Staket (runt gården)
Skulle gärna vilja sätta upp ett staket runt gården och önskar tips på fina modeller. Det finns några gamla järngrindar undanställda i ladugården, men ett staket helt i järn passar nog tyvärr inte min ekonomi.
Och vilken färg ska man ha på staketet? Huset är från tidigt 1900-tal i klassiskt rött och vitt. Jag tänker för tillfället svart. Funkar det?
Ett svart staket får mig att tänka kyrkogård.
Om det inte är av järn förstås.
Ett rött trästaket med vita knoppar/toppar tycker jag ser vänligt och inbjudande ut!
det är svårt att råda när man inte vet hur gården ser ut.
Men vitt trästaket funkar ju alltid. Men det beror ju mkt på vilken typ av staket också.
Annars är ju en häck fint som "staket" också 

Rött eller annan slamfärg är otroligt bekvämt när det ska målas om… Skrapa är ingen hit. Dessutom tycker jag röda staket är fina!
Om huset och stallet inte har svarta detaljer så skulle jag personligen inte använda svart.
Rött och vitt är det jag skulle köra på jag med :)
Sedan så kan du ju för ekonomins skull kanske ha trästaket endast på de "synliga" delarna. Dvs mot skogen eller där folk normalt sett inte är kan man ju sätta upp elrep eller elband (med eller utan el).
När jag skrivet detta förutsätter jag dock att du vill ha staketet även som extra säkerhet ifall någon häst kommer ut. Men annars är det ju bara att ha hederligt trästaket där det behövs så att säga ^^
Hakuna matata!

Jag anade nog att svart trästaket inte hör till det mest konventionella… Men där jag jobbade efter gymnasiet hade de svart staket i hästhagarna och jag tyckte det var riktigt snyggt.
Hus och stall har iaf svart tak. 
Vitt staket känns för mycket herrgård (och mycket jobb med att hålla snyggt). Röda staket är fina, gillar särskilt de med höga, smala, täta "pinnar" med vita toppar, men jag tycker kanske inte att det passar med järngrindar…
Tilltalas av det "gotländska" staketet (vet inte om det har något namn, men det fanns snart sagt överallt på Gotland) med tre horisontella brädor och en fjärde högst upp som böjs över varannan stolpe. Inte så lätt att förklara…
#1 Så olika man kan vara! Jag förknippar snarare järnstaket med kyrkogårdar.
Ja,ja, den som lever får se vad (och om) det blir för staket…