Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett26-efterlysningar
Läst 576 ggr
lilleman
0

Söka efter godkänd hingst.

En god vän till mig ger en godkänd minischettishingst. Det är bara det att det var hans föl hon köpte för LÄNGE sen.Ägaren  "tvingade" henne att ta med pappan oxå så han slapp gå ensam. Några papper fick hon inte med då och har aldrig frågat efter heller eftersom att han bara skulle "lånas" med. Nu är det ju så att JAG é nyfiken på vem han egentligen är.Uppfödaren /förra ägaren om det nu är samma person (jag tror det) är troligen död eller mycket sjuk. Men hon kan kanske få reda på hans riktiga namn och ålder.( Han ska tydligen ha varit riktigt fin kommer hon ihåg att han sa)

Idag kallas han Emil och är ca några få cm över 70 och schimmel(helvit)Har någon nått tips om hur jag ska kunna luska ut vem han är?

AnnaLundin
0

Är avkomman inte registrerad? Kan det vara så att den är det men hon inte fått några papper till den? Vet hon möjligen vad mamman heter? Kolla i webstamboken 
Hur länge sen är det hon övertog hingsten och fölet? Så att man kan få ett hum om när hingsten ska vara född?

Jag erkänner att mini inte är min specialité så jag vet inte vilka skimmelhingstar som har funnits där. Men sådär värst många är det väl inte i alla fall…

Jag förstår och håller med om att du inte ska nämna ägarens/uppfödarens namn här, men även det kan ju ge en ledtråd om du inte hittar något annat.

cinna
0

Bara spånar:

DNAtypning gentemot tidigare insänt material? Även om hingsten är gammal så var man väl tvungen att blodtypa förr, något sådant material kanske finns kvar som kan användas? Vem har isåfall tillgång till det? SH????

Charlotte-J
0

#2 Ska man DNA typa så bör man ju ha en "kandidat" att jämföra med. Man kan inte typa mot alla godkända hingstar på måfå för det blir en dyr historia ;-)

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

#2 Alla gamla DNA-profiler finns hos SLU. Fast det är inte sååå många år man har DNAtypat, blodtypning var det som användes förut.

AusaBausa
0

#0 hur gammal är hingst o avkomma? Vad heter avkomman? det måste ju gå o hitta dem ,om man har avkommas namn o den är reg där och deras ålder, på webstamboken…

cinna
0

#3,4 Tänkte att om hingsten en gång blev blodtypad så kanske det finns kvar blod på SLU(?) som kan jämföras med DNA som kan tas från svansen idag på hingsten. Använda sig själv som referens så att säga, det var väl hingstens identitet som skulle fastställas??