Slagit slint!
Vad har hänt med mitt sto?
Det har slagit slint i huvudet på mitt gamla sto, nu när hon har fått komma ut en stund på dagarna så bestiger hon min brunstiga 3-åring. Har hon blivit precis tokig efter boxvilan?
Har någon varit med om detta?
Ko har jag sett men inte sto

Jag har sett det faktiskt. Vet ett sto som betäckte som tokig och blev verkligen som en hingst. Hysterisk att leda in och ut, stog på bakbenen mm.
Där var det nåt totalvajsing med hormonerna hon blev behandlad för.
Jag ska ringa vet och se vad som ska göras. Har aldrig sett det beteendet hos henne innan boxvilan. Hon hade ju fångkänning och fäller kopiösa mängder med päls, så vet var inne på cushing det är ju en rubbning i hypofysen (kan vara tumör). Vi ska göra ett test på henne men det är ganska tufft för hästen=(.
Jag ska överlägga med vet imorgon.
Jag känner till ett arabsto som blev likadan. Några månader innan hade man gjort en gynundersökning (inför tänkt betäckning) och upptäckt något som man trodde var en cancercysta. Hon skulle kollas upp en månad efter första undersökningen för att se om cystan växt, men det gjordes aldrig och efter ytterligare någon månad kom detta hingstiga beteende. Troligen berodde det på denna cancercysta, ägarna led när dom såg stoets beteende så hon avlivades ganska omgående. (dom visste ju redan att hon var sjuk och så var hon lite till åren).
Jag tycker inte att det ovanligt ston hoppar på varandra, det händer ofta här utan att någon är sjuk.
På vår seminstation sa veterinärerna att endel sto som går på fribetäckning ofta hoppar på andra ston när de släpper ägget.
Jag är ju rädd att de blir skadade i ryggarna. Den 20 juli ska ju Hessa premieras. Har någon häst ni vet blivit skadad?
Ja ghar haft två ston som gjort sådär, främst när de varit dräktiga. Någon trodde att det var ett dominansbeteende, fast de där två damerna besteg varandra så i deras fall stämde det inte.
Och nästa teori att det skulle bero på hingstföl i magen föll också när det föddes stoföl…
De skadas nog inte mer av det än av att betäckas av hingst.