hur gör man?
hejsan
ja ska som många på forumet läst ta bort mitt halvblod. Jag har bestämt att hon ska få avlivas hemma i sommarhagen där hon gick gå på sitt första bete någonsin. Men hur har ni övriga gjort som avlivat era hästar hemma? Har ni grävt ner kroppen hemma? eller har ni kanske tagit vara på askan?
Undrar om ngn vet vart ja ska vända mig för att få ta vara på hennes aska? förekommer de hos hästar att man tar vara på askan? Vet att man kan göra de på hund i allafall. tror inte ja får begrava henne hemma på tomten mitt villa omrädet. men en urna med aska borde ju vara lättare!!??
kolla me ulltuna djursjukhus.. dem kremerar väl hästar har jag för mig..

Vi har haft tillstånd att gräva ner kroppen..

Det blir inte en urna aska av en häst. Det blir en tunna aska, enligt en som gjort det.

#3 de finns så man kan få vissa delar av hästen bränd så man kan få en urna.
men vi ska kolla på allternativ om vi kan gräva ner henne i skogen här hemma. Men ska ringa länstyrelsen på måndag.

#4. Det var ju bra, lite mer lätthanterligt med en urna.
Tråkigt att det inte fanns något att göra med din häst.
Har varit tvungen att ta bort två hästar, båda togs bort hemma. Jag behöll en rejäl tofs av manen, det var allt. Kanske kan vara ett alternativ för dig om du bor i villasamhälle, att bara begrava "en del" av henne hemma och skicka resten på destruktion. I vårt fall så tog djurambulansen med sig kroppen för avblodning och destruktion.
Usch vad makabert det känns att sitta och disskutera sådant här…
Vi har tillstånd att gräva ner en häst, men har tack och lov inte behövt utnyttja det än. När den dagen kommer så kommer vi dock att gräva ner "hela" hästen.
först och främst vad synd att du måste ta bort din vän
man kan kremera på slakteri el djursjukhus men det kostar åtskilliga tusen.
ska man gräva ner kontaktar man kommunen som kommer ut och tittar. man får betala 300kr till länsstyrelsen. sen betalar man grävaren ett par hundra el vad det kostar. glöm inte ringa till telia och eon och få utmärkt kablar. annars kan det bli dyrt.

#7 Kan man alltså få tillstånd innan som gäller tills vidare? Hur länge gäller det isf? Kan ju vara bra att veta…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#6. Menar du att de inte behöver avblodas på plats?

#10 Nej det behövs inte längre. Tack och lov. De drar in kroppen som den är o åker.
/Cattis
#9 Kan inte påminna mig att det står någon tidsbegränsning. Ska kolla det när jag kommer hem.

#12. Kanske är olika för olika län? Har för mig att det fanns en begränsning till 2 månader någonstans.
Alltså hörrni… Angående avblodning… OM man använder bultpistol så är bulten bara "bedövning" och avblodning är själva avlivningen, som måste göras direkt. Använder man kemisk avlivning så behöver man inte avbloda.
OM någon låter bli att avbloda efter bult så bryter denne mot lagen!
#0 Jag har inte behövt avliva någon häst här hemma, däremot har jag haft två som har dött. Och dem har jag skickat till destruktion. Innan vi flyttade hit har jag fått avliva en ponny som också skickatdes till destruktion, den avlivades dock på slakteriets område. Jag har också haft en häst som gick till slakt, dvs köttet användes till livsmedel. Det hade jag kunnat tänka mig att göra fler gånger, om det inte vore så att vårt lokala slakteri har slutat ta emot hästar. Att transportera dem 14 mil bort för detta lockar inte och jag skulle inte ens tänka tanken att ställa dem på en slaktbil…
Jag tycker att man måste välja det alternativ som känns bäst för en själv. För mig är det oviktigt var kroppen finns när den väl mist livet. För Dig kanske det är jätteviktigt att ha den begravd hemma? Oavsett vad du tar för beslut så tycker jag att du ska fundera en liten stund på alla de alternativ som finns.
Lycka till! Och kom ihåg att du har gjort vad du kunnat för din häst! Att det inte räckte är det ingen som kan rå för!
#13 Viskar; Svårt att bevisa NÄR jag gräver ner min häst.
Jag menar, OM det nu står någon tidsbegränsning. Jag talade om att vi så småningom skulle behöva "ta bort" en av våra shettisar. Han nämnde då inget om tidsbegränsning. Det skulle ju vara synd om man "kastat bort" pengarna.

#14 Jag har sett flera fall där de inte avblodat efter skottet. Vad som är rätt eller ej vet jag inte - de säger att man inte ehöver göra det längre. Vad som är rätt eller ej får de stå för.
/Cattis
Jag tror att de avblodar i containern numera. Så att sorgsna hästägare ska slippa se & göra rent efter avblodningen. Avblodningen är som tidigare sagts avlivningen.
Till TS, kolla denna sida där står allt du behöver veta om regler för avlivning av häst:
www.lrf.se/data/internal/data/08/92/1146213796137/LRF+Hastavlivning+1.pdf
För alla som undrar över intyget så är det EN månad det gäller. Det kommer från länsstyrelsen och har inget med att göra i vilken kommun man bor i.
Måste man akut ta bort sin häst kan man få ett snabbt beslut angående grävning. Det är bara att ringa.
Man ska respektera detta med nergrävning då det har med vattentäkt att göa. Man vill ju inte ha hästen ner i vattnet precis. Kostar ju faktiskt inte så himla mycket med tillstånd. Kostar betydligt mer om svensk lantbrukstjänst ska hämta.
När det gäller att skjuta hästen med bultpistol så SKA hästen avblodas efteråt. Skottet avlivar inte hästen utan bara bedövar. Det är grymt att inte avbloda. Visst dör hästen ändå men den dör desto fortare om man avblodar. Det är lag på det inom alla djur som skjuts med bult. (jag har själv gått kurs så jag vet)
Många kan tycka det är äckligt med avblodning och då finns det ju veterinären. Hästen dör då av nervgiftet som ges. Jag har gjort båda delar och föredrar faktiskt veterinärens spruta. Går snabbt och smidigt utan blod.
#17 du ger dubbla budskap! står klart och tydligt att avblodning ska ske 60 sek efter skottet. Då hinner man knappast köra iväg hästen 

Min häst ska tas bort hemma så långt har vi bestämt oss för. ska kolla upp med länstyrelsen.
#17 tack den länken ska ja kolla in

När jag avliade min travare, så avblodade de inne i djurambulansen detta var 01 men när vi avlivade en nordsvensk 03. Var de tvungna att avbloda på plats. Dels för som anna.lundin skriver hästen blir "bara" hjärndöd och för att vi skulle se att hästen var död. Något nytt med landtinget. Tycker det är larvigt, jag menar inte reser sej en häst upp och knallar iväg med ett stort hål i huvudet
Om man ska göra en planerad avlivning hemma rekommenderar jag att anlita veterinären och ge hästen en spruta. Det finns så bra medel numera och det brukar gå väldigt lugnt till.
Bultpistol går ännu snabbare kanske, men så är det det där med allt blodet… Fördelen kan vara att hästen avlivas i samband med hämtningen. Ska man först ta veterinären kan det vara svårt att få ihop tiderna med hämtningen. Ha en död häst liggandes hemma är ju inte så kul.

Jag har även jag fått ta det tunga beslutet två gånger att ta bort min vän. Första gången använde jag slaktbilen som kom och tog honom på gårdsplanen. Det gick snabbt och han fattade absolut ingenting, lite ledsamt att se blodpläcken efteråt men hästen fick ett snabbt slut.
Andra gången var vi på djursjukhuset och hon avlivades med injektion, har för mig att hon fick dropp i hals artären. Men det var så mycket jobbigare tyckte jag. Först när denna stora kropp rasade ihop på gräsplanen och sen hennes blick när hon försvann. Än idag blir jag ledsen när jag tänker på det.
har gett mina två hästar som vi måst ta bort en spruta o sen begravt hemma m tillstånd. första gången(2004) fanns ingen tidsbegränsning men sen fanns det på nr 2(2005). Nya regler pga att det kunde ju hända mkt m platsen man begärt få gräva ner på på bara ngr år.
Vad kostar det o skicka iväg häst t slakt?

Jag har hört talas om en häst som inte dog när den skulle avlivas med spruta, så de fick ge ytterligare en dos. Antingen är det en "skröna" eller ett särfall säkert, annars skulle de väl inte använda den metoden. Bultpistolen kanske ser lite läskigare ut, och den låter ju dessutom men jag föredrar nog den metoden.

När vi fick ta bort vår Nordsvensk, gjorde vår veterinär det här hemma, med injektion, det var smärtfritt o gick väldigt fort, hon fick ju först sömn/bedövning medel, sen 2 sprutor m "medlet" hon la sig hur fort som helst, men lugnt o stilla, sen hade vi bokat tid med lantbrukstjänst som hämtade kroppen för destruktion.
Skulle aldrig ta bultpistol då detta kan misslyckas, vi har ju även slakteriet ca 5 min här i från, men den upplevelsen vill jag inte att ska vara det sista för hästen, nu fick vår Fagerlina somna där hon var född och vi var med hela tiden. Det skulle jag aldrig tveka på om det blir aktuellt igen. Och då sandra (zettan) har sin Axina hos oss, har hos oxå samma underbara veterinär, så jag tror nog det blir här hemma.
just nu vill vi bara att lilla axina ska få det så bra som möjligt framtill hon får springa vidare…

Precis om sanne säger så är det våran underbara veterinär som kommer att få ge Axina sina sprutor hemma i sin sommarhage. Sen vill ja inte vara med när lantbrulstjänst lastar henne på flaket. Men för mig så vill ja att hon ska somna i min famn där hon en gång föddes. (Nu gråter ja igen
)
Dom sista dagarna i Axinas liv ska vara fyllda med morötter och godis. Ett lyxliv som nog alla hästar vill.

har turen att driva en begravningsplats för djur så den saken är inge problem för oss. När det gäller avlivningssätt så skulle jag nog vilja rekomendera bultpistolen.Går fort och är säkert.En del hästar kan kämpa emot vid injektion kan det vara otäckt för husse/matte att se

#22. Den enda avlivning jag varit med om var med spruta. Ponnyn var vår 34-åring som vi haft i 22 år. Hon lade sig ner på den första sprutan, gick så lugnt och fint till. Vi hade tillstånd att gräva ner henne.
För många år sedan låg en av våra ponnyer död i boxen en morgon, det var jag som hittade henne. Det var en hemsk upplevelse, hon var ju som vanligt på kvällen före. Jag minns inte vad det stod i obduktionsprotokollet, men troligen hade hon bara ramlat ihop och dött. Boxen var i ordning och det hade in hörts något från stallet. Hon fick ligga hela dagen innan hon hämtades, det var inget roligt alls.
Jag tror inte jag skulle klara av att vara med om någon annan avlivning när det gäller mina djur.
#19 Dubbla budskap???
De hissar upp hästen i containern å avblodar direkt på plats. Kanske tar det bara en minut för en van person, kanske mer, inte vet jag. Men så har jag hört att de gör nu. Mina hästar har de alltid avblodat på marken.

Fast vårat tillstånd är inte tidsbegränsat som vi har fått till att begrava hästar ..
#31 kanske ni fick tillståndet innan det blev nya regler?
Har bara bra erfarenheter med sprutor o har aldrig varit med när de använt bult. Det går så snabbt m sprutorna. De lägger sig ner lugnt o fint direkt o bara somnar in! Det jag aldrig vill vara med om igen det är när de lastar på hästen för o köra till begravningsplatsen. Det kändes så ovärdigt. Första gången var det min lille shettishingst o då fick vi hjälpas åt o lyfta upp honom på skopan. Hemskt!
Tyvärr står jag snart in för samma sak igen då min shettis fång ej vill ge med sig. Hon är riktigt dålig. Har fått ny medicin av vet. men hjälper inte det så finns det inget mer o göra sa min vet. Hon plågas redan mkt o det är hemskt o komma ner o se hennes stora sorgsna ögon titta på en! 
. Har ju inte haft henne ett år äns!!!

#32 Stackars liten. Hoppas verkligen att medicinen hjälper dena gången.

#32 stackars dig med inte kul när de blir så sjuka. Fång är ingen rolig sjukdom .
Kan det inte beror vart någon stans man har fått tillståndet, platsen? Vi har nämligen fått vårat i skogen , vi har inte ansökt om det här hemma just pga tanke på våran brunn och sådant.