Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1149 ggr
Perly
0

Svårfångad

Har en liten shettis hingst som är super snäll och lätthanterlig utan när det gäller att få på grimman när han är i hagen… 
Man måste lyckas få tag runt halsen på honom och hänga kvar tills han sprungit sig trött…
Han skallar av sig grimman hela tiden så hjälper inte att behålla den på.

Han springer om han ser grimman, grimmskaft eller något annat, oavsett om man går in med den i handen utan att röra honom…

Han genomskådar om man har grimman bakom ryggen eller i fickan, funkar inte att locka med godis lr mat, prövat ta in hagkompisen i stallet under tiden men funkar ändå inte att få tag på honom, och i sommarhagen har vi ingång från två håll i lösdriften så går inte att "klämma" upp honom där…

Tips någon?

(flytta gärna tråden om den ligger fel…)

Alltid Oavsett

Perly
0

Hade inte varit några problem om han varit större men nu är han "pygme"…

Alltid Oavsett

achibaldsminiatyrer
0

Mitt ena 1åring va så. han fick ha på sig grimman ihagen och sen när jag skulle ta in honom hade jag grimskaftet i fickan och gav honom ngt gott och höll honomi grimman medans jag tog fram grimskaftet och kopplade honom, tog bara en vecka så stog han först och skulle in, nu e de inga problem att fånga honomSkrattande

Perly
0

Okej^^ Inga problem när grimman är på, problemet är att få på den, han och hans hagkompis är experter på att få av den…

Alltid Oavsett

achibaldsminiatyrer
0

halsring kanske då?

SannaHolmgren
0

Jag hade provat halsring också.

Maliiin
0

Halsring är ett alternativ. Men jag hade nog börjat fundera på VARFÖR hästen inte vill komma in?

Sen hade jag börjat från början. Vet han vem hans ledare är?

"Seven games" är mycket bra för att bygga och stärka ett ledarskap. Jag kör det mycket med mina hästar och även andras.
Sen har jag nog aldrig haft någon häst som har varit svårfångad. Inte av mina egna. Men jag har andras hästar som har varit ganska knepiga. Å då har jag kört seven games och det fungerar.

Så testa med det om du tycker det kan vara intressant!

Perly
0

Får nog prova på halsring, bara att sno getens och se om det går att få på den och isåfall köpa en ny.

Funderat en del på det då han alltid springer fram tills han ser grimman, då "busar" han som om man lekt kull som han och hagkompisen brukar göra.

Ha han grimman på kommer han in och går in utan att göra antydan till att inte vilja komma.

#6 får kolla på det, allt som hjälper är bra och såhär på sommarlovet har man ju lite extra tid att träna på :)

Alltid Oavsett

[Shettisar]
0

Kanske ett pannband på grimman får den att sitta kvar trots bus?

Perly
0

#8 hade det föra sommaren, tyvärr ingen skillnad…

Han springer inte iväg när jag har gettens halsring med mig ut och jag kan utan problem lägga den över nacken( för kort för att kunna stängas) så ska köpa en längre så snart jag kan ta mig in till stan :D

Alltid Oavsett

Milla
0

Jag hade en hingst som var precis likadan innan, jag började köra NH med honom och efter bara 3 gånger så följde han mig och jag kunde utan problem fånga honom. Idag följer han mig som en hund och han är aldrig svår att fånga.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Denna kommentar har tagits bort.
Perly
0

#10 Okej =)

Alltid Oavsett

Kris_J
0

De gånger jag stött på hästar som är svårfångade har löningen varit att ta god tid på sig och bara gå efter  dem och fösa bort dem. De stannar till slut och låter sig fångas, vanligtvis behöver man inte göra det många gånger innan de ändrar inställning. Det blir sk NH…

Veritas odium paretFörvånad

Perly
0

#13 Okej, brukar ta uppåt 1,5 2 timmar per gång i sommarhagen… den är stor…

Alltid Oavsett

Kris_J
0

#14 Det kallas motion Flört

Veritas odium paretFörvånad

Perly
0

#15 Haha, japp

Alltid Oavsett

Maliiin
0

Kul att fler använder sig av NH! För det är verkligen något som lönar sig. Man har igen så mycket om man använder sig av NH.

Ett sätt är ju att härma hästen hela tiden. Den kommer då ge med sig till slut och härma dig istället.
Så går du efter hästen så kommer den gå efter dig sen när ni kommit så långt.

Och som Kris_J skrev. Testa att fösa bort hästen. Hästen är ju ett flockdjur och föser du den ifrån sin flock, då ger den med sig till slut.

Lycka till!

SannaHolmgren
0

Traditionell "NH" funkar inte på alla. Jag har haft enorma problem med min ena, som bara blev mer och mer stressad över att bli bortföst eller att jag gick efter och härmade. Jag har verkligen provat allt, för jag vet att det fungerar på "alla andra" hästar. Han har för övrigt inga problem alls med att bli lämnad ensam och går gärna sin egen väg i hagen och säger inte ett pip om vi är ute på promenad och den andra hästen går iväg så man inte ser den.

Det enda som fungerade var att jag slutade hämta honom själv i hagen utan det fick barnen göra eftersom han kände sig trygg med dem, och sen massvis med tid att bara vara, timmar och åter timmar ihop, utan krav och att alltid ha med sig en morot. Numera kan jag för det mesta fånga honom själv, till och med om han inte har grimman på, men det har varit en lång väg. Det beror på att en olycklig händelse gjorde att det totalt skar sig mellan oss, och han tycker inte längre om mig.

Perly
0

#17 Okej, alla hästar inklusive han går som "hundar" efter en i hagen, tills han ser en grimma eller ett grimmskaft… Och som jag skrev i #0 så bryr han sig inte ens om man tar in hagkompisen, utan springer då bara iväg och äter, tills man kommer förnära med grimman…

#18 Jobbigt när det inte vill funka, denna lilla krabat har varit så sedan dag ett vi fick hem honom från uppfödaren, fast då vågade han inte gå inärheten av människor ens en gång, nu är han så att säga "hundig" och går efter en jämt, om han inte ser grimman lr grimmskaftet…

Alltid Oavsett

MadeleneJansson
0

# 19 Jag har haft halsrem på mina som varit svåra att fånga. Spänner åt den ganska tajt så att dom inte kan få av sig den, det funkar. Jag köper dom blå som är till kor, dom är slitstarka. Finns i olika storlekar.

OBS om man tycker att det känns tajt så tänk på att när dom sänker huvet för att beta så sitter den lösare, så dom har inte problem av att den sitter tajt när dom har huvet högre….. Och jag menar tajt, givetvis inte hårt så att det blir obehagligt!

Perly
0

#20 okej :) Kul att det funkar för dig^^ Ska se när jag kan komma till en affär som säljer halsremar :)

Alltid Oavsett