Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1742 ggr
SofiaChristina
0

Avtuggad man.

Vår  1,5 åring har efter hingstbetet fått manen rejält av tuggad här och där,hur länge tar det ungefär att få honom i utställningsmässigtskick,tar det till våren eller kanske till nästa höst,vad tror ni ???

dranto
0

Om manen får vara ifred så kan den vara fin redan till våren.

Hanna-D
0

Har samma problem. Min tvååring som haft man ner över bogarna blev klippt av sin halvbror. Hon ser inte klok ut Gråter Behöver väl inte tillägga att de går i olika hagar nu…

VeronicaP
0

Ja jag har också haft det problemet här , Bethoven blev ju av med en massa man ser inte klokt ut, Moneypenny fick sin långa fina man avtuggad , visade henne ändå på utställning och det gick över förväntan för mig *S*

Verka vara ett år med att få avtuggade manar här hos mig

ingrid
0

Hittade min tvååring utan man igår. Ska ut och ta kort sen. Den långa vita manen är 5-15 cm numer. Höll på att börja gråta.

#3 Blir glad när jag läser det, kände nästa års utställningar försvinna. Finns hopp även med avtuggad man.

exitingsvillemo
0

min kompis shettis fick sin man (räckte ner till knäna) avtuggad av sin fölis… Hon sprayade på lite "anti-bit-spray" sen fick hon ha manen ifred…

[Billan]
0

Vårt två års sto har blivit avtuggad i sommar av fölisarna, hon njuter då de står och käkar på henne. Från att ha haft tagel ner till armbågarna har den minskat till ca: 1,5 dm. INTE KUL.

ingrid
0

#2, 3 o 6 Verkar som tvååringarna har varit mest utsatta…. suck

Hanna-D
0

#7 Det är för att vi ska vara oroliga att de inte har någon man till treårspremieringen…

Ammiii
0

Likadant för oss, hingstarna är hemma från betet sedan helgen och det är bara bitvis någon dm kvar och fläckvis längre man, inte så snyggt precis!

Men det har varit fem busiga shettishingstar, 2åringar, och en ettårig Welsh M som har haft skoj hela sommaren. Så det får nog vara värt att vänta med visning till våren!

VeronicaP
0

¤4 Ja du ska se hur anskrämlig Moneypenny ser ut , jag trodde typ att hon skulle få max 36 poäng , men fick 38 då är man mer än nöjd och Bethoven blev ju godkänd ;-) fast han blev av med lite till innan jag fick löst problemet och jag hoppas att det funkar nu.

MJ salvan är jättebra mot hästar som biter i man..

sanne
0

även om en shettis ska ha mkt behåring så tycker jag att hästen är minst lika bra om den inte har man ner till knäna.. alla kan dom få avbiten man.

Men har ni något tips på hur man ska göra när man vill att manen ska växa fortare ?! har ett sto med tjock man som inte blir längre än vad den är nu…

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom ut i morse och vad får jag se? Decimeter med KORT man. Jämnt och fint avsliten/avtuggad. SUCK! Igår gick den ner över bogen.

exitingsvillemo
0

Mitt sto har fått pannluggen avtuggad. Hon har aldrig haft så jättemkt pannlugg, men nu är det bara några strånRynkar på näsan hon ser inte klok ut

Cattis
0

#12 Nej fy vad trist! Rynkar på näsan

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Marta
0

# Oj, vad ledsen man blir..

Finns det något som helst samband med att tugga man och att det finns någon brist av något slag??  mineral el dyl

Eller är det helt enkelt en jäkla otrevlig ovana en del lägger sig till med?
Någon som sett några samband under årens lopp? 

Det är onekligen väldigt trist när man upptäcker en uppäten man, för just manen är ju en så väsentlig del av just shetlandskaraktären och har man turen att ha mycket man på sin pålle vill man ju då rakt inte att den ska ätas upp…

Sen finns ju oxå risken att någon tolkar det som om att ponnyn kliar sig.

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Jag ser på mina småhingstar att de tar mantag och nacktag om varandra när de spriger och busar och mäter sig. Tror att en hel del man ryker i lekarna. Har inte sett någon gång att de står och tuggar på varandras tagel, bara att de tar tag och sliter när det går vilt till.

Hanna-D
0

Även jag har en marodör i hagen, han plockade man på min tvååring som hade tjock, lång man på båda sidor av halsen. Jag var ganska snabb att möblera om i hagarna så han hann "bara" äta upp hälften av manen men visst känns det trist ändå.

Är inne på samma linje som Märta, kan det bero på någon brist? Har aldrig haft detta problem tidigare.

VeronicaP
0

Verkar vara ett man äta år , har nog aldrig haft någon som käkat man innan men här tror jag iof att det är mina welsh för och åring som tuggar , de tar ju dem över nacken hela tiden , de´kommer ju åt på ett annat vis eller vad man ska säga

powderpuff
0

#15 Så där ser det ut när mina hingstar också leker. Men det är bara den ena som "äter" upp manen på den andra =((

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

dranto
0

Tror inte det beror på nån brist. Vissa unghingstar biter mer i andras manar än andra.

Hade en kbl.unghingst förut som sprang med shettisens man i munnen och höll fast honom.

AAphoto
0

Någon som har något tips på egen gjord "anti bit medel" skulle behöva?

AnnaFagerell
0

Brist? För att dom tuggar manar? Det gör dom ju redan som föl, det åker ju av när dom leker.

#21 Jag använder MJ salva… Det ser ut att fungera iaf

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mmia
0

Fick nyligen dela mina ungston som hade fått gå med fölen för hingstfölen biter i både man och svans vilket ungstona tycker är supermysigt.

Min erfarenhet säger att det är hingstfölen som är boven i dramat, har inte sett att stofölen biter av manarna.

Hanna-D
0

#23 Så har det varit här också.

AnnaFagerell
0

#23 Mina stoföl har bitit av manar också men de leker oftast inte lika vilt som hingstarna… Jag har en tvååring med mycket ojämn man… inget snyggt men jag delar dom inte för det

AnnaFagerell
0

Idag köpte jag en ny variant av denna produkt. En som dom gjort till täcken, manar etc… Samma fabrikat som bilden fast anpassat för hästar. Än så länge tuggar inte åringen på polaren men jag satte i det nu idag så jag vet inte hur det funkar

http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

AnnaFagerell
0

Hum, gick inte… produkten heter iaf Crib halt… men som sagt, är en annan variant än den dom har på hemsidan