Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: godkända-hingstar
Läst 1661 ggr
Mossedal
0

Bästa poäng på ben...

Benställningen är "allt som oftast" den svagaste länken i utställningssiffrorna.

Någon som vet vilken minihingst/vilka minihingstar som fått bäst poäng på ben i Sverige (utställning eller premiering)?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

AnnaFagerell
0

Tittar man från generalmönstringen 2009 är det såhär

Tiger 9p (fått 9 på utställning)
Furunäs Jotex 9p
Ward of Berry 9p
Bäckens Helgon 9p

Bäst ben i hela sverige tror jag Capone-Fire har som ALLTID fått 9p på benen Förvånad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

dajmie
0

Botvid har fått tia på ben, visserligen ej mini.

AnnaFagerell
0

Botvid är död

AnnaFagerell
0

Ska det vara mini tror jag fridhems Elton ligger bra till samt  Skäpperöds Tarik

PP
0

Det här med poängen på ben tycker jag är intressant. Ibland är det inte alltid så lätt att förstå vad som skiljer poängen åt när man jämför med kritiken som medföljer…

Exempel:
"Välbenad. Korrekt"  -  9p
"Korrekt"                 -  8p

Kan det vara bättre än korrekt? Obestämd
Detta inte sagt för att vara gnällig, men nog får det mej att fundera lite. Flört 

Det ligger nog många gånger mer i hur en häst står och går på sina ben än vad en poäng säger.

AnnaFagerell
0

#5 Likaså som det står nöjaktigen korrekt eller välbenad från sidan… Välbenad från sidan men sned och ving framifrån?! Skrattande

Men har en hingst fått 8 or alltid på sina ben är det en bra benad hingst tycker jag. Har den däremot fått mer blandat drar jag öronen åt mej mer

sanne
0

#6 välbenad från sidan är just det. från sidan ! sen när man ser hästen framifrån o bakifrån så ser man tåvidhet, bredspårighet mm.

Det finns många fler hingstar m 9a på benen. Känner dock inte till så många minisiar. Men

Humledals McRattan 9 a på ben

Jozo 9 a på ben

Rosenhagas Lyric 9 a på ben

det finns säkert fler, fast dessa kom jag på nu..

Ahnna
0

"Nöjaktigt korrekt" = "äh, det duger"…? Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

sanne
0

#8 hahaha…

AnnaLundin
0

#8 - faktum är att nöjaktigt korrekt är ett positivt uttryck! Det betyder ungefär att det är tillräckligt korrekt, eventuellt med någon liten avvikelse som saknar betydelse

(jag har för övrigt ett nuvarande och ett bortgånget avelssto som fått 9 på benen)

Ahnna
0

#10 Jag förstår att det är menat som en positiv sak, men det låter verkligen som "mjää…"

www.stuteriprecious.se

Mossedal
0

Inga fler MINIhingstar med bra poäng på benen?

Den skriftliga kritiken är som nämnts ovan, något luddig ibland ;-)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Linda-A
0

Robbie Williams har fått en 9a en gång.

Mmia
0

Gå in på stamboken och kolla alla minihingstar så ser du snabbt vad dom fått på sina ben. En 9:a och resten 7:or och 8:or så är den troligtvis mellan 7-8 osv.

Viktigast är väl vad hingsten ger för ben på sina avkommor.

Om du ser på typ/exteriören på vissa avelsston t.ex. så kan en medelmåtta på utst. ge mkt bra avkommor medans en riktig ringräv med höga poäng får sämre avkommor. Så avkommorna säger mer än vad sto/hingsten själv gör.

Ahnna
0

Jag minns inte vad Skäpperöds Ulan har fått för poäng på sina ben, men de är riktigt rejäla och korrekta i alla fall.

www.stuteriprecious.se

MadeleneJansson
0

# 15 Ulan fick 8 på ben när han godkändes 2005 och 7 på ben vid generalmönstring 2009.