Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1336 ggr
runas
0

hösilage analys

Kommer än en gång med en fråga om analys på foder…Skäms

Är detta hösilage ok för shettisar…

TS 59%

Smbrp 35g/kg foder

energi 6.1 MJ/kg foder

Lite lågt i protein kanske men det går ju att ge xtra typ luzern då…eller?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaFagerell
0

Kvoten mellan energi och protein blir faktiskt helt okej om det är till hästar som inte används nåt speciellt. Till avelshästar är det alldeles för låga värden. Jag skulle inte ge mer protein utan att täcka upp energin också

Medarbetare på djurskydd.ifokus

polgara
0

Det ger en kvot på drygt 5,7 o det optimala för "fritidshästar" är 6 så har du inga avelsston o unghäsar så är det ett bra silage, annars får du ha ett med högre kvot eller fodra med soja alt. lusern

mille-star
0

Fördelen med så låga värden är att du kan fodra med mera grovfoder utan att hästen blir fet!

Ahnna
0

Jag säger som övriga - till en vuxen häst som bara "skrotar i hagen" mer eller mindre så är det rätt okej, men till hästar som tränas mer än "litegrann" eller till avels- och unghästar så är det för låg kvot.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

runas
0

ok då vet jag. Får leta vidare då…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

runas
0

vad sägs om detta hösilage?

71% ts

53g smbrp/kg foder

7.6 MJ/kg foder

Har förhoppningsvis 3 dräktiga ston till hösten och en riskponny(fång)

AnnaLundin
0
[Billan]
0

Säger som ovanstående.Glad

Men skulle även kunna använda det förra med viss till läggsfodring, framför allt i slutet på dräktigheten.

AnnaLundin
0

#8 - håller med, men det senare blir förmodligen billigare i längden eftersom det inte behövs något tillskott till de allra flesta hästarna.

Ahnna
0

#6 Ja, köp det! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se