färger
Hur stor är chansen att två skimmlar (födda gula) lämnar en isabell avkomma? Någon som vet vart man kan läsa mer om färger

Chanserna för att fölet ärver ett gulanlag är 50 %. Om den sedan blir isabell beror på vilken grundfärg den får. Det är även 25% chans/risk att fölet blir dubbelgult och 25% chans/risk att den inte får något gulanlag alls. Detta förutsatt att föräldrarna bara har ett gulanlag vardera.

Sedan är det förstås 75% chans att fölet får ett skimmelanlag och därmed kommer ju den ev gula färgen att blekna. Återigen förutsatt att föräldrarna bara har varsitt skimmelanlag.
DÅ får jag lägga in en lite tilläggsfråga. Om bara ena föräldern är skimmel och född isabell - blir det hälften så stor chans för isabell eller krävs det isabell från två sidor för att kunna få isabell?
Hakuna matata!
Mitt connemarasto är isabell (mörk)
U. Gulsvart Ue Isab UU. svart
E. isab (mörk)

#3 Det krävs bara ett anlag för att få en gulbrun, gulsvart eller isabell, så det räcker med att en förälder har anlaget. Chansen är då 50%. Vilken variant av gul det blir beror på vilken grundfärg avkomman har. Om föräldern är skimmel f isabell är det 50% chans att att vardera anlag nedärvs.
#4 Hos connemaror är väl den dubbelgula en icke tillåten färg? Då bör du undvika att betäcka ditt isabellsto med en hingst som har gulanlaget.
#5 Vad roligt! Jag hade för mig att det krävdes från båda håll ^^ Har en (Welsh Mountain) som är född gulbrun men har (synligt) gulanlag först i tredje ledet bakom (alla andra är skimmlar). Då kanske man får sig en glad överaskning en vacker dag :)
Hakuna matata!

#6 gulanlag är alltid synligt sen kan ju hästen vara skimmel också och då blir den gråhårig och ursprungsfärgen syns inte.
#7 Ja när man letar bland stammarna i england så brukar det vara svårt att hitta födelsefärgerna. Jag menade bara att det var någon först 3 generationer bak som faktiskt varit gulbrun (på den andra sidan hittade jag inget mer än låååångt tillbaka), så det är ju ändå lite tur! ^^
Hakuna matata!

#8 ja, då är det tur att det gula har hängt kvar i hela ledet