Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 6292 ggr
Maliiin
0

Hjälp!!

Idag när jag tog in Dutchess från hagen upptäckte jag att hon gick konstigt med bakbenen.
Hon lyfte dem ovanligt högt och verkade inte vilja sätta ner dem ordentligt. Eller hon liksom letar efter marken när hon ska sätta ner hovarna igen.
Ser ut som hon är halvt förlamad i bakbenen.

Varm i strålen på båda bak.
Ingen feber. (37,5)
Pigg och alert som vanligt och äter och dricker.

Vad kan detta vara?
Hon går inte på gräs utan i en hage med ett par strå och äter hö och mineraler. Fri tillgång på vatten och saltsten.

Fagerljung
0

Ring veterinären NU.

icansson
0

jag hade ring hovslagare o ringt även o rådfrågat veterinär.

icansson
0

läste de som hastigast o är det båda bakbenen så hade jag ringt en veterinär direkt.

Maliiin
0

Självklart är veterinären kontaktad. Distriktsveterinären och Agrias veterinär.

Men ingen av dem kunde förstå vad det kan vara. Dom tycker det är väldigt konstigt att hon är så pigg och alert samt inte har någon feber.
Distriktsveterinärerna kommer heller inte ut på jourtid för en sån här sak. Utan det får vänta tills imorn säger dom..

#3 Jo det är båda bakbenen..

Var uppe hos henne nu igen och kollade till henne men tempen ligger fortfarande på samma och hon har ätit och druckit. Pigg och alert nu med..

AnnaFagerell
0

#4 Tjänstefel av veterinärerna att inte komma ut!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Maliiin
0

#5 Mkt möjligt. Men han sa att så länge hon inte har feber eller är slö så skulle jag avvakta imorn.. Det tyckte Agriavet med att det skulle vänta tills imorn..

JennyR
0

Slinger? Dessa symptom kan ju komma hastigt… hade det varit tex Erlichia så borde hon ha feber… Ta ut en veterinär imorgon, hoppas att det inte är ngt allvarligt!!

JennyR
0

tillägg.. EHV 1 kan också orsaka neurologiska symptom som uppkommer hastigt

Mmia
0

#7 hur yttrar sig slinger ? Vet att på 80-90-talet var ju slinger en "mode sjukdom" ungefär, för var och varannan hade slinger. 

Jag fick slinger på mitt halvblod pga att hon kunde stå i kors med frambenen enl. ett stort djursjukhus (hon hade inte slinger).

Nu på senare år hör man aldrig att någon får slinger, kanske jag har missat dom fallen men har aldrig hört det på shettisar, däremot på Russ.

Maliiin
0

#7 Slinger kommer väl mestadels på yngre hästar? Dutchess är 17 år.
Sen har jag hört nåt om att dom blir ganska vingliga o.s.v. Men det är hon inte.
Sen märks det inget på henne så länge hon står stilla. Utan då ser hon helt frisk ut. Men just när hon rör sig så ser man hur konstigt hon rör sina bakben..

Anna-karinS
0

När mitt varmblod fick korsförlamning så var det precis så där han reagerade. Jag håller tummarna att det inte är något farligt som din lilla har fått och att hon snart är frisk igen.

Pia-Lena
0

Tuppspatt?

liljegren
0

Hon kan inte ha fått en spark i hagen då?

Maliiin
0

#11 Jo vi spånar på korsförlamning faktiskt.. Kan dom bli varma under hovarna då bak tro?

#12 Men kan dom få tuppspatt på bara ett par timmar? det borde ju ha märkts tidigare då..

#13 Näe det känns inte så. Hon är inte svullen eller öm någonstans och hon är ju som sagt varm i båda bakhovarna.

liljegren
0

Värme i hov kan tyda på att det är en inflammation på gång, t ex fång eller hovböld.. Vet inte riktigt hur det är med det där men en barfota häst är väl "varmare" än en skodd häst? Eller?

Maliiin
0

Vi har nu fått lite mer klarhet från en som gör håranalyser och lite. Så vad vi kommit fram till är att hon har som ryggskott. Sitter i bäckenet o.s.v.
Vi har själva varit och snurrat runt bäckenet då det verkar sitta längre upp. Å mkt riktigt så var det så.
Hon tvekade inte ens på att det var det..

Så nu har vi en medicinering som Dutchess ska få och skall även laserbehandlas dagligen.
Så nu håller vi tummarna att lilla Dutchess blir frisk.

JennyR
0

#9 #10 Här finns en bra kortfattad text om slinger/wobbler>>

#16 Håller tummarna att din ponny blir frisk! Glad

mille-star
0

Jisses man blir ju mörkrädd! Jag hoppas att en veterinär undersökt hästen och inte bara någon hokuspokusfarbror!

Du kan skicka lite tagel till mig nästa gång, jag kan hitta på en diagnos för halva priset!

Maliiin
0

Tycker det är ganska trist att det finns så mkt förutfattade meningar. Denna tjejen har hållit på med håranalyser och är Equiterapeut.

Hon har sett hur hästen rör sig och förklarat i detalj vad som hänt och hur vi ska gå tillväga med hjälp av laser.

Ingen hokuspokus som håller på hemma i köket och kokar ihop vad hon tycker.
Denna tjejen har jag och flera i min närhet tagit hjälp av många ggr då hästarna visat konstigheter. Har dom blivit friska? Ja!

Så att det hon håller på med skulle vara hokuspokus tror jag inte.

Det enda veterinären sa var att han kunde ge henne fenylbutazon mot fångkänningar. Men det finns inget som tyder på att hon har fång. Så att veterinären skulle ha rätt tvivlar jag på.

Jag kan heller inte lasta henne och åka till klinik. Hon klarar inte att stå på transport så länge.
Men när hon klarar det. Kommer jag lasta henne och åka och undersöka henne.

Tråkigt att endel talarv innan dom vet allt.
Tack på förhand!

polgara
0

#19 Men att behandla en häst utan att fått en diagnos av någon som inte är utb. veterinär är iaf för mig hokus pokus. Men jag har min åsikt o du din.

Att titta på en hårtuss o därifrån säga vad som är fel köper jag inte

jag slutar aldrig förvånas över vad folk utsätter sina djur för

Hanna-D
0

Var väl Insider eller något liknande program där man skickade in tagel till något liknande. Bland annat från någon känd travare som enligt denna person hade diverse skador och sjukdomar samt tagel från en häst som stått uppstoppad i massor med år på något museum där man fick till svar att den var lite stel, nähä? Flört

Kris_J
0

Ett "hederskodex" bland många equiterapeuter är att inte behandla en häst som inte är veterinärundersökt. Equiterapi i sig är inget hokus pokus.

Föreningen:
http://www.svef.se/index.html

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

Om en häst är så dålig att den inte kan stå i en transport så ringer man väl veterinär…. vissa ska inte ha djur helt enkelt.

polgara
0

#22 jag skrev iof att det var hokuspokus att ställa diagnos genom en håranalys. En seriös equiterapeut behandla inte en häst utan att veterinär konsulterats

HeidiH
0

Jag tror nog att alla gör vad de anser är bäst för sin häst just då. Equiterpai tror jag absolut på, inget konstigt med den. men som en del säger så bör en equiterpeut kanske inte gå in och göra en behandling på en häst som visar sådana här symptom utan att en vet tittat på hästen. Hoppas nu lilla tösen blir frisk! Är det bäckenproblem bör en equiterpaut vara helt rätt! Är inte Butta smärtstillande oxå? Kunde ju hästen av nytta av det ändå tänkte jag..?

Maliiin
0

Veterinärerna kan komma ut och ge butta. Mkt mer kunde dom inte sa dom.
När distriktsveterinärerna här dessutom är totalt värdelösa så kan jag klara mig utan dem. Att hästen inte går som hon ska kan vem som helst konstatera. Det behöver inte en d.vet göra.

Har pratat med ATG också och dom tyckte inte det var lämpligt att låta henne stå på transport en timme till dem.
Så det enda hon sa att jag kunde göra var att ringa d.vet så att någon kom ut och gav henne butta om jag ansåg att hon hade ont.

Nu får hon tabletter som har smärtlindrande verkan. Precis som butta. Skillnaden är att detta är snällare mot hästens kropp. Butta innehåller mkt skit som går ut i kroppen och förstörs.

Men alla tror vi på olika saker! Detta tror jag på då jag vet det givit resultat vid flera tillfällen.
Å det är ju min häst, så jag gör vad jag tycker är rätt för att hon ska må bra.
Skulle väl aldrig göra något mot mina djur om jag ser att dom far illa av att!

#23 Hon skulle säkerligen klarat en transport till ATG. Men jag tycker inte det är snällt att låta henne stå på transport en timme.
Så efter bollande med vet där så kom vi överrens om att inte göra någon transport dit. Inte de närmsta dagarna iaf. Blir hon bättre så är det bra. Blir hon sämre får vi försöka transportera henne ändå tyckte dom. Eller ta ut distriktsvet. Men dom är ju lika med noll här som sagt..

AnnaFagerell
0

#26 Spännande, vad är det för tabletter? Kanske nåt man kan ta del i ?

Maliiin
0

Å kan säga att jag absolut inte vill vara otrevlig eller något! Tacksam för den hjälp jag får. Men man vill inte bli bemött av att man håller på med ihopkok och inte borde ha häst.

#26 Dom står i stallet. Men visst kan du få ta del av dem!

AnnaFagerell
0

#28 Finadyne är det enda jag gett mina då Butta brukar kunna resultera i fång… har aldrig hört om några tabletter men det kommer nya grejer på marknaden hela tiden och jag tror flera med mej skulle uppskatta att ta del av det

Maliiin
0

#29 Ja kan kolla det sen!

Å när du nämner fång igen ja! D.vet sa även att det var fång hon fått och att hon därför skulle få butta. Näe.. Fång är det sista det är!
Sa även att det är ju många shettisar som får fång för att dom är väldigt överviktiga och går på för mkt bete. Men vet blev ganska tyst när jag sa att hon gått ner i vikt och snarare skulle upp något. Å dessutom äter hö och bara ett par grässtrån..

AnnaFagerell
0

#30 Många veterinärer kläcker ur sej fång när dom hör ordet shetlandsponny! Och butta är vansinne att ge en fångponny. Magen tål det inte och fången blir ännu värre. Butta och kortison är portforbjudet här…

liljegren
0

#30 Fång har inte med vikten att göra.. Det har att göra med toxiner som bildas i tarmen = Hästen kan få fång av det mesta..

Vet. trodde min shettis hade fångkänningar. Det är svårt att diagnosticera då symtomen kan variera..

Maliiin
0

Tyvärr är det väl så då just många shettisar får fång.
Men jag tycker att det är för jäkligt rent ut sagt att alla ska dras över en å samma kant. För det finns faktiskt dom som är igång och jobbar, inte är feta och int går på gräsbete hela sommaren.
Butta är det enda dom ger fånghästarna här omkring verkar det som. Ganska idiotiskt, men som sagt d.vet. här är värdelösa..

AnnaFagerell
0

#33 jag använder mej inte av dv här men jag letar upp andra…

VeronicaP
0

Kan mycket väl vara så att din häst har fått MSM kanske med lite gluccosamin i också .

själv har jag anlitat osteopat till häst här iof hade veterinärerna kollat på den i nov men inte hittat något fel , den var inte ens halt efter böjprov men ändå så gick inte hästen hundra procent rent.

Så när hästen var 4 år så innan vi satte igång henne igen så åkte vi till en välkänd osteopat och han hittade felet direkt, han lösgjorde det problemet + hela den låsningen och stelheten som hade blivt av att hästen avlastat fel och spänt sig . Efter det så åt hon 1 burk med MSM och gluccosamin och har aldrig återvisat samma problem igen ,hon är nu 8 år.

Tyvärr är veterinärer rätt dåliga på när det gäller själva låsningar i skellett eller andra delar , de vill ofta spruta eller ge butta , metacam mm.

polgara
0

#31 Nu har iof butta varit det enda som fungerat på mina fångisar, så att fång skulle bli värre av Butta köper jag inte, men kortison är väldigt fång framkallande

VeronicaP
0

Kan mycket väl vara så att din häst har fått MSM kanske med lite gluccosamin i också .

själv har jag anlitat osteopat till häst här iof hade veterinärerna kollat på den i nov men inte hittat något fel , den var inte ens halt efter böjprov men ändå så gick inte hästen hundra procent rent.

Så när hästen var 4 år så innan vi satte igång henne igen så åkte vi till en välkänd osteopat och han hittade felet direkt, han lösgjorde det problemet + hela den låsningen och stelheten som hade blivt av att hästen avlastat fel och spänt sig . Efter det så åt hon 1 burk med MSM och gluccosamin och har aldrig återvisat samma problem igen ,hon är nu 8 år.

Tyvärr är veterinärer rätt dåliga på när det gäller själva låsningar i skellett eller andra delar , de vill ofta spruta eller ge butta , metacam mm.

liljegren
0

#31 Som jag nämnde tidigare beror fång på toxiner i tarmen och inget smärtstillande, vad jag vet, är bra för magen..

AnnaFagerell
0

#36 Jag har en ponny som blev avlivad pga detta så jag vet vad jag snackar om. Mina veterinärer skriver heller inte ut butta mot fång pga att shetlandsponnyernas mage inte tål det och som #38 skriver så sitter fången i magen och dessa preparat orsakar ofta fång

ThiffannyJ
0

#39 Har inte följt tråden. Men vad ska man ge vid fång? Vad rekomenderar veterinärerna, för jag har också hört just Butta.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

Finadyne ger vi vid fång, inte alls så dumt för magen som butta… har även gett finadyne till dräktiga ston med fång

VeronicaP
0

Fast Finadyne hjälper inte lika snabbt om det är väldigt akut smärta som Butta de går inte att komma ifrån faktiskt.

Vi hade en New forest som åt butta hela sista tiden av dräktigheten utan några som helst problem islutet bara en under hålls dos ..

AnnaFagerell
0

#42 Tydligen ska just shetlandsponnyn  ha en känslig mage…

kanske just därför det inte är så benäget med fång på NF ?

Jag ger hellre ett mildare prep som finadyne än brakar på med butta och behöver avliva fler hästar för att magen slår bakut och fången förvärras. Men det är ju bara jag det. Tja, och mina veterinärer =)

Finns en anledning att butta är livstidsklassat för karens

Milla
0

#43 fast det är lactulos också och det ger man även till spädbarn

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

#43 Tyvärr så är det faktiskt lika vanligt med fång på alla hästraser ..

Har faktiskt aldrig upplevt det som du skriver om butta och fång varken på stora eller små , allt beror kanske på dosen man ger , först en större och sen minskar man ner efter 3 dagar tex .. All Cortison preparat påverkar ju magen , eller eg alla smärtlindring och all medicin kan slå ut magen och tarmfloran ..

Vet shetlandsponnyer som ätit butta hela dräktigheten med utan några som helst problem , jag ger ju hellre butta i vissa lägen än fenadyn om jag vill ha snabb smärtlindring ..

Fast livstids karensen gäller ju inte kossor och mjölk tex utan bara på hästar hm knepigt och förr var de inga problem utan det är bara sen vi gick med i Eu som det blev problem :D

icansson
0

min veterinär rekommenderar finadyne till fång och inte butta.

0# Min shettis fick en hovböld i bakhoven va i stort sett block halt bak, vet misstänkte korsförlamning,trots att de inte va lätt för hästen att åka transport till djursjukhus så gjorde jag de.

Jag ser hellre att hästen har lite ont i transporten påväg till djursjukhus än att vänta flera dagar o hästen går hemma o har ont.

Maliiin
0

Hur som helst…

Dutchess går redan mycket bättre och är mycket villigare till att röra sig idag.
Hon är öm när man går igenom henne just runt bäckenet så det är ingen tvekan om att det sitter där uppe. Såg reaktionerna med när hon lasrades.

Men efter två laserbehandlingar är hon redan bättre iaf. Så vi kommer fortsätta med det tills torsdag.
Är det inte bättre då, då skulle vi komma in till ATG sa dom..

JennyR
0

Våra veterinärer på DV här ger helst inte Fenylbutazon till shetlänningar, det är Finadyne som ges i första hand. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det var, men shetlandsponnyns kropp hanterar tydligen inte butta så bra. Det var ngn fler ras som nämndes som känslig, kommer inte ihåg vilken dock….

Jag ska försöka komma ihåg att fråga nästa gång jag träffar ngn vette :)

VeronicaP
0

#47 Vad skönt att din ponny verka bättre ;D

AnnaFagerell
0

#44 Lactulos? Var fick du det ifrån? Det är ju laxermedel

skjootan
0

En tanke som slår mig är efter nyligen fått vara me dom denna sjukdom,Curching (stavning?) som kan drabba ofta äldre hästar.

Min kompis häst fick detta. Många olika symtom,finns prov att ta för att fast ställa.

MadeleneJansson
0

# 43 Fast livstidskarens har inget med medlets farlighet att göra.

Livstidskarens är det på alla preparat som inte har gjorts kliniska undersökningar och prover på häst för att undersöka hur länge medlet sitter i kroppen. När man inte har svart på vitt att det går ur kroppen efter vidd tid så MÅSTE tillverkaren sätta livstids karens trots att man "vet" att det går ur och inte sitter i hela livet!

Sådana här undersökningar är dyra och därför har vi många medel som det är livstidskarens på till häst. PÅ ex nötkreatur finns det inte alls många eftersom det dels finns så många nöt, och dels att man vill att dom skall kunna gå till slakt när dom roucerat färdigt.

Detta enligt min veterinär!

AnnaFagerell
0

#52 Tänk om man samlat alla veterinärer…. Dom kanske skulle slåss om saken =) Enligt mn veterinär är det för att medlet kan finnas kvar i köttet och att människan kan påverkas.

Och för er som säger att ni aldrig varit med om biverkningar… läs om medicinen. Det förekommer ofta biverkningar. Står ju i föreskrifterna till och med

skjootan
0

meeen biverkningar har ju även människomedicin som vanlig alvedon har niu läst på dem?? hua!

Milla
0

#50 tja från helsingborgs djursjukhus, jag har sto med föl som stått på detta och fått inskrivet i stoets pass att det är livstids karens på det. SKa även in i fölets pass när han får sitt. Du behöver inte gå i taket för det för det är så det är.

Jodå dom har fått andra mediciner också men det står klart och tydligt att det är lactulosen som är livstid och inget annat

polgara
0

Livstids karens är det även på de flesta insektsmedel vi sprutar på våra pållar varje sommar med, hur många är medvetna om det? Står tom på flaskorna

Maliiin
0

#49 Ja det känns jätteskönt!

Idag var det ännu bättre. Syntes nästan inget. Så vi får hoppas det är ännu bättre ikväll då vi ska laserbehandla henne för 3:e gången. Men fortfarande är det boxvila som gäller för damen..

AnnaFagerell
0

#55 Nu menade jag smärtstillande… det är inget smärtstillande. Det är laxermedel och jag kan inte tro att det skulle vara livstids karens nej. Mina hyperlipemiston fick detta, JAG dricker detta…. Kan stavningen vara rätt?

Alltså det innehåller SOCKER och VATTEN! och är RECEPTFRITT…

VeronicaP
0

#57 Vad bra håller tummarna för att ditt sto kommer att bli helt bra :D

Men Anna biverkningar ger ju all medecin både till människor och djur , jag menar då skulle man inte kunna ta någon medecin alls.

Den medecinen jag äter själv är ju inte så bra men hade jag inte tagit den hade jag inte kunnat röra mig.

Så det köttet vi äter bla OX kött kan innehålla butta tex ;) men inte hästköttet :D

Milla
0

Då har djursjukhuset gjort fel och skrivit fel i både pass och på eftervårdspapperna. Ja det är rätt stavning och det är inte endast ett laxermedel man ger det även vid leversjukdom.

Du skrev ingenstans att det bara handlade om smärtstillande men skit samma jag tänker inte fortsätta denna diskussionen för den leder bara rakt ner i sandlådan.

SannaHolmgren
0

Min svägerskas ponny fick akut svår kolik och avlivades akut på gården efter att ha gått på butta i en vecka. Hon behandlades för lindrig fång som knappt märktes, vet skrev ut butta och så gick det som det gick.

#Lite OT Det där med att medicinering mm skrivs in i passen och så… var det någon som såg nyheterna för nån månad sen om att en häst hade "slaktats två gånger"?Förvånad

Det var slakterierna som INTE kontrollerade om passen tillhörde rätt häst öht. Det enda de gjorde (och fortfarande gör) är stickprovskontroller efterrsom de inte har rutiner eller tid för att kunna kontrollera alla hästar och pass. Många hästar slaktas utan pass alls. Många pass kommer på villovägar och "återanvänds".

Man undrar ju efter en sån nyhet.

#0 Kul att din ponny mår bättre. Jag tror också på att man kan följa sin magkänsla många gånger. Det är ju lite som barnen. Inte kör man dem till akuten så fort de slår sina knän eller får ont i en muskel. Man ser ju om det går över, och om det inte gör det så snabbar man ju på med kontakt med veterinär eller doktor.

JennyR
0

Hmm… Har kollat upp liiite mera om buttan..

Tydligen så är det så att just shetlandsponnyer har ökad känslighet mot typ alla "klassiska" NSAIDpreparat, men i synnerhet Fenylbutazon. De kan på lägre dos drabbas betydligt snabbare av biverkningar än andra raser. Exempel på andra raser, islänningar spekuleras det i att de har ökad känslighet mot Metacam, och Eng. Fullblod magsår av butta.

Var dokumentationen om detta finns vet jag inte, men det torde väl gå att googla :)

Kris_J
0

JennyR
0

#63 se där så nära det fanns :) Det ska även tydligen finnas ngn form av dokumentation om just shetlandsponnyns känslighet mot butta, hade varit intressant att läsa den (ska forska vidare :))

Maliiin
0

#59 Tusen tack!

#61 Ja det tror jag absolut. Och det är ju inte saker som jag går och hittar på själv. Det kommer ju från en kvinna med över 30 års erfarenhet!
Å vi diskuterade just det igår att när människor skadar sig så drar man inte till läkaren direkt. Man väntar ett par dagar och åker till läkare om det inte blir bättre. Man måste ju låta naturen ha sin gång ibland och känna efter vad som är rätt och vad man tror på.
Uppenbarligen är inte detta helt åt skogen med tanke på att det givit resultat på så kort tid.
Och laser kan ju aldrig skada, tvärtom! Vi låter våran laserterapeut lasra våra hästar med jämna mellanrum och om det är nåt.

AnnaFagerell
0

#60 att det ges för leverproblem är ju för att det är Socker… du får skriva vad du vill om sandlåda och allt möjligt men vad jag vet är inte socker och vatten farligt… men men… är jag dum i huvudet för att jag påpekar detta får det så vara

#61 Jag slaktade en ponny i våras och det var grundlig kontroll… dom ville helst att ponnyn skulle vara chipmärkt också… Däremot skriver inte mina vettar in mediciner i passet vilket är skamligt.

Det är riktigt löjligt att man inte ska kunna dela med sej av erfarenheter utan att få höra att si och så har jag aaaldrig varit med om och det kan inte detämma för att just dessa personerna inte varit med om det. Finns kanske flera tusen andra hästägare som verkligen varit med om det, tänkt på det?! Mina veterinärer är hur duktiga som helst, fått höra av tre olika veterinärer samma sak gällande bla butta. Sen är det ju klart så att ALLA hästar inte drabbas men väldigt många shetland gör just detta, drabbas.

Maliiin
0

Kanske kan ni skapa en annan tråd för Butta?

Kris_J
0

Att förringa och nedvärdera andras erfarenheter eller "oerfarenheter" med ordet löjligt i tid och otid är väldig respektlöst och otrevligt. Så känner jag iaf…Gråter

liljegren
0

Hoppas hon blir bättre nu, skriv gärna hur det går!

Ninnii
0

Vad skönt att hon börjar bli bättre, gör det som känns rätt för dig!

Ahnna
0

Här i krokarna finns ett slakteri som tar emot hästar för avlivning tidigt på mornarna innan det egentligen är öppet, för att slippa bokföra slakten och kunna sälja köttet svart - oavsett om hästen i fråga är behandlad med livstidskarensmedel eller inte. Det sker under bordet och pass är inte nödvändigt att visa upp. Det fick jag reda på av en slump när en bekant bad mig åka dit med en häst som skulle avlivas och jag ifrågasatte om inte ägaren måste vara med. Nej, det bryr de sig inte om på slakteriet, så länge man åker dit innan de öppnar officiellt för dagen. Obestämd

Angående fångmedicin så fick min fångponny Metacam nyligen och det verkar ha fungerat. Steg 2 hade varit Finadyne och steg 3 Fenylbutazon om inget annat hade hjälpt. Enligt min veterinär så är buttan absolut bäst mot fång, men att de helst inte ger det direkt på grund av att vissa hästar har känslig mage. Men hjälper inget annat så blir det butta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#71 Men gud vad obehagligt! Då kan ju vilken sjuk människa som helst åka dit med vilken häst som helst och slakta den. Hua..

Man kan säga att Dutchess är 75% frisk nu. Det går framåt hela tiden.
Så vi fortsätter som vi gjort hittills. Skillnaden är den att vi drar ner på medicineringen..

[randi]
0

Vad skönt att din häst mår bättre, hoppas att det håller sig.

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

svart på vit

AnnaFagerell
0

#74 Vore kul att veta varför Milla… står inget i pappren på någon av mina hästar… Ska du prata med nån vet där igen så fråga gärna…  Däremot tyckte ju inte jag att din pålles levervärden var nån höjdare… Var det därför hon var där inne? Jag kommer inte ihåg, du har nog sagt det… Är dom proverna omtagna?

Pia-Lena
0

#75 Det står mitt på sidan;Diagnos, hepatit

AnnaFagerell
0

#76 Såg det sen =) Men fick för mej hon var inne för nån svullnad i huvudet/halsen… Men jag kan blanda ihop det också, därför jag ville fråga Milla

Hanna-D
0

Hepatit! Aldrig hört talas om det på häst. Hur yttrade det sig? Och hur kan ponnyn ha drabbats?

AnnaFagerell
0

#78 Jag har haft två ponnyer med hepatit. Ghia nu förra året hade allvarlig hepatit och det tog hennes liv. Hon fick ödem överallt…. blev stor, tung och hängig. Hyperlipemi symptom.

Orsak okänd. Kan få det av förgiftningar men enligt vet så är orsaken oftast okänd. Jag har mina egna teorier dock.

Milla
0

Hon åkte in pga sin svullnad i käken och det berodde på selen brist, dom har hela tiden sagt att det var selen brist och sen tillstötte hennes levervärden och varför dom har satt diagnos hepatit vet jag tyvärr inte.

Hennes prover är omtagna tre vändor och senast förra veckan och dom var helt normala så hon är idag friskförklarad.

Dock vet jag att selen brist kan orsaka en hel del otäcka saker invändigt på hästen.

Nu tycker jag vi får ta och göra egna trådar så inte trådskaparens tråd blir alldeles söndertrasad.

Ber så hemskt mycket om ursäkt till trådskaparen.

Maliiin
0

#80 Tack!

Dutchess gick idag helt rent!! Det var nästan så jag fick en tår i ögat. Min älskade lilla dam!
Så hon har fått laser ikväll igen och imorn ska hon få gå ut i hagen för första gången sen i måndags.
Men hon kommer få gå i hagen bredvid de andra då jag inte vill att dom andra ska kunna köra iväg henne. Så får hon vara lite för sig själv första dagarna.

Det känns så himla skönt! Självklart är det vila som gäller ett tag framöver. Men nu rör hon sig som hon ska iaf!!

SofieBroden
0

samma sak hände vår 4 åring nu i början på juni. vet ordinerade selen. vi ska se om det  hjälper annars blir det vidare utreding

MadeleneJansson
0

# 53 Vi är inne på samma spår.. Eftersom det inte finns ngn forskning på hur länge preparaten stannar i hästköttet så tar man det säkra före det osäkra och sätter livstids karens för att inte riskera något.

seijsing
0

Butta är absolut effektivast mot fång och ordineras av veterinärerna här i trakterna. Huvudsaken att man under tiden ger dem "urtvättad" betfor och t.ex. protexin för att hjälpa magen. Enligt vet. här så är det endast butta och finadyne som är alternativen. Och ett absolut förbud mot kortisonpreparat som vissa vet. skriver ut då det är dessa som lätt utlöser/förvärrar fången. Har själv sett diverse shettisar behandlas med butta i 2 veckor tillsammans med betfor och protexin utan biverkningar.

Tror även att det numera i någon författning faktiskt står att det är olagligt att behandla sin häst (sitt djur) med "alternativa behandlingsmetoder" utan att de är ordinerade av veterinär. Därav kan man som djurägare förmodligen bli dömd för brott enligt djurskyddslagen för att t.ex. ha utsatt sin häst för onödigt lidande, om det vill sig illa. Många är de veterinärer som uttalat ve och fasa över de många alternativbehandlare som förstört hästar då desperata djurägare letar efter halmstrån för att rädda/hjälpa sin häst. Min personliga åsikt är att det finns ett fåtal riktigt duktiga alternativbehandlare som i vissa fall kan göra nytta för hästen. men majoriteten är smarta människor som insett hur lätt de kan sko sig på desperata människor.   

Flört

Maliiin
0

Någon Medarbetare kanske kan låsa tråden eller ta bort den då den inte håller sig till ämnet trots önskningar om det..

Kratern
0

#0 Jag är lite förvånad att du skriver här i forumet och frågar vad det kan vara…

Om du nu litar på equiterapeuten, varför fråga här?

Du litar inte på veterinärer, men du litar på att människor på ett forum kan ge dig svar…?

Mmia
0

Det är väl jättebra med ett forum där man kan fråga om någon annan har haft liknande fall även om man har kontaktat sin veterinär odyl. Det är väl det forumet är till för……..

VeronicaP
0

#80 Vad skönt att hon rör sig obehindrat nu , jag vet ju själv att laser är gott för onda ryggarn ;)

Tycker du gör rätt i att låta henne gå själv i några dagar så hon kan röra sig i sitt egna tempo :D

Maliiin
0

#86 Precis som #87 skriver så var tanken att se om någon mer har varit med om detta. Jag är nog inte den första, inte heller den sista som frågar om saker och ting här..

Å när jag skrev inlägget, hade jag inte fått svar på vad det var..

Prenses
0

Vad bra att din ponny mår bättre nu. Jobbigt när man inte vet vad som är felet. Min shettistjej är också sjuk, ett år gammal. Det är jobbigt, men man måste ju bara ta en dag i taget. Skriv gärna uppdatering hur det går med henne. :) / Sabina

Kratern
0

#89 Det var inte det att du frågar på forumet… Jag undrar bara hur du kan lita mer på de svar du får här än de du får av veterinären?

För du pratade väl med veterinären INNAN du skrev på forumet?

Maliiin
0

#90 Hon är helt frisk nu men ska vila ett tag till innan vi sätter igång henne försiktigt=)

#91 Har jag nånstans sagt att jag litar mer på svaren här inne? Nej. Det enda jag ville veta var OM någon varit med om detta.

Veterinären sa att det var fång å ville sätta in butta. Å det gick jag inte med på.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.