Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 958 ggr
Puzzel
0

5 kg hö per dygn till 2 åring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är 5 kg hö per dygn lagom eller för lite till en 2 åring ??? Höet är inte analyserat så jag vet inte näringsvärdet på det. Vad tycker ni ???

AnnaLundin
0

OM det är ett hö med högt proteininnehåll så är det jättebra - förutsatt att ponnyn äter upp det.

Är det lågt proteininnehåll i höet så är det bättre att ge lite mindre av det och komplettera med ett kraftfoder med högt proteininnehåll. Ger man samma mängd hö + kraftfoder så får man energiöverskott och proteinunderskott, vilket inte är så jättebra.

Puzzel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kollade om höet var analyserat men det var det inte, hon får kraftfoder också varje dag bilden ovan är tagen förra veckan, hur ser man om de får för lite eller för mycket protein om de har energi överskott, hon är ju sprallig och gillar att rejsa runt i hagen men sen är hon ju unghäst så det känns lite svårt att veta om buset är av överskotts energi eller rent bus.

Ellinor Johansson
0

Jag är ingen foder expert och räknar aldrig foderstater.

Det enklaste måste väl vara att titta på pålle, är den i bra hull, är den blank i pälsen och glad i ögonen? Är den lagom framåt när ni rider/kör?

Alla djur är unika individer, jag tror att vi idag förlitar oss alldeles för mycket på foderstater och tittar för lite på våra djur.

Puzzel
0

#3 Jag tycker själv att hon är bra som hon är men sen är ju inte jag så hemma på shettisar, men hon är fin i pälsen fäller mycket, men pigg och glad när vi är ute och går hon är under inkörning. Då behöver jag inte oroa mig så mycket. Tack

Ellinor Johansson
0

# 4 Jag tror att du precis som jag känner av när det känns bra. Den känslan som de gamla hästgubbarna hade har vi  tappat bort i övertro på siffror i foderstater.

Milla
0

#4 Om du tycker hon ser bra ut och mår bra då får hon också i sig det hon behöver.

Tror inte heller på att man ska räkna för mycket utan titta på individen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

Vi ska inte träta om det där med att räkna foderstat eller inte. Jag vill bara tala om att uträkningarna är ett bra hjälpmedel för att kunna ge hästen rätt fodermängder, men det MÅSTE också kombineras med att man tittar och känner på hästen. För, precis som många påpekar så går det inte att stirra blint på tabeller och utifrån det vara tvärsäker på att det blir rätt. Det man gör när man räknar är att hålla koll så att det blir rätt proportioner mellan energi och protein, resp mineralerna.

OM hästen får för lite energi så blir den mager - det kan vi nog alla vara överens om.

OM den får för lite proteiner - vilket tyvärr är jättevanligt bland shettisar - så tvingas den ta från kroppens reserver, dvs musklerna, för att täcka det dagliga behovet. Det första man ser då är att de tunnar ur över rygg och rumpa. OM man lägger handen över ryggen och känner ryggraden sticka upp ovanför ryggmusklerna, då är det ganska stor chans/risk att hästen får alldeles för lite proteiner.

OM man har ett hö som är analyserat och har åtminstone lite koll på hur uträkning av en foderstat går till, så kan man ge tillskott innan en eventuell bristsituation uppstår. Man behöver inte sitta och räkna med exakta siffror till varje häst om man inte vill, men det är inte fel att göra ett överslag i alla fall. Jag har själv inte räknat enskilda foderstater på flera år, eftersom jag haft tillräcklgit bra grovfoder för att slippa det.