Krav för GI
I storeglementet står att sto kan tilldelas GI om hon fått två guldplaketter, varav det ena vid lägst ett års ålder och det andra vid lägst tre års ålder, vid avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två olika auktoriserade domare.
Ska dessa meriter redan vara uppnådda vid visning för RS, eller är stoet berättigat till GI även om hon har en guldplakett sen tidigare och erhåller 40 poäng vid premieringstillfället?
Jag vet att man iofs inte brukar prata om guldplaketter på premiering utan kvalitetsklass, men jag kan ju tycka att 40 poäng på premiering skulle vara lika meriterande som på utställning…
Frågan är om det är lönt att skicka med guldprotokollet som merit..? Skulle ju kännas surt om hon skulle få 40 poäng igen men missa sitt GI för att man låter bli och det visar sej gälla.
Meriterna ska vara uppnädda redan när man anmäler stoet för att gälla, om jag tolkat saken rätt.
Eftersom du inte ansöker om RS när de är ett år gamla så behöver inte kraven vara uppfyllda då.
Premieringen är inte avelsvärderingsgrundande konstigt nog om man läser på SH´s hemsida… där finns alla arrangemang som ingår
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Var nog jag som fattade fel kanske… meriterna ska finnas när man anmäler för höjning, ja

Då hoppar jag på, så om mitt sto har fått guld som tvååring och tidigare i år som treåring, ska jag då skicka med de protokollen till 3årspremieringen? Har redan anmält,men man kan väl komplettera?
hjälp/sonja
#4 Det skulle du ha skickat in ja, Dina ska ha GI i år… snabba dej på och skicka kmplettering till Bodil… och skriv varför