internationellt godkänd hingst
Är det så att internationellt godkända hingstars avkommor går att visa för RS? Typ gdk i Danmark el Holland.
Hur är det med ex Galant? visad m 43p i Sverige men inget rs nr, kan hans avkommor visas för rs?
Någon som vet?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#0 Jag tolkar reglerna som att avkommor till internationellt godkända hingstar kan få RS.
Däremot kan nog inte Galants 38985628 avkommor få RS eftersom han inte själv har RS-nr, och då han är född i Sverige.
Utdrag ur RS-reglerna:
"Om han är född i Sverige och verkar eller har verkat i svensk avel skall denne ha erhållit RS."
Ok då vet jag, ungefär vad jag misstänkte…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#2 Är inte Galant godkänd i finland? I och med det är han internationellt godkänd och då är hans avkommor RS-berättigade.
#3 Galant är godkänd i Finland och så även i Sverige (x2, Gotland 2002 och Grevagården 2008), men eftersom ingen har ansökt om RS-nr på honom vid något av tillfällena kan hans avkommor inte få RS. Detta pga av att han är född i Sverige och har verkat här.
Utdrag ur RS-reglerna:
Vara avelsgodkänd i annat ISPC- land, eller vid frivillig avelsvärdering i Sverige för shetlandsponnyhingstar och skall ha tilldelats lägst avelsvärdeklass G samt ha tilldelats RS. Om han är född i Sverige och verkar eller har verkat i svensk avel skall denne ha erhållit RS.

Så…
Om jag skulle åka med mitt sto till, säg, Danmark och betäcka med en hingst avelsgodkänd i Danmark, skulle avkomman/min uppfödning kunna kvalificera sej för RS.
Men om samma hingst betäcker mitt sto i Sverige (utan att först avelsvärderas här och tilldelas RS), kan avkomman/uppfödningen inte tilldelas RS..? 

Jag betäckte mitt sto i Danmark och jag har fattade det så att avkomman kommer att kvalificera sig för rs.
#5 Är hingsten född i Sverige ska den vara visad i Sverige och fått RS nr, annars kan man inte få RS på avkommorna.
Är det en hingst som ej kommer från Sverige och som åker hit och betäcker fungerar det som vanligt… om hingsten är avelsgodgkänd i ISPC land
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag förstår inte varför man inte ansöker om RS när man lagt ner en masssa energi på att få hingsten godkänd och faktiskt lyckats med det?!?
#8 Han har väl inte gjort bruksprov? Det skulle man ju då… vet inte om han gått på trav??
Medarbetare på djurskydd.ifokus