skimmel+svart?
Hej skulle behöva hjälp av någon färgkunning:)
stoet är Timotej(svart) e Timothy v.st Geerhof(svart) u:Furunäs Lassie(svart)
Hingsten Love spring(avblekbar skimmel)
Är de någon som kan räkna ut procentiellt vad de kan bli för färger?

Om färguppgifterna stämmer i webstamboken bör Love Spring ha anlagen aaeeGg och Timotej aaEE.
I så fall kommer det bara att födas föl med svart grundfärg, sedan är det 50% chans att fölet blir skimmel.
#1 hur kan du vara säker på det?
Love Spring kan väl ha ett anlag för augoti också? Aaee
Det enda vi vet med säkerhet är ju egentligen att han inte bär på svart (E)
Augotianlaget syns ju inte på fuxar men kan likväl finnas där.
Och hur kan man vara säker på att Timotej har dubbelt anlag för svart (EE)?
Bara nyfiken på hur du kom fram till det du skrev =)

#2 Love Spring har inte gett någon brun avkomma (förutom de som har en brun mamma). Eftersom han ändock har fått så många avkommor och en del har haft svarta mödrar borde ett brunt anlag ha visat sig. Alltså är det rimligt att han har just aaeeGg. Sen kan det förstås dyka upp ev bruna avkommor i framtiden, slumpen kan ju ställa till det, då får man ju förstås helt säkert bevis.
När det gäller Timotej så är det förstås vanskligare eftersom hon inte har egna avkommor. Hennes far är homozygot svart, dock verkar morfar har gett en fux så man kan ju inte vara helt säker. Mormor har likaså bara gett svarta föl. Om Timotej ändå skulle ha ett rött anlag blir det ju 50-50 svarta eller röda föl, och sedan ev skimmel.
#3 Måste nog rätta dig då Timotej faktiskt har en avkomma
#3 det var just det jag menade =) Du lät så säker i ditt första inlägg att det var just bara svart som gällde.
Så det korrekta svaret bör isåfall vara:
25% svart
25% fux
25% skimmel född svart
25% skimmel född fux

#3 Inte enligt webstamboken som är vad jag har tillgång till :) Oavsett så är en avkomma för lite för att dra några slutsatser.
#4 Tja osäkerhetsfaktorn i detta fall är ju Timotej, även om det statistiskt sett är störst chans att hon faktiskt är aaEE. Vill man vara helt säker är det ju bara att göra ett DNA-test för rött anlag
6# vem gör dessa dna testen? någon som har gjort det och vad kostar det?

#7 Jag vet att SLU gör dem här i Sverige. Men labb i USA gör de också och till en billigare kostnad. Dock kommer jag inte på några namn just nu men jag tror att flera här på forumet har skickat prover till USA
tro att mitt sto är aaEE , om vi nu utgår från det så föds fölet svart som grundfärg garanterat?

#9 Ja. Förutsatt att Love Springs anlag är som i mitt första inlägg och att Timotej är homozygot svart. Fölet kommer i så fall ha genotypen aaEe och sedan ett eventellt skimmelanlag ovanpå det.
10# tack för dina svar:)
#10 är stoet homozygotsvart spelar Loves anlag ingen roll alls i sammanhanget
Medarbetare på djurskydd.ifokus

#12 Jo då, hade Love Spring inte varit "aa" utan haft agoutianlag (AA/Aa) så hade det kunnat bli bruna föl också. Men nu verkar det inte som om han inte har det anlaget.