Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3590 ggr
Lisa-MC
0

eksem hästar..

Fråga för ett tag sen om era hästar börjat klia sej, men frågar igen nu när sommaren har kommit igång lite.

så.. har era hästar börjat klia sej än?

Milton1
0

Hej

Min har börjat att klia svansen och manen lite. Men det är nu när knotten har börjat komma som det har blivit värre.

Lisa-MC
0

hur gör du för att lindra eksemet då?

Jag har börjat ge min shettis ett foder som ska stärka imunförsvaret o jag tycker de har hjälpt. Han kliar lite men inte så hysteriskt som han gjorde förra året!

Men nu har vi köpt örter också, hoppas de ska hjälpa ännu bättre!

Hanna-D
0

#2 Vad är det för foder? Aldrig hört talas om att foder ska kunna hjälpa vid eksem.

mille-star
0

#3 Det har inte jag heller hört, men många örtnissar påstår detta.

Det som hjälper är att täcka dem!

Hanna-D
0

Örter, alger m.m. Känns som försäljningsknep… Men visst, hjälper det en ponny så är det ju bra men många lägger nog ut stora summor pengar på preparat i onödan.

mille-star
0

Det håller jag fullständigt med om! Alger sägs ju dessutom innehålla massa gift, men det kanske är därför knotten flyr isåfall=)

monzun
1

Min började klia sig när knotten kom. Jag sprayar honom med en blandning av vatten, äppelcidervinäger och vitlök. Det verkar hjälpa för honom, plus att han har täcke. Innan jag började hade han kliat av sig en del av manen men det har börjat växa ut igen.

Använder även idomin och hästsalva och smörjer honom.

[Shettisar]
0

Min gosse hade/har svår eksem och när jag köpte honom som 16åring (idag 26år) så hade de (smort) honom med spill olja….

Jag har denna vintern gett dom Bokashi och både allmän tillståndet men framförallt eksemet har förbättras avsevärt! Han har kliat sig lite men är idag väldigt fin i hud och päls.Han har fått behålla både man,svans,pannlugg.Klådan är drastiskt tillbaka gången.Vid behov så smörjer jag med Prob eller Gorisal.

Han har eksem täcke och eksem huva på.

Lisa-MC
0

finns ett foder som heter Hippolyt, va en artikel med i Hästfocus för ett tag sen.

(min andra shettis har blivit jätte fin o hullet o tappat vinterpälsen jätte bra iår, pga av fodret)

Örterna e jag lite skeptiskt mot men på hemsidan jag kolla på skulle de tydligen hjälpa (hippok9.nu) Men de e ju värt o testa om hästen kan bli bra. Inte kul att se honom klia sönder man o svans :(

Sen har han ju täcke också, som hjälper väldigt mycket!

Sen kan jag rekomendera en salva som heter skillingaryd, om de blir sårigt o torr hud där hästen kliat. Luktar korv men annars e den kanon!

murkla
0

#7 Hur mycke av vardera har du i din spruta med vatten o äppelsidervinäger?

monzun
0

#10 Ingen aning. :-P Utan tar bara lite på ho. :-)

Brukar nog blir 2-4 msk äppelcidervinäger, 4-6 vitlöksklyftor (skiver dem) å så resten vatten. Har använt en sprayflaska från ica maxi.

De stinker iaf när jag sprayat honom. :-P

Anna-Karin
0

Jag har provat det mesta till vårt sto.. men nu kör jag med Horsol som man kan köpa på apoteket och nu kliar hon sig inte längre utan är fin i man och svans. Kan varmt rekommendera det… hon går ute dygnet runt utan problem.

Produkter som innehåller tjärapreparat och alkohol torkar ur… när det kanske istället behövs mjukgörande för att huden skall läka. Horsolen är både klådstillande och mjukgörande. Har de inte det hemma på apoteket så kan de ta hem, kostar 220 kronor och är väldigt drygt.

Jag har Nylanders som jag blandar ut med vatten som jag sprayar på kroppen på alla hästarna på betet för att de skall lukta lite oattraktivt för knotten… men vet inte om det egentligen gör så stor nytta mer än för stunden.

[Shettisar]
0

Lill Hästen tar 195 för Horsol.Några kronor att tjäna ;-)

mariajalrup
0

Är det ngn som vet om Boett täcket skyddar både mot knott och sol? Jag har en shettis hemma som vi håller på att utreda på klinik, han tappar päls fläckvis i ett brett "band" över hals, rygg och ner på rumpan och haserna:( Har också klåda i manen men inte i svansen. Levern är påverkad men vi vet ännu inte varför - bara att han nu också är överkänslig mot sol. Personligen tror jag att det är solen han reagerar på, inte knotten.

Någon som har erfarenhet av liknande svåra eksem?

Ska säga att han hart behandlats med det mesta från antibiotika,Horsol, Switch, Top-spot-on, Helosan sol, antibakteriellt schampo till b-vitamin injicerat - än så länge verkar ingenting hjälpa:(

steilinger
0

jag tror boetts täcke är så pass tjockt så det står emot uvstrålning.

vi kör med täcke och holsol+ går in på kvällen. inget kli än

Lisa-MC
0

#14  Usch va jobbigt din häst har de! Min shettis får något skumt eksem under magen, han får en kalfläck som sprider sej om jag inte håller rent o tar salva på honom. Veterinären rekomenderade skillingaryds hästsalva, o jag tar ett tjockt lager under magen o även runt manen. han har klarat sej ifrån såret som han brukar få under pannluggen. Annars har jag testat horsol o probs produkter, men de funkade tyvärr inte. Men va jag har lärt mej detta året som e nytt, e fodret då som ska stärka imunförsvaret, eftersom de kan va så att kroppen saknar något. hoppas se resultat iaf till nästa sommar. Håller tummarna för min lille prins! Hoppas även din häst får ett lyckligt klifritt liv! Jo.. de där med boett täcke, de e jätte bar verkligen slitstarkt o jag tror de ska stå emot solen lite. O dom som säljer boett täckerna e jätte hjälpsamma, de lagade mitt ena täcke som hade blivit misshandlat av en annan häst. Så jag slapp köpa ett nytt! Har även sätt att dom har en ny färg, nämligen ett vitt med blåa o gula blommor ;)