Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 870 ggr
Mini-Angel
0

Hur gör jag?

Mitt ministo har gått med min hingst mars-23 juni. Hon blev betäckt,vilket var meningen då min dröm var att få ett föl efter min hingst.

Båda har full stam o hingsten är visad med 40p men fallit på målsnöret vid avelsvärderingar. Han har tävlat mkt framgångsrikt inom Bruks o även i trav.

Den 24 juni somnade han in på operationsbordet efter en buköppning som gick fel. Något som tagit mig mkt hårt då jag haft honom sedan 4 månaders ålder o var nu 19år.

Frågan är då-Hur går jag tillväga för att kunna registrera fölungen? Det jag strävar efter är att kunna tävla med avkomman framöver i bla RKS.

Trots en mkt tung förlust o sorg hade jag sinnesnärvaro att ta tagel ifrån hingsten.

Ska jag beställa betäckningsblock osv?

Kostnaden spelar ingen roll bara dettta går att ordna!

Alla som nu ska vara duktiga o påpeka att man inte ska betäcka med hingst utan RS nummer ber jag hålla detta för sig själva,tack. Vet detta mkt väl men ingen kan förstå hur mkt denna hingst betydde för mig. Gråter

Jag är oerhört tacksam att han hann betäcka henne o min största önskan är att det blir en fölunge som liknar honom på alla sätt o vis.

skjootan
0

Jag kan inte hjälpa dig men beklagar din stora förlust *kram*

Kris_J
0

Detta är det som gäller:

http://www.svehast.se/sh/doc/1024.asp

Veritas odium paretFörvånad

lillolga
0

Jag beklagar din förlust!

Hingsten måste vara DNA typad innan betäckning har jag fått till svar, har själv 3 avkommor efter en hingst och första fölet var tillverkat innan DNA togs och fick pass i asrp med full shettis stam, de övriga 2 tillverkad efter DNA provet och har pass hoss sss!

Mini-Angel
0

Ok,men pappan Jolly Roger of Marshwood samt hingstens mamma är avlidna -Hur kan man då testa min hingst mot dom?

lillolga
0

4# Förhoppningsvis finns DNA test på dom hos slu, i så fall ska det inte vara några problem. Jag hade tur när dom kolla min hingst för hans mamma var exporterad till finland så DNA var tagit på henne då. Hoppas de löser sig för dig med, men med rådande regler kommer din avkomma inte kunna få ett RS nr oavsett om du lyckas med registreringen. (nu var de ju inte din tanke men för er som gnäller på allt som skrivs).

Linda-A
0

#4 Du ska ringa SLU. De har helt säkert DNA sparat från Jolly Roger men från modern kan det nog bli svårare om hon inte har blivit testad själv. Har du själv DNA sparat från din hingst?

Sedan ska du självklart ringa och höra med Fredrik om hur SSS ser på detta med att hingsten betäckt innan DNA är klart. Egentligen ska ju hästen vara testad innan den börjar betäcka. Har du otur blir det till att söka pass i ASRP.

Linda-A
0

Kontakt uppgifterna till SLU kommer här

Tel: 018-67 28 04
Fax: 018-67 28 48
Tel tid: Må-Fre kl. 8.00-9.00 & 12.00-13.00
E-post: HGENlab@hgen.slu.se

MadeleneJansson
0

# 6 Passansökan görs inte längre till ASRP utan till SH för alla hästar med okänd eller ej godkänd stam oavsett mankhöjd.

ASRP har avsagt sig registering av andra ponnyer än dom som kommer i deras stambok.

TS Din ponny borde gå att regga i SSS, men den kan inte få RS-nummer. Vore jag du skulle jag ultraljuda stoet först så att du vet säkert om hon är dräktig. Är hon tom känns det väl onödigt att lägga massa pengar på DNA-test av pappans föräldrar?

Mini-Angel
0

Tack ALLA för era hälsningar o svar!

Har nu mailat SLU o ska se vad svaret blir. Hoppas att min hingsts mamma finns i registret. Hon har RS nummer. Jolly Roger borde ju finnas.

#8 Ska ultraljuda henne i samma veva som veterinären ska ut o vaccinera i augusti