Klickträning!
Jag är sååååå nyfiken!
Då jag själv vill börja klicka igång mina djur lite grann!
Så jag undrar ju helt enkelt, om någon utav er håller på med klickträning med era ponnier?
Hur har ni börjat?
Vad har ni lärt dem?
Hur länge har ni hållt på? (år, månader etc)
Hur ofta gör ni? (Gånger per vecka)
Samt hur länge håller ni på när ni väl tränar?
Vore kul med bilder o grejer! =)
Det finns en bra bok som heter "Delfinträning för din häst" av Alexandra Kurland. googla så hittar du den.
Jag klicktränar. Gjort det i lite mindre än ett år. Började med att bara träna lite lätt som vanligt. Om vi går på en promenad tex och vi travar. Och så saktar jag av till skritt och det gör han med, då klickar jag eftersom han gör rätt. Så jag började med enkla saker. Jag har lärt honom: Stegra, puss, buga, hov, spansk skritt, kram, påväg till ligg, och lite smått och gott. Tränar 4 ggr i veckan undefär. Och jag tränar i ungefär 20 minuter, beror lite på hur bra det går osv :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Ni som klickertränar vad använder ni för godis? Jag försökte lite förut men det tog hundra år innan James hade fått i sig godisbitarna, trots att de var ganska små.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#3 Grejen med klickerträning är att dom ska få godis när dom hör klicket. Så ja, han får godis. Då vet dom ju att dom har gjort rätt.
Låt honom äta i den takt han vill. Du har ju inte bråttom eller hur? 
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Han är inte speciellt intresserad av godiset heller… Jag är van vid hund, då har de helt fokus på godiset och efter klicket säger det slurp så är det borta.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Läst att man kan ge kraftfoder? Morotsbitar? Ngt godis måste väl gå ner?
(mina hästar är galna i allt så jag har nog tur!)
Jodå det går ner men är inte tillräckligt motiverande. Sen kan jag inte proppa i honom äpplen för då blir han lös i magen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag skulle försöka träna mina med klicker, men de ogillade klickerljudet
Känns inte som man kan göra så mycket åt det då…

Går det inte att träna in saker utan det där klickerljudet 
När klickern kom i hundvärlden så kände jag direkt att det är ett säljtrick.
Själv skulle jag bli tokig att höra det där ljudet om och om igen och då har jag inte så bra hörsel jämfört med djuren.
#9 Självklart det går :) Jag använder mig inte av klicker när jag tränar micro (funderar dock på att börja göra det)
Micro kan: Puss, skrapa med hov, sätta upp hov på **, yoga, nästan buga, spansk skritt (Behöver bara öva på att byta snabbare och gå med bakbenen också) xD, springa i en volt runt mig och hoppa övver hinder :) Ligg ska jag försöka lära in näst, vet dock ej riktig hur :/, Flema håller han också nästan på att lära sig :)
Han är 11 år var 10 när vi fick han och han är inte alls trög i skallen för han är gammal :)!
Dzasti(D-ponny):Buga, puss och yoga (Har inte kunnat träna henne pga skada) 6 år har en teknik att försöka lite förmycket ibland.
Stegra är ett väldigt dominant trick, då Micro redan är jätte dominant osv (han var MYCKET värre när vi fick han för 1,5 år ) så jag kommer inte lära honom det, sen tycker jag inte det har någon vidare funktion mer än att det ser sjukt fin ut på bilder :D! hah xD
Skrapa med hoven på Bilden :) (Gammal bild dock)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Här har ni en helt underbar film på annan träning än klickträning.
Jag älskar scenen med inkallning av häst 
#11 jätte fin :') men det är nästan samma sak fast hon gör komandon med spöet och hon har säker gett beröm med godis elr liknande när hon lärde in han det :) eller bara en klapp ;)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/