Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 1348 ggr
cinna
0

Visa unghingst på sommmarpremiering

Någon som har gjort det?

Har anmält den ena av mina killar till Valla och har funderingar på huvudlag.
Är det tränstvång på en så liten en? Kan inte hitta något på proppen för sommarpremieringen. Vet att man ska ha träns på från två års ålder på SSS utställningar, men vad gäller här?

Träns kanske går att vaska fram i hans storlek, men bett? Han är f ö av standard-storlek…

AnnaFagerell
0

http://skbff.webs.com/Premiering/infoblad_2010.pdf

Hingstar över ett år brukar visas i träns

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cinna
0

Hmm, intressant att det står så i Skaraborgs prop.

Kanske är olika om det är Hushållningssällskapet eller SH då, för det står inget om tränstvång här i Östergötland

Kris_J
0

Reglerna för sommarpremiering finns att läsa i storeglementet, det som efterfrågas finns under punkt 11.13.8 på sidan 16. Hingst över 1år skall visas i träns:

http://www.svehast.se/allm/2010Storegl.pdf

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

Det är kutym på premieringar att alla ettåriga och äldre hästar visas med träns, så även shettisunghingstar. Så oavsett om det är skrivet eller oskrivet så är det nog träns på som gäller.

Och det går att hitta små bett också…

cinna
0

Ok, då återså att se om det finns så små bett här i närheten, annars är det tydligen bara att stryka honom…

Inte 17 trodde jag det skulle stå regler om unghingstar i STO-reglementet! Attans SH…

MadeleneJansson
0

Jag har anmält min 3-åring till sommarpremieringen i Svenljunga. Han är hingst och jag tycker det ger mer än att visa på utställning, då hänsyn tas till stammen vid sommarpremiering. Hoppas på gott omdöme från Morgan så att det kan vara lönt att anmäla till hingstpremiering sedan!

Kris_J
0

#5 Du är skyldig att känna till dessa regler som du ser om du läser igenom demFlört

Gällande hästägaren/anmälaren finns följande att läsa under 13.11.8 ""har skyldighet att känna till och följa de föreskrifter och regler som utfärdats av SJV och avelsorganisation för att reglera avelsvärdering av ston och bedömning av unghästar."

Kan vara svårt att leva upp till om man inte läst hela reglemntet….

cinna
0

#7 Tack för den gliringen.

Som jag sa, jag gjorde aldrig kopplingen mellan sto-reglemente och regler för visning av unghingst. Så himla korkat av mig!

Om man inte frågar, hur ska man då kunna få veta? Jag var rädd för att visa upp min okunskap i den här frågan just av just den här anledningen, att bli förlöjligad av någon som vet…
Man kan svara på folks frågor utan att vara spydig! Inte undra på att det kan vara svårt att få igång vettiga diskussioner nuförtiden här på forumet.

Nu slutar jag skriva i den här tråden och går för att hålla mig ännu mer i bakgrunden. Jag har fått svar på min fråga och blev riktigt ledsen över tonen i ditt inlägg. Tack och hej.

Kris_J
0

#8 Ledsen att du missförstod min mening med inlägg 7. Huvuddelen av det jag skrev var avsett till oss alla inklusive mig själv.

Moheda
0

Var på en ponnytravtävling i närheten av där jag bor för några veckor sedan. Där bevittnade jag en händelse som jag tyckte var ganska obehaglig även om inget egentligen hände.

En tjej lastade ur en unghingst ur transporten. Ponnyn (ett russ) var endast iförd grimma och tjejen hade STORA svårigheter att hantera denna mycket ystra ponny. Tänk bara tanken om han hade kommit lös där bland andra ponnyer, bilar, transporten och massor av människor.

I TR (tävlingsregelementet som man följer när man tävlar i bl a hoppning osv) får man inte ha hästar på tävlingsplatsen i annat än träns, oavsett ålder och kön.

Detta tycker i alla fall jag är en fråga om säkerhet och inget annat!!

Så - varför inte ta det säkra före det osäkra. Ponnyn kan vara den allra snällaste hemma, man kan bli både glad och stark när den kommer i nya miljöer.

Så tänker jag…..

AnnaLundin
0

#10 - ridsportförbundets TR gäller inte för travets tävlingar, de lyder inte under samma reglemente… För kännedom bara. Men jag håller med om att det i många fall är uppenbart att folk själva inte har ömdöme nog att klä på sina hingstar träns när det behövs, så för ALLAs säkerhet är det bättre med för hårda regler än inga alls!

Moheda
0

#11 kanske vore nå´t för dem att anamma, tränstvång på tävlingsplats, menar jag då…Flört