Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett25-bete-stallplatser
Läst 4480 ggr
zettan
0

Lupiner =giftiga?

Är de ngn som vet om Lupiner är farliga för hästarna? Ska nämligen stänsla nytt bete och på vissa ställen finns de lupiner. Antingen får jag stängsla runt dom om dom är giftiga

helenep
0

Har hört att lupiner inte är speciellt bra för hästar att äta, men vet inte säkert.

[Teddy]
0

Vi har lupiner i hagen - giftiga eller inte, hästarna rör dom inte i alla fall.

polgara
0

Mina hästar har aldrig rört lupnerna i hagarna

Miica
0

Mina hästar rör inte heller lupinerna!

zettan
0

vad skönt att dom inte rör dom. Då vågar jag nog stänglsa i kväll :D

liljegren
0

" Lupinerna är giftiga så inga djur rör dem och de är ärtväxter vilket gör att de göder marken. En gödning som gör att andra blommor inte trivs.  " Källa

Carita
0

Jag vet en travhäst som åt lupiner och åkte in i dopingtest, detta test visade positivt…..

HeidiH
0

En del av våra islandshästar på jobbet nappar åt sig lupiner när vi är ute på tur.. Hmm, inte så bra då..

SofiaChristina
0

Vi har massor av lupiner i en av sommarhagarna och det har gått

hästar där var sommar i 15 år och dom äter av lupinerna utan att må minsta dåligt.

liljegren
0

#9 jag har visserligen ingen aning om vilka mängder som anses vara farligt, men det finns saker människan stoppar i sig som tär på orgnanen vilket kan leda till problem längre fram. bara för att hästen inte blir sjuk på en gång betyder det inte att det inte är farligt,…

Fidelia
0

Det finns olika sorters lupiner. De nyare sorterna används som foder till grisar och nötkreatur. Så de kan inte vara giftiga. Jag vet inte om de äldre varianterna av lupiner är giftiga de heller. Men mina äter dem inte.

PP
0

Här har vi oxå massor av lupiner, men jag har aldrig sett att hästarna äter dem, varken blomma eller blad.

SofiaChristina
0

Det ingår lupinmjöl i flera färdigfoder blandningar, så nej, jag tror inte att de är farliga.

liljegren
0

som #11 nämnde, det är olika sorter.

Du gör som du vill med dina hästar, men jag tycker det låter lite dumt att riskera om man nu inte VET att man har de "nyare" lupinerna…