Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 6913 ggr
Miica
0

Ni som betäcker (egen hingst)

Ni som har egen hingst och betäcker med. Hur gör ni?
Det jag funderar på är egentligen hur många gånger låter ni hingsten betäcka varje sto per brunst?
Gäller väl främst om ni handbetäcker?

Eller har ni dem på fribetäckning?

Tacksam för svar!

Milla
0

Jag har ett sto som jag handbetäcker dels för att minska springandet då hon har ett föl vid sidan som varit rätt sjukt och inte behöver stressas mer än nödvändigt och dels för att hon slår en del när han är på väg av. Henne betäcker jag varannan dag.

Sen går han med dom andra i flock på fri betäckning.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miica
1

Jag har ju betäckt för hand nu, men allt är nytt för mig. Men funderar på varannan dag..

gärna fler svar! =) Tack Milla

ThiffannyJ
0

Har våra på fribetäckning. Då tror jag hingsten själv känner när det är rätt, att stoet är öppen och så.

Dock brukar vi handbetäcka något sto om det är första gången för hingsten och det är mest för att vi vill se att hingsten är lugn och att han har koll på läget. Vi handbetäckning är det varannan dag. Har fått lära mig av en veterinär som jobbar på seminstation, att varje gång det blir en fullbordad betäckning så blir det en retning på livmorder, så det ultimata är ju så klart ett språng. Men hon rekomendreade varannan dag.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

VeronicaP
0

Varannan dag vid handbetäckning .

Annars vid fribetäckning så betäcker ju hingsten när han själv känner för det och stoet vill ;)

zettan
0

min hingst går på fribetäckning. Men jag kollar till han och hans flock fler gånger på en dag. Så jag har sett att han fullgjort betäckningar.

Han gillade inte när vi handbetäckte. Då blev han lite irriterad. Han ville sköta de själv. Ngn gång höll jag stoet de var okej för honom.

AnnaLundin
0

Om jag handbetäcker så väntar jag till 4-5e dagen i brunsten innan jag betäcker första gången, sen varannan dag tills hon går ur brunst. Idealet är egentligen så få språng som möjligt.

Fidelia
0

Mina går på fribetäckning om det är möjligt.

Om jag handbetäcker börjar jag på dygn 3 och sedan varannan dag. Det brukar bli max 2 språng en bra brunst.

Även om jag handbetäcker brukar min hingst tala om ifall det är lönt eller inte. Om stoet tex inte släpper ägg eller det är helt fel dag så är han inte intresserad.

VeronicaP
0

#6 Då hade ni missat min welsh för hon måste testas varnnan dag , då hon bara tar 1 gång och visar dåligt ;)

AnnaLundin
0

#6 - i ett sånt läge är det ju GULD värt att stoägaren kan informera om hur stoet brukar fungera. Fast tyvärr har många stoägare inte sån koll…

Miica
0

Fler med erfarenheter? =)

Elshira
0

Vi betäcker oftast för hand (ev släpper vi sto och hingst själva i en hage och vi håller koll på att allt sköts som det ska).

Vi brukar börja betäcka när de verkligen är högbrunstiga och ser sådär "drömmande" ut när de hälsar på hingsten. Sedan betäcker vi så länge stoet står med 36 timmars mellanrum, dvs betäcker man på morgonen ena dagen så blir det kvällen nästa dag, och betäcker man på kvällen så hoppar man över en dag och betäcker sedan på morgonen efter vilodagen.

På mina egna ston som jag vet när de blir dräktiga osv så brukar jag vänta 2 dygn.

Normalt sett så brukar det bli 2 språng, men både mer och mindre beroende på hur länge stoet står.

Hakuna matata!

Miica
0

Jag själv var ju borta i helgen nu, så såg inte exakt vilket dag som mina damer började bunsta. Så får nog chansa tyvärr.
Men jag hoppas på att de blir ngt iaf! =)

susanne-s
0

Vi betäcker fån dag 2-3 och sedan varannan dag till brunsten tar slut.
Brukar bli 2-3 ggr vid normal brunst

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Miica
0

"11 glömde skriva innan att mina damer ser rgymt drömmande ut. haha även hon som inte brunstar =)