3-årstest
Trodde att jag hade ganska bra koll på 3-årstesten men fick idag ett gäng frågor jag inte kunde svara på. Någon som vet följande?
- Får en övervuxen shetland deltaga? I så fall hur bedöms den på ett 3-årstest? Meriterar det föräldrarna? Kan de få utmärkelser? Avdrag på typ?
- Är maxgränsen 105 cm eller 107 cm på 3-årstest för shetland?
Vill minnas att det var en övervuxen shetland som fick utmärkelser för ett par år sedan men vet inte hur den bedömdes eller om reglerna ändrats…
Läser jag i Råd och anvisningar så står det:
Bedömningen är öppen och avelsvärderingsgrundande för 3-åriga ponnyer med raskod tillhörande SPAF (30, 33-44, 46, 87, 93) max mankhöjd 148 cm. Hästar (dvs över 148 cm) med raskod enligt ovan skall beredas plats men ej placeras.
Betyder det, att man i praktiken kan visa en shetland på 148 cm? (
)
Den borde ju inte vara hindrad från att deltaga, men ska inte meritera föräldrarna (se rasvisa krav gällande manhöjd för meritgrundande avkomma). Maxhöjden borde vara 105, men jag vet inte hur de resonerar gällande det. Något för SPAF representanterna att klargöra. Inget är hugget i sten har jag erfarit.
Hur som helst den tillhör stamboken och borde utifrån det kunna vara med oavsett mankhöjd, utifrån skrivningen i råd och anvisningar.
Intressant frågeställning.
Veritas odium paretFörvånad
Jag håller med dig men "borde" betyder inte att det är så. Jag har mailat samma frågeställning till Ungponnygruppen. Finns ju som sagt en shetlandsponny som fått utmärkelse trots för hög mankhöjd.
#2 Den för höga var för några år sedan. Rasvisa krav ändrades efter att den deltog.
Ok, då finns det egentligen ingen anledning att visa en överhöjdare om den inte kan meritera sina föräldrar.
Det kan ju vara bra att deltaga för ponnyn egen skull och för att ägaren kanske tycker det är givande.
#5 Visst kan det vara så men just i det här fallet var personen mest intresserad av föräldrarnas ev. meritering.
Fortfarande inget svar från Ungponnygruppen, oseriöst!