varje pris ska "räddas" till fortsatt liv (tittar oxå på AnimalPlanet då och då…). Ofta känns det som om det är mest för människans skull, för att man kan inte tänka sej ett liv utan sitt älskade djur.

Men djur är inte människor. Det kan vara både en välsignelse och en förbannelse att man ändå har makten (och skyldigheten) att ge djuret ett värdigt avslut när ett vanligt djurliv inte längre är möjligt.

Samtidigt tycker jag inte det är fel att göra vad man kan för sina djur, inom de gränser som man själv tycker är rimliga. Jag kommer ihåg den lille noshörningsungen på Kolmården som delade Sverige i två läger när den föddes sjuk och det lades en väldig massa resurser på att få den att klara sej. Vissa tyckte att det var slöseri för det var ju "bara" ett djur och de pengarna borde läggas på vården av gamla och sjuka människor. Då sa djurparksveterinären att han tyckte att med tanke på hur djuren har utnyttjats i medicinsk forskning genom alla åren för människans vinning, så kunde det inte vara fel att ge tillbaka lite i vårdresurser till djuren ibland. Det tycker jag att han har rätt i.

polgara
0

Måste säga att i mina ögon är detta oetiskt, hur belastar hästen musklerna i resten av kroppen? Tror detta är lite av djurplågeri, varför hålla djur vid liv till varje pris?

AnnaLundin
0

håller med #4

Jag skulle vilja veta hur man kan anse att det är ett gott hästliv att halta fram med en protes? kan den över huvudtaget galoppera med sin protes? Nej, det kan jag garantera att det skulle aldrig förekomma hos mig!

exitingsvillemo
0

I många sådana här fall så håller jag helt med, människan tar det ett steg för långt och ska till varje pris, rädda sin vän.
Och nej en häst med protes är inget som skulle ske här hemma heller.

Jag har inte sett filmen om denna ponny, så jag kan inte uttala mig om huruvida det är ett korrekt eller felaktigt beslut, då jag inte vet hur pass mkt denna protes hindrar ponnyn från att röra sig.

Det finns dom som behåller sina gamla djur, trots att dom är både blinda, döva och saknar alla tänder, är det rätt?

Det finns hundar och katter som lever ett bra liv med endast 3 ben, utan problem med att springa och leka, kanske även denna häst kan springa relativt obehindrat med sin protes, det vet vi ju inte, eller iaf inte jag som inte har sett filmen. Och så länge jag inte har sett den så kan jag inte heller inte dömma ägarens beslut.

cordenia
0

Länken till filmklippet om ponnyn

AnnaLundin
0

nu har jag sett filmen och det är så typiskt amerikanskt. Och det var värre än jag trodde! Det finns inet som kan få mig att tycka att det ens är "okej"….