hemska sjukdomar
tänkte berätta om mitt 14åriga sto. under våren tappade hon en del i vikt, verkligen behövligt men hon såg lite underlig ut med en bulle framme på bogen ungefär som om hon hade överflödigt skinn efter en bantningskur. hon var pigg och hade god aptit.jag började öppna små bitar till betet för att vänja dom sakta (har aldrig haft fång på en shettis under ca 30 år, men vet att det kan drabba en ändå) efter en vecka visade mitt sto tecken på fång. vet skrev ut metacom men misstänkte event en bakom liggande sjukdom pga viktnedgången. efter två veckor hade inte smärtorna släppt och efter att ha läst om cushings syndrom tog jag beslutet att avliva henne. symtomen var: fång,kissade mycket,fettansamlingar, lockig päls(när hon var blöt)kanske var det tidigt i sjukdomen, men jag vet ju inte hur länge hon skulle få plågas av fången. någon som har varit med om något liknande?
Jag har själv aldrig haft en häst med cushing, men vet av flera som haft det. Tror inte att det är allt för ovanligt. Det beror ju på en tumör på hypofysen, och drabbar oftast gamla hästar, men ibland drabbas ju även yngre. Trist med din ponny :(
Det skulle vara intressant att veta om Addisons syndrom är lika vanligt på häst som Cushings syndrom.. Någon som vet?
http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=524
Här kan man läsa om Cushing.

Jag skrev just om den i en annan tråd. Min kompis häst fick de konstaterat förra året,lite sent då Melissa redan var 23 år pigg tjej Newforest/quater de som först var att hon hade svårt att fälla men de hör ju till åldern ochså.
Hon började kännas lite slö inte sig lik så hon fick åka till vetrinär som i en tanke slängde ur sig denna sjukdom,men trodde inte de var de.
Men ägaren tyckte de stämmer började läsa.
Vet fick komma ut å ta prov som konstaterade Curshing. Melissa fick medicin och blev åter ställd. Men sedan nu slog de till igen å rejält så hon fick somna in hemma pågården.
Dock finns de hästar som kan leva med denna sjukdom om de får rätt medicin och så bra förutsättningar som möjligt.
De är lösdrift röra på sig inge socker typ vad jag förstod lite kortfattat.
För två år sedan fick vi avliva ett 21-årigt ministo just på grund av Cushings syndrome. Hon hade haft fång två gånger några år tidigare. Men under våren 2008 magrade hon av ordentligt, fick som du säger lockig päls när hon blev blöt. Inget fel på aptiten men såg att något inte stämde i munnen. Åkte till hästtandläkaren i Söderköping som konstaterade att varenda tand var lös, de stöttade i princip varandra sa han, för att ramla ut. (undersökte tänderna hösten innan och då var det inga fel)
Hästen blev utdömd direkt. Hon avlivades hemma på gården nästa morgon.
På bilden kom vi just hem från tankläkaren.
#4 mitt sto hade även små bullar över ögonen kan nästan ana det på ditt foto. det var inget jag la märke till förrän jag började leta efter tecken, jag hade faktiskt lagt märke till att hon vid något tillfälle tuggade konstigt, det hade kanske tagit tid att upptäcka sjukdomen om hon inte hade fått fång