Skav av gjord
Min ponny har fått skav av tömkörningsgjorden, av själva gjorden strax bakom armbågen på ena sidan. Varför blir det så? För löst/hårt spänd gjord? Annat? Tycker att däckeln ligger still och bra. Dock är gjorden möjligen något "stel" (knappt 1 cm tjock dubbelsydd plattläder).
Ponnyn har ganska lös hud där (nästan Shar-pei varning…).
Tips mottages med tacksamhet.
Lammulls tunnel?Som detta
Är däckeln för lång? Då brukar den kunna skava bakom armbågen. Annars är det nog fårskinn eller vila som gäller…

#2 Det är inte däckeln utan gjorden som gett skav (däckeln är inte för lång). Tömkörningsgjorden är använd på flera andra ponnyer och har aldrig gett skav tidigare.

Tror du tränar för mkt. Kör istället. Eller låna en annan gjord så det blir omväxling på skavet. Aldrig varit med om sånt skav. Ännu.
Supertips från Sonja :-)

Kan vara att det kommer smuts eller sand i mellan , inte alls ovanligt att våra kan få det när vi tränar dem , vi använder tunnel ibland då och smörjer med helosan salva innan vi tränar och även efter.
Kan hjälpa att stretcha frambenen innan också .
Läder har en förmåga att ibland kunna skava när det blir fuktigt - framför allt om det inte är den allra mjukaste kvalitén. Jag använder nästan alltid lädergjordar, men på vissa som haft detta problem så har jag helt enkelt bytt till en i neoprene/tyg.
Men i ditt fall så är nog den enklaste lösningen en fårskinnstunnel =)
Kan varmt rekomendera fårskinnstvättmedlet som finns på höks som man använder när man tvättar dem i maskinen. Med det medlet blir de mjuka och fina även efter tvätt.
Hakuna matata!

Fast vi har neopren gjordar på våra tävlings selar men i fällningsperioden så verkar det som att vissa kan ha ont av det i alla fall
#7 Precis gällande fällperioder.
Men o man inte väljer alternativet fårskinn kanske man vill minska friktionen med salva då kan man använda vaselin, fälttävlansryttare vet nog vad kan kan köpa storpack, de smeter ju in rätt ordentligt för att hästarna ska glida över hindrena.
Veritas odium paretFörvånad

Min ena får skav av draglinorna. Det sker alltid vid fällningstider. Men jag sätter fårskinnsludd på linorna sen är det löst. (Nosludd)
Pälsglans gör ju att det glider lättare, brukar fungera vid täckesskav men kanske svårt i armvecket?

Har tyvärr också det problemet. Har tärnsjösele men ändå får han lite skav, urtrist! Sätter på tunnel men ska även testa att smörja in med helosan som jag såg att någon i tråden tipsade om. Skavet uppkommer endast den här tiden när pälsen är tunn och han lägger på sig några kilon.

Tack för alla tips!
#4 Han är tömkörd 3 ggr á 25-30 minuter, mestadels i skritt, den här veckan så jag tror inte att han övertränas.
Har fått order om att bara tömköra tills jag lyckas ha honom rakriktad, men han har känts så pass bra att jag nog testar med vagn snart. Ska även prova att tömköra med körselen, för att se om det gör någon skillnad.
#5 Gjorden nyputsad inför denna igångsättning och med tanke på att jag tömkört mest i skritt på torra grusvägar/på gräs, tror jag inte smuts/grus är boven i dramat.
Har fått lära mej att man bara ska stretcha en varm häst (dvs efter arbete)…
#6 Han har inte blivit svettig eller gjorden fuktig av annan anledning.
#10 Pälsglans kan vara värt att prova kanske. Skavet sitter inte i "armvecket" utan i/precis framför sadelgjordsstaden.
Var till hästsportaffären igår. Tyvärr var sadelgjordstunnlarna väldigt stora (båda långa och breda) och nos/nackludden för smala och/eller för korta.
Köpte ett Eskadronskydd som, enligt tillverkaren, skulle vara ett hygieniskt och lättskött alternativ till fårskinn (går att tvätta riktigt varmt för att ta död på bakterier) som jag ska testa. Någon som har erfarenheter av detta?
Funkar det inte, blir det väl till att skaffa fårskinnstunnel och sätta sej vid symaskinen…

#12 Nu är det ju inte riktig stretching jag menar utan att man drar frma benet så att om skinnet under gjorden rätas ut eller hur man ska förklara , det kan faktiskt hjälpa mot skav…

#13 Okej, det var ju en annan sak.
Jag börjar dock misstänka att det kan vara precis tvärtom på honom då han har så mycket "hudveck", dvs att när benet är längst bak före avtramp veckar sej huden så att någon del blir nypt av gjorden när han sen sträcker benet framåt. 
Pernilla… du får ge pålle mer mat så han fyller ut vecken 
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Spänner du gjorden på båda sidor? Ibland får våra skav bakom vänster framben om man bara spänner gjorden vid vänster sida. Huden dras med när man spänner gjorden och det kan bli veck bakom vänster fram, om man spänner det sista vid andra sidan slätas huden ut och det blir mindre risk för skav.

#16 Tack för det tipset! Ska prova detta nästa gång, för visst har det varit så att jag allt som oftast spänner på en sida.