Vinterhagar
Hur stora är era vinterhagar och hur många hästar har ni i respektive hage?

Vi har ingen särksild vinterhage , utan vi använder en av våra sommarhagar som vinterhage och sen så brukar den sås om till våren och på det viset får vi våra hagar om sådda ca vart 3-4 år.
Mina två vinterhagar ligger nära huset. Tillsammans är det en hektar mark, sju ponnyer och en ligghall delar på den ytan. Sommarhagarna om två hektar ligger bortom dessa hagar.

Vi har en stor vinterhage på 1-5 hektar, precis bakom stallet, där går just nu 8 hästar av olika storlek. Sen har vi en hage där lösdriften är, men den används även på sommaren, men vi harvar upp den på våren så gödslar o rensar man den samtidigt. det är en av hagarna som tex fång hästar får gå i på somaren,
Vi har ytterligare 5-6 hektar sommarhagar och några mindre till hingstarna, nu på vinterna.
vi har tre mindre vinterhagar på sammanlagt 1 hektar ungefär.
på denna yta delar 8 hästar på.
killarna kan busa runt som dom vill utan att känna sig begränsade vilket är skönt, stona står mest och äter eller vilar. Dock kan både Celma och Paola få lite små ryck men det går snabbt över.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Vinterhagarna är väl inget att hurra för men dom är väl 1hk till 2 hästar och på sommaren har dom 20 hk ekskog att lulla i och vi skiftar till en äng hage på 8hk senare på sommaren!! Funkar prima!! ;D
Har ju inget bete hemma så "vinterhagen" är den enda hagen och den är väl på knappt 1 ha, sen har jag tillgång till 2-3ha bete en bit hemifrån.
har just nu 2 shettisar och en kblunghingst men ena shettisen ska åka hem nån gång under våren/sommaren

#9 Vilken utsikt!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#10. Jotack. Ibland är det så vackert så man nästan får nypa sej i armen. Och tre guldston mitt i alltihop blir man oxå glad åt.
Ikväll var det den första vårkvällen. Skönt att natta hästarna.

#11 :-)
Allvarligt talat, vårkväll? Här blåser det isiga vindar och man fryser som attan. Jag hallucinerade fram pingviner och isbjörnar vid kvällsfodringen… Men det är klart, ni bor ju nästan på Mallorca i jämförelse. Brrrr!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#11 Fina ston, den bruna föll jag pladask för
Ser inget staket mot vattnet, går dom inte ut, eller det kanske inte blir is på vintern ?
Vårkväll??
Jag bor helt klart på fel plats, jag vill också ha vår!
#13 o 14. Tja vårkväll, men det var ljust länge, vindstilla och fågellåt! Och hingsten har börjat "sjunga upp sej" när han går in o ut. Mkt säkert vårtecken…
Det finns ett sk staket, en eltråd typ grov stål och en länga stenmur. Havet här fryser inte så ofta, men stranden är allmän och en flock hästar lösa där skulle inte vara uppskattat. Däremot är full galopp under ryttare längs stranden en klar höjdare!

Vet inte hur många hektar stona går på men en gigantisk hage är det iaf, där går 9 shettis ston. Araben och ett halvblod går på ett hektar, Andra halvblodet går i hage i anslutning till de andra storas, den är lite mindre. Estel har fått en mindre hage, förut gick han på 1 hektar ungefär, men har stängt av halva hagen nu.
Har både stall, lösdrift och en större ligghall. Stona har riktig lyx, ett litet stall som de går in och ut i som de vill och en stor ligghall. Estel har två lösdrifter i sin hage. De stora har ingen lösdrift, men en skog som de ofta står i, sen bor de ju i stall också.
mockar ni i era vinterhagar?
Nej vi mockar inte våra vinterhagar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#17 Ja det gör vi. Har stora vinterhagar men försöker hålla efter och framförallt runt stallet.

Gud tänk om vi hade haft en gård med så fina hagar. Vi har våran ponny inackorderad hos våran granne. Hagarna är i och för sig stora, ca 6 ha på fem hästar men det är helt slätt här och det finns inga vindskydd.