Utveckling hos shetlandsponnyn
iHar under sommaren en liten shettis på 2 år tll sällskap åt mitt gamla fjordsto. det funkar jättebra och han är en härlig liten bekantskap.Nu har jag några frågor till er som är mer insatta i just shetlandsponnyer. Den här lille killen har fortfarande inga kulor i pungen. Tror ni de kommer och att han bara är sent utvecklad, är han klapphingst eller kan hästar födas utan testiklar? Ägaren säger att vet. inte hittat några testklar vid undersökn. Han kan vara lite nafsig och klättrar på mig men inte på mitt sto. Han är ju så ung att det kan vara unghästfasoner tänker jag. Vad tror ni??
Min ettåring har kulorna nere. Tycker det låter märkligt att en tvååring inte skulle ha det
Medarbetare på djurskydd.ifokus

kulorna kan ha varit nere och sen har han dragit upp dom igen för att förhoppningsvis åka ner igen när han blir äldre.
Jag själv hade en hingst som jag kände båda testiklarna vis ett års ålder men sen försvann båda och när sista kulan var nere så var han över tre år.
Inte många som trodde att den skulle komma ner men ibland så har man tur. Pratade med många olika veterinärer och ingen trodde på att den kunde komma ner efter 2 års ålder.
På min shettis och på A-ponnyn ramlade de inte ner helt förrän efter 2,5 års ålder.
#2 Har kulorna väl varit nere så är det ingen klapphingst för då kommer de att lägga sig nere även om de tar tid. Det var min vet som sa det 

Tack för svar.Jag hoppas på att de kommer så småningom, funderar nämligen på att höra om lillkillen är till salu.

Min lilla var väldigt sen med att droppa kulorna också, den ena kom inte ner fören han var nämre tre. Så det är nog inget att oroa sig för.

En liten tanke bara, det finns ingen risk för en oönskad betäckning? När testiklarna vandrade ner på min lille så höll de på att flytta sig fram och tillbaka under en ganska lång tid. I bukhålan är det för varmt för att ngn spermieproduktion ska kunna ske men hur blir det om de vandra ner ibland?

Har funderat på det också men han verkar nte ha några hingstfasoner alls. Tror inte mitt gamla sto skulle tillåta honom några försök heller. Hon är 26 och visar inga brunster längre, men man vet ju aldrig. För övrigt tycker de väldigt mycket om varandra och står och nafsar på varandra. Men jag tycker han verkar så outvecklad att jag inte tror det blir nåt sånt. Om kulorna sitter i buken kan inte en vet känna det då? En kastrering av klapphingst lär vara både komplicerat och dyrt.