hur är det igentligen
Har en fråga . Har aldrig förr hållt på med utställning. Har nu en shettis hingst jag har leasat som jag får ha hur länge jag vill . Han är 2 år nu och är utställd som 1 åring. Får jag som fodervärd ställa ut honom ? Eller är det endast ägaren som får det ? Vad är det för regler som gäller om jag skulle ställa ut honom isf ?
Tacksam för svar!
du får ställa ut honom som fodervärd, notera då särskilt på anmälan att det är du som fodervärd som är utställare. Annars skickas katalog och sånt till ägaren.
Jaha de var kul att höra !! Men hur är det då måte jag ha nå licens eller något för att få ställa ut honom ?
Nej, ingen licens.
Man brukar oftast behöva vara medlem i arangerande förening för att ställa ut. För shetlandssällskapets regionalföreningars utst'llningar bör man vara medlem i SSS, är det en lokal ponnyförenings utställning få rman komma vad som står i propositionen om medlemskap.
Jaha ! Men eftersom han är hingst bör han väl visas i träns ? Vad är det för något man ska ha ? Tyglar eller grimskaft ? Är som sagt helt ny i dehär!
Läste något om att man inte får ställa ut hästar som är rakade på vintern om dom inte är tävlingshästar. Men De såelar väl ingen roll på sommaren .. alltså om dom varit rakade på vinter? Tycker man ser på han jag har att han varit rakad i vintras…
#4 Han måste ha träns som hingst. Tyglar eller grimskaft är en smaksak. Jag föredrar grimskaft med en tunn kedja.
vad för typ av träns är det man ska ha då ? ett vanligt eller kan man köpa speciella för utställning ?
Jo grimskaft tror jag också är bäst .. om inte enklast.
Hur vet jag vilken klass han ska ställas ut i då ?

När jag anmält hästar jag inte ägt har jag alltid skrivit under med mitt eget namn samt lagt till att jag har fullmakt i från ägaren som kan uppvisas mot begäran. Har med PUL att göra eftersom ägarens uppgifter läggs ut.
vad gäller tränset så går det bra med nästan vad som helst, som det sitter ett bett på… Men det är en fördel om man väljer ett träns som framhäver ponnyns vackra huvud. Det kan vara ett vanligt ridträns eller ett spediellt utställningshuvudlag (finns massor av trådar här med bilder på såna).
Du vet vilken klass han ska delta i om du läser i grundpropositionen. Klassindelningen sker åldersvis - kolla så ser du!
jaha ! tack för all hjälp!