Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1803 ggr
Rubiinen
0

RKS SOMMARCUP 2010

För första året så arrangerar RKS en Sommarcup.
Cupen består av tre delar.

Bålsta 8 maj Stigsbergs gård (DEL 1)
Precision (riden och tömkörd)
Agility (tömkörd, riden och vid hand)

Uppsala 13 Juni Uppsala ponnyklubb (DEL 2)

Precision (körd, riden och tömkörd)
Agility (riden, tömkörd och vid hand)

Norrtälje 24 Juli Norr malma (DEL 3)

Agility (tömkörd, riden och vid hand)
Precisions (tömkörd och riden)
Precisionskörning:
För barn +50cm och +40cm
För vuxna +40cm och +30cm
Då det inte är någon precisionskörning i Bålsta så har vi två precisionskörnings klasser på Norr malma.

Hederspriser:

Allroundchampion

Delas ut till det ekipage som tagit mest poäng i samtliga klasser på de tre deltävlingarna.

Klassvinster

Delas ut till de ekipage (häst+ryttare/kusk) som tagit mest poäng i samtliga klasser på de tre deltävlingarna.

OBS! För att kunna ha möjlighet att tävla om dessa priser måste ekipaget ha startat på alla tre deltävlingar i alla klasser!

Skulle två ekipage ha samma poäng i en klass så väger resultaten från deltävling 3 på Norr malma tyngst.

Klasser för barn:

Precisionskörning +40cm
(Endast på Norr malma)

Precisionskörning +50cm
(Endast i Uppsala och på Norr malma)
Riden precision
Riden agility
Agility

Klasser för vuxna:

Precisionskörning +30cm
(Endast på Norr malma)

Precisionskörning +40cm
(Endast i Uppsala och på Norr malma)
Precisionstömkörning
Tömkörd agility
Agility

SofieN
0

Det låter roligt! Lite synd bara att jag inte haft någon möjlighet att träna agility, annars hade jag ju kunnat vara med i det också. :)

Rubiinen
0

Du behöver inte ha tränat innan :) Var med ändå, du behöver ju inte se den klassen som en tävling, ta det mer som en träning Glad

Silenos
0

Vid precision tömkörning, ska kusken också igenom portarna då, eller bara hästen ?

Rubiinen
0

Hela ekipaget ska gå igenom porten, du och hästenGlad

[Teddy]
0

Synd att all RKSverksamhet är i samma region hela tiden…

Kris_J
0

RKS borde ju kunna samverka med SSS lokalföreingar, även om jag vet att det kan vara trögt ibland. RKS är ju i grunden menat att vara rikstäckande.

Veritas odium paretFörvånad

Rubiinen
0

#5 Det finns två anledningar till varför RKS inte har så många tävlingar utanför Sthlm.
1. Vi som oftast anordnar tävlingar bor här i sthlms trakten. Vi kan inte åka hur långt som helst för att arrangera.
2. Det finns inte heller lika mycket folk som anmäler sig till tävlingarna som ligger en bit härifrån.

Vill du ha en tävling nära dig så får Du jättegärna anordna en tävling genom RKS! Då blir vi bara glada!

Och vi håller oss inte bara i Sthlm. Vi ska ha en tävling i Huddiksvall i Juni och en tävling i Nossebro i augusti.

[Teddy]
0

#7 Jaha! Så om man vill tävla och inte bor i sthm får man göra hela tävlingen själv!!??

PP
0

#6 In a perfect world… Men sanningen är den att intresset från regionalföreningarna har varit minst sagt svalt. Man kan ju inte gärna tvinga folk att engagera sej - det gjordes ju försök med i stort sett just det i RKS ungdom och det slog inte särskilt väl ut.

Man kan inte ställa vilka krav som helst på de som arbetar helt ideellt. Det ska vara roligt och ekonomiskt försvarbart att engagera sej.

#8 Hört talas om hästtransport? Oskyldig

Rubiinen
0

#9 Vi har börjat sammarbeta lite smått med Nord i år faktist. Ska ha brukstävling i samband med deras utställning på Väddö den 22 maj och vi kommer förmodligen ha ett par bruksklasser på deras utställning i Köping i September Glad Så vi börjar komma igång.
Det är som du säger, vi arbetar ideellt och får inte en krona för det vi gör, vi gör det för att det är kul. Att åka en lång väg för att arrangera kostar rätt mycket som man får betala ur egen ficka och det har i alla fall inte jag råd med.

Vi vill att andra börjar arrangera på andra ställen i landet, så om nån är intresserad så hör av er! Glad

Kris_J
0

#9 Jag skrev trögt…

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

#11 Kan ju inte gärna veta om du skriver snabbt eller ej…Fast det tog iofs en hel timme emellan mitt inlägg och ditt svar. Tungan ute

SofieN
0

#10 Ni gör ett kanonjobb! Jag är lite ledsen att jag inte tävlat inom RKS på flera flera år nu, men det är inte så lätt alla gånger om man inte har egen transport och bil med drag. :) Men jag hoppas att jag ska komma iväg lite mer nu.

Rubiinen
0

#13 Jag har samma problem som dej. Måste alltid ha någon som kör mej Obestämd
Som tur e så har jag hittat en tjej att samåka med! Vi åker på alla tävlingar tillsammans och jag slipper ha med mig pappa som hela tiden tjatar om att få åka hem Tungan ute. Så det har löst sig för min del tack och lov!

[Teddy]
0

#9 Jo jag tror jag har hört talas om hästtransporter….Cool

I RKS barndom hade vi tävlingar i Stockholm OCH i Öst, och det var samma personer som fixade. Vi hade tävlingar två, kanske tre, år i rad, FLERA stycken, och ingen blev tvingad.Förvånad
Många starter var det också, jag tror rekordet var mer än 50 starter på en dag.

SannaHolmgren
0

Låter jättekul med cuptävling. Alldeles för långt för mig att åka på tre deltävlingar så långt bort, tyvärr.

Ahnna
0

#15 Stockholm ligger i Öst… Flört

Men vad menar du med resten? Det är ju samma sak nu, vi som bor i Uppsala, Köping och Norrtälje arrangerar massor av tävlingar utan tvång och det funkar hur bra som helst - men ingen vill ju bli tvingad att arrangera en tävling långt hemifrån och särskilt inte när knappt någon kommer på de tävlingarna. Det är ju ingen skillnad mot det du beskriver, att det var tävlingar i samma region under lång tid förr om åren. I år är det dessutom tävlingar mellan Hudiksvall och Nossebro så ingen kan komma och säga att det bara är över ett litet område. Vi har verkligen försökt att sprida på aktiviteterna men det lyckas ju inte alltid, eftersom det måste finnas folk som vill arrangera på respektive ort och ekipage som vill tävla.

Allmänt:

Det här är inget nytt problem för vår klubb, eftersom vi saknar en hemort med en fast anläggning, men så länge det finns eldsjälar som vill engagera sig och ryttare och kuskar som vill tävla så funkar det ju. Men som för alla i klubben så gäller det att man hjälper till om man vill ha aktiviteter på sin hemort och just nu har vi många medlemmar runt Uppsala t.ex. För några år sen hade vi flest medlemmar i Dalarna och några år innan dess bodde de flesta i Stockholm och så vidare… Så kommer det säkerligen att vara även i framtiden med RKS om det inte kommer fler eldsjälar från spridda platser i landet som vill starta upp någonting.

Så ja, vill man ha en tävling på sin hemort så kanske det behövs att man går ihop ett gäng och arrangerar någonting - vilket är både kul och givande och brukar leda till fler aktiviteter! Glad Men vill man inte göra det så får man hoppas att någon annan gör det istället, vilket inte alltid händer. Så är det för oss som är aktiva också - jag skulle jättegärna se fler som arrangerade tävlingar runt min hemort men eftersom det inte finns några andra medlemmar där så får jag arrangera nåt själv lite närmare Uppsala, där medlemmarna finns, eller låta bli och därmed inte ha någon tävling att åka på alls. Hittills har jag valt att arrangera nåt eget, vilket kommer till gagn även för andra medlemmar och klubben som helhet och därför är det värt det.

Jag begär inte att alla ska resonera som jag, men då förväntar jag mig heller inte att man klagar på oss som är aktiva om man själv inte tänker engagera sig och arrangera nåt. Kom gärna med förslag på ställen där det finns många potentiella nya medlemmar som vill tävla och träna, men att ställa krav på klubben att vi som är mest aktiva måste arrangera tävlingar 80-100 mil hemifrån är inte rimligt. Vi gör så gott vi kan med de medel vi har och nästan alltid är det 100% egna pengar som läggs på resor till och från tävlingar och affärer där material måste inhandlas m.m. Jag, och flera med mig, gör gärna det eftersom det gynnar klubben, men när man får ovett från folk utanför klubben för att man inte jobbar ännu hårdare och lägger ner ännu mer tid och pengar för att de ska slippa, nej då är det inte så kul längre. Så tänk gärna ett varv till innan ni kommer med krav och/eller klagomål på vilken region vi arrangerar tävlingar inom, och fundera över vad ni kan bidra med så att alla blir nöjda och ingen känner sig tvingad. Glad Den här klubben lever på eldsjälar, glöm inte det!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

#17 Mitt svar var till PP, inte till dig.

Rubiinen
0

Anmälningar har redan börjat ramla in!
Kom igen nu shettisfolk, anmäl er! Skrattande

Ahnna
0

#18 Välkommen till iFokus, ett diskussionsforum. Flört

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

Washap har valt att sponsra vår Sommarcup! Glad

www.washap.se

Rubiinen
0

#3 Funderar du på att vara med? Ni bor väl inte så långt ifrån? Glad

Rubiinen
0

Även Drive out sponsrar Sommarcupen! Skrattande

www.driveout.se

Silenos
0

Den 8e maj är vi i Kungsängen och går på ponnyrundor, bokat sen någon månad tillbaka.  Men jag funderar på att anmäla till Uppsala. Agility är alltid skoj, ska nog försöka mig på körningen också.

Ahnna
0

#24 Klart du ska! Glad

www.stuteriprecious.se

Silenos
0

#25 Ska bara få ordning på mina vagnar, men det är egentligen inte så avancerat. Behöver sätta på svängel på den ena ( inköpt ) …Vagnen med svängel har punka…Rätt snabbt ordnat.

Rubiinen
0

#26 Klart du ska komma! Alltid kul med nya körekipage! Skrattande Har du ingen vagn med dig så går det säkert att ordna så du kan låna.

Rubiinen
0

Ann-Sofi Stark fixar även sponsor rosetter till:

• Dagens tömkörda ponny
    (Tillfaller det ekipage som fått mest poäng i tömkörd agility och tömkörd precision)

• Dagens agility ponny
    (Tillfaller det ekipage som fått mest poäng i agility och tömkörd eller riden agility)

Dessa priser kommer delas ut på slutet av dagen på alla tre deltävlingar.

Ahnna
0

#28 Najs!

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sponsor rosetterna har kommit! Här kommer bilder på Dagens Tömkörda Ponny

Rubiinen
0

Dagens Agility Ponny

Ahnna
0

Shit, nu måste man ju börja träna på agility och tömkörning… Tungan ute

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

Visst är dom fina? Skrattande

Jag tränade båda två idag och det gick jättebra Skrattande

Ahnna
0

#33 Du vet väl vad man säger? Går det bra på träning så skiter det sig på tävling och tvärt om! Tungan ute *psykning på hög nivå*

Men om det känns bättre så har Miranda fått skor nu och gick kanonfint igår när vi var ute och körde. Cool

www.stuteriprecious.se

Rubiinen
0

#34 Haha då sitter vi i samma sits Flört

Silenos
0

Nu har jag fått hjulen lagade och svänglar fixade. Har köpt ny sele till Dumle också, så i Uppsala kommer vi och konkurerrar med er !

Ahnna
0

#36 Vad kul! Glad

Jag tävlade körning på Johannesberg igår och precisionen (+30 cm) gick kanonbra, så jag är lite mallig just nu. Tungan ute Synd att det inte är körning på lördag! (Men i Uppsala, då jägarns!)

www.stuteriprecious.se

Silenos
0

Till vem ska anmälan skickas ? Jag hittar ingen adress i proppen, bara en e-post som man inte ska skicka till *fniss*.

runas
0

tävlade liite agility o tömkörning för en massa år sedan…(drömmer mig bort) Oskyldig

kanske skulle man försöka sig på lite mer träning o hoppa på tåget igen? Det är ju kul…Glad…kanske nästa år.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Rubiinen
0

#38, det står i punkt 5.
Skicka till:
Frida Rubin
Södra atriumv. 24
184 33 Åkersberga

Silenos
0

Tack ! Ska nog skaffa glasögon. Bläddrade genom proppen flera gånger, men såg bara punkt 7 med emailadresssen…

Ahnna
0

Vore det inte roligt med en förteckning över ställningen i respektive gren, här eller på hemsidan? Placering 1, 2 och 3 och hur många poäng respektive ekipage har. Glad Då kan alla följa utvecklingen tävling för tävling, samt att vi som tävlar kanske får lite blodad tand när vi ser hur nära vi är att vinna/gå om vinnaren. Tungan ute

www.stuteriprecious.se

Mini-Angel
0

Tycker jag med! Vill ju se hur mkt jag leder med  Flört

Skojjade givetvis hahaha

Silenos
0

En bild från dagens tävling i Uppsala. Tre tjejer med tre ponnyer som red och tävlade agility. Vet tyvärr ej vad de heter.

Silenos
0

Sillen laddade med lite banan i pausen.

Kida
0

Vad kul att få se bilder från i dag!!

#44 Första ekipage är Julia Andersson på Lindebys Nova.

Andra är Michelle Johnson på Lisa v.h. Veen

Tredje är Ida Strömberg på Trollminn.

Alltid lika roligt att åka iväg på dessa tävlingar Skrattande!