Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1125 ggr
maggan
0

transport i värme

I morgon ska vi på utställning ca 2,5 timmars resa, men hur gör ni andra? kan man verkligen med gott samvete åke i värmen? Känns inte bra.

AnnaFagerell
0

Åker man tidigt är det ingen fara tycker jag. Man får sen ha hästarna i skugga om det går och vattna dom mycket på utställningsplatsen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
0

Så länge man åker är ventilationen bra i mitt släp. Det är om man blir stående med hästarna på släpet som värmen kan bli påtaglig, upplever jag det.

Jag skulle därmed inte använda släpet som "uppstallning" en varm dag.

AnnaLundin
0

Det blir inte så hysteriskt varmt i släpet om man låter luckan vara öppen så att det blir ordentligt med luftväxling. Däremot skulle jag nog anse det vara djurplågeri att köra med stängd lucka (såvida man inte har väldigt bra annan ventilation).

runas
0

Men är det inte lag på att luckan måste vara stängd vid transport?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaLundin
0

#4 - jag visste att den frågan skulle komma Cool - NEJ det finns ingen sådan lag och har heller aldrig funnits! Det är enbart en väldigt utbredd skröna.

Det är fullt lagligt att köra med öppen lucka på släpet! Skrattande

Elinormaggan
0

Blir inte hästen svettig :o?

Blir det inte "minuspoäng"?

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Mmia
0

#5 det är väl lag på att ha luckan stängd om du har lösa föl / hästar

AnnaLundin
0

#7 - nja, inte ens det egentligen.

Du ska se till att djuren inte kan ta sg ut ur släpet, är väl kort sammanfattat vad som står. När man stänger lämmen på de flesta släp kan en shettis inte se ut ens om den sträcker på sig, så det finns inget lockande i att försöka ta sig ut det hållet och jag tror inte att de skulle lyckas ens om de försökte. (jag har däremot sett en unghingst på utställning försöka hoppa ut över lämmen på en av den gamla sortens Dalavagnar som hade väldigt låg bakläm.)

AnnaFagerell
0

Jag skulle aldrig köra med nerfälld lucka och en lös ponny i släpen… Och egentligen står det väl nånstans att man inte får ha dom lösa… har för mej det iaf

MadeleneJansson
0

Den dag jag köper släp tänker jag få tillverkat ett galler som jag kan byta ut  den övre luckan mot. Då kan man stänga gallret om man har lösa hästar och ändå få önskad luftväxling!

Anna-Karin
0

Fautras har så kallade fölgaller till sina bakluckor längst upp som man kan välja hur mycket man vill ha öppet… ganska så smart om man kör löst!

Minsanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har Ifor Williams Cattle trailer med ventilation både uppe och nere på sidorna. Dessutom är det ett tak som inte släpper igenom värmen. Så det är rätt svalt i transporten vare sig man kör eller står stilla.

AnnaLundin
0

#9 - på jordbruksverkets webplats kan man läsa bland annat följande:

• Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig.

Det tolkar jag som att det inte finns något krav att de ska vara bundna.

AnnaFagerell
0

#13 Nä det hade nåt med väggar å vad det nu var att göra… Men det finns massor av saker som folk inte vet… att man inte får transportera hingst och sto mer än 5 mil ex…

AnnaLundin
0

#14 - var har du läst det? Eller är även det en skröna?

I texten jag länkade till står det under "allmänna krav för längre transporter" att:

"Okastrerade vuxna hingstar ska transporteras åtskilda från ston." men inget annat.

AnnaFagerell
0

#15 Precis åtskiljda… hur håller du en hingst åtskiljd från ett sto i samma släp? Det kallar inte jag åtskiljd med en vägg emellan

VeronicaP
0

#16 De är väl åtskilda om du har en mellanvägg i mellan dem , de kan inte komma åt varandra eller hur ???

Vi kör med luckan stängd med vissa och öppen med andra , vårat släp blir inte varmt i så länge man kör och sen när vi står stilla så öppnar vi bak och ibland även fram så blir det kanon bra ventilation då med :D

Miica
0

Jag har alltid hört att man måste ha luckan stängd!
Men länken innan stod de ju inget om de i. Så borde funka fint då ju!

AnnaLundin
0

#18 - det är en vida utspridd skröna att luckan måste vara stängd, men jag har läst det innantill på både polisens och jordbruksverkets hemsidor (tidigare varianter av dem, vet inte om det går att hitta nu) att det inte finns någon sådan regel och aldrig har funnits. Det har påståtts vara en EU-regel, men inte heller det stämmer.

AnnaFagerell
0

Det mesta är ju luddigt och kan tolkas olika

HeidiH
0

Gällande häst i släpet bundet eller inte.. jag har hört att det nåstans står att man inte får ha osäkrad last-dvs lös last

Och att hästen tolkas som det om den står lös.

AnnaLundin
0

#21 - det står inget sådant skrivet i alla fall. Däremot står det uttryckligen att man inte får transportera föl bundna.

Och man får ju transportera andra djur lösa - jag har aldrig sett en nötkreaturstransport med bundna djur…

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Det blir ofta varmt har i Australien, och sjalvklart transporterar inte jag hastar/ponnyer om det ar pa tok for varmt! Om det ar varma dagar sa tar vi en kortare stracka och aker tidigt eller senare pa dagen. Skulle nog fortfarande tro att oftast sa ar det varmare har iaf om jag jamfor med Sverige. Mitt slap, som manga andra har jattebra ventilation osv (men skulle nog inte ga bra i snon) och jag tror inte det blir for varmt for dom…Jag skulle nog aka tidigare och oppna luckan :)