Fortfarande mjölk - efter 4 år?
Hej!
Jag har precis fått hem en shetlandsponny på foder. Hon är väl 11-12 år gammal och har levt större delen av sitt liv i lösdrift i en flock en flera ston och en hingst och har hunnit få 6 föl.
Det sista fölet väntade hon när hon bytte ägare. Hon fick fölet och gick tillsammans med det, utan att ägarna brydde dig om att sära på dem eller avvänja fölet, i 4 år. Fölet diade från henne allt mindre och mindre fram tills stoet lämnades ut på foder under en period för ca 2 år sedan (då fölet var 2 år gammalt). Då var stoet utlånat i 6 månader, men under hela den tiden producerade hon fortfarande mjölk även om det inte fanns några föl i närheten och hon var borta från sitt eget. Hon kom sen hem igen och släpptes ihop med sin dotter igen, som inte diade alls längre.
För 1½ år sedan när hon kom hem till sina ägare efter perioden på foder så var en veterinär och tittade på henne då hon var väldigt spänd i juvret, så pass så hon hade lite ont av det. Vet. sa då att hon absolut inte skulle mjölkas, då detta bara stimulerade produktionen av mjök och att det hela skulle gå tillbaka i sinom tid. Hennes juver var ingenting alls att oroa sig för, det var bara att låta det vara.
Och nu, 4 år efter att hon fick sitt sista föl, producerar hon fortfarande mjölk. Dessutom i riktigt rikliga mängder! Kan det vara så att hennes kropp, efter alla föl hon fått, "hängt upp sig" på att producera mjölk? Eller vad är det som pågår? Och nej, hon är inte dräktig.
Mitt sto har inte haft föl sen 2004, hon producerar också fortfarande mjölk. Hon har också haft juverinflammationer på somrarna när det var mycket knott som följd av det.
#1 Gör du något åt det? Mjölkar henne eller så? eller låter du det bara vara helt?
Absolut inte mjölka. Nu är det inte jag som har den dagliga kontakten med hästarna eftersom de går hos mina föräldrar, men de håller koll på det så det inte blir inflammerat och har för mig att de brukar smörja på sommaren. När hon har varit ansträngd har det ganska ofta börjat droppa rejält. Hon har för övrigt bara haft ett enda föl och bara varit betäckt en gång.