Det där med sele
Jag har bara en bröst sele och känner att jag vill ha lite saker till, alltså skaffa en baksele, svängel och draglinor, men kan jag då ha kvar min bröstsele?
Draglinorna kan jag sätta fast i selen, och även bakselen har jag öglor på vagnen som jag kan sätta den i, men hur blir det med en bröstsele, går det? klart allt går, men blir det bra? Eller ska jag helt enkelt lägga pengar på en giggsele?
Tack på förhand! :)
Jag tycker att du ska lägga pengarna på en riktig sele istället. De billiga "skitselarna" som de kallas är på tok för klen i däckelen och har ingen vettig maggjord. Ofta saknas en bukgjord utan man spänner fast bröstan för att få selen att ligga på plats.
Det finns bra selar för ca 2000kr, billigare om man köper begagnat!
#1 okej, tack då vet jag! Så en bröstsele är inte bra då det spänner fast bröstan, kan man säga att en bröstsele så drar dom med bröstan/bogen och med en giggsele drar som med kroppen/ryggen? :)
Nej, en giggsele har ett stadigt däckel där skaklarna bara vilar. En lös brösta med draglinor fästa i svängeln på vagnen drar hästen med. En giggsele kan också vara en bröstsele.
"skitselen" utan dralinor är en nedskalad variant som tyvärr säljer bra då många är okunniga om utrustning inom körning och för att den är billig. Med denna typ av sele drar hästen i skaklarna. Med en giggsele/bröstsele drar hästen med draglinorna.

Jag tycker alla gånger att du ska lägga pengarna på en sele med lös brösta. (Gigsele)
Hästarna drar mycket bättre med dem.
Det är ju inte meningen att hästarna ska dra med ryggen som det blir när man använder en bröstsele med fast brösta.
Och som mille-star nämnde. Det är oftast bara en klen rem under magen till "bukgjord".
Finns många fina selar med lös brösta för inte alls mycket pengar. Sen får man ju fundera på hur mycket pengar man vill lägga. Du får ju självklart vad du betalar för.
Jag köpte en gigsele för 1900 kr ny. Den fungerade kanon till träning och lite lättare tävling. En bra hobbysele så att säga.
Nu har jag en Ideal Harness. Dom ligger mellan 5000-6500 kr. Men man märker skillnaden på passformen, lädret och hållbarheten. Även de små detaljerna.
Så det är precis hur mycket pengar man vill lägga. Och vad du ska ha selen till?Ska du bara köra lite hemma oh kanske tävla lite. Då duger det med en hobbysele.
Man får putsa lite mer på dem. Men dom är helt okej!

Jag köpte en sele med lös brösta, draglinor, huvudlag och tömmar, komplett för 1500 kr. Att köpa draglinor+baksele separat, till en Bröstsele, blir inte mycket billigare.

Jag tycker också du ska försöka köpa en giggsele. Ofta dyker de upp på begagnatmarknaden för under tusenlappen. Annars finns det som #5 säger helt nya giggselar för under 1500 spänn. Ganska överkomligt. Då ingår baksele och draglinor/huvudlag. Då har du också en bra sele om du vill tävla.
Jag köpte en sådan här till mina små.
Jag är inte ett dugg kunnig angående selar utan gjorde som du och kollade vad alla andra sa. Fick som du rådet att köpa en riktig sele. Det är en billig variant av dem bra selarna. Jag är helnöjd med min.
Har köpt till diverse saker (snabbkopplingar till skakelrem och draglinor) som jag tyckt vart bra att ha och gör det hela säkrare.
En sådan har jag också! Jag är också nöjd med min fungerar perfekt till min hobbykörning, visst så syns det väl att den är använd efter snart ett och ett halvt års användning men den är inte sliten.
lurvponnyn.vimeddjur.se
tack så mycket för alla svaren, nu när det är första gången jag tänkte skaffa ny sele, blir det en hobbyvariant, sommarjobbar och kommer att få ihop en del pengar så det räcker som sagt första gången tycker ja med en hobbysele runt 1000- 2000 kr!
Ni har verkligen fått mig att tänka om, tack!!! :)
Ni som köpte eran hobbysele, för den lite billigare pengen, vart köpte ni den för någonstans? :)

Jag köpte min hos Eva i Dövestad. Googla på Dövestad hästcenter så frå du fram henne:) Men du kan nog inte se selen där. Men kan maila henne eller ringa henne och prata med henne. Hon kanske till och med har något begagnat på lager:)
Måste även köpa en svängel, och tycker ni att jag ska köpa denna, från samma affär som selen är på :)
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=149
haha, fast nu är jag inne på denna, 100 kr billigare, men den var mycket snyggare! ;D
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=55
fast nu såg jag att denna blir ändå dyrare för det blir dyrare om man ska ha störra storlek än mini-minishettis, suck!
kanske är det värt dom 240 kr extra?

240 kr är värt.
Kolla på nylonselen på selar.se, den har jag sneglat på och den verkar vara helt ok. Köper du sele där så kan du diskutera med butiken om det är rätt storlek eller inte.
#14 Jag köpte svängel från drive out oxå. Fick jätte bra hjälp om vilken svängel som passade min vagn och likaså om vilken storlek jag skulle ha på selen. Så jag är super nöjd med deras service och rekomenderar dem varmt!
Jag köpte både svängel och sele från drive out, suverän service och snabb leverans till skillnad från första stället jag beställde ifrån där jag väntade i två månader utan att det kom något och avbeställde sedan…
lurvponnyn.vimeddjur.se
okej, så det lutar mot att det blir på drive out, ni verkar nöjda med dom, och så borde jag också bli det!
jag känner mer och mer att dom 240 kr är värda att lägga på en sele, jag har haft en vanlig bröstsele i snart 7 år, dags att bya ut, ;)
Tack igen!!

Lycka till hanna med selinköp. Det är så kul att köra med riktig sele, en stor skillnad blir det. Sen kommer du aldrig vilja byta tillbaka.
Loksele om du får tag på någon gång är också en suverän investering.
Och spar på gamla selar, de är toppen att renovera trasiga, eller delar som är i fel storlek.

Jag beställde från www.washap.se . Knaonsnabb leverans och bra service.
#19 tack sanna! :) Jag tror också att det kommer bli skillnad, på Dolly kommer man också se skillnad, och hon börjar komma upp i ålder, och så kan det också vara skönt för henne att dra det lättaste eller vad man ska säga :) Hur går det med Doris? :)

OT och lite bakgrund:
Jag har fått Hannas gamla kanin Doris, en underbar liten kanin som går lös med oss i trädgården. Barnen är superförtjusta i henne, och jag hoppas allt går vägen med denna eventuella tjuvparning. Hon bygger bo för fullt just nu. Om någon vill ha en liten dvärgvädur i slutet av augusti så pm:a mig. Om det nu blir några småttingar…
#23 haha, dessa barn ;D
Jag håller tummarna för att det går vägen och att inget händer med Doris, eller så får man hoppas att det inte blir ngt, men eftersom hon börjar bygga bo så är det väl något på gång ;)
Underbart att höra att Doris mår bra, och att ni trivs med henne och att hon trivs med er! :)