Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1218 ggr
Milla
0

Propositionerna 2010

Måste fråga om det inte är fel i denna proposionen? För enligt gällande regler så ska passet alltid följa ponnyn så då kan det ju inte stå i proppen att om inte passet är med så kan man inte få stämpel.

För om inte passet är med så får ju inte ponnyn ens anmälas……………….

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kris_J
0

Enligt SJV:s regler skall passet vara med vid transport, med väldigt få undantag. Utställning återfinns inte bland undantagen.

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Att det står som det står är väl bara för att det ska framgå att man inte kan få stämplat i efterhand utan att det ska göras på utställningsdagen.

Milla
0

japp det är ju precis det jag menar, alltså borde proposionerna ändras så det står rätt där. Det är ju bara vad jag personligen tycker

Milla
0

#2 ja det är ju så men enligt jordbruksverket SKA passet alltid följa ponnyn alltså MÅSTE passet alltid vara med på alla utställningarna som ponnyn åker på

VeronicaP
0

Fast på fölen har man ju inte alltid fått sitt pass ;)

Kris_J
0

#4 Det blir ju svårt för dem som inget pass har. Därmed borde de inte varit berättigade att deltaga. SSS borde ha regler som ligger i fas med myndighetens krav.

Kris_J
0

Eftersom jag inga föl har har jag inte fördjupat mig i hur länge de får följa modern vid transport utan pass, någon som har koll?

(Nu skall jag ut och köra Lara och göra Wacker, åter senare……)

Milla
0

och jag har inga svar på det och ska gå och lägga mig, gonatt

VeronicaP
0

#7 De får väl göra det kanske första året ;)

PP
0

Föl ska ha sitt pass senast vid årsskiftet det år de är födda, alternativt vid 6 månaders ålder om de är födda sent på året.

Fel kan man alltid söka om man får ut något av det. Personligen tycker jag inte att det nödvändigtvis är SSS:s uppgift att kontrollera att utställarna följer alla lagar och regler. Något ansvar måste man ju kunna ta som hästägare. Eller vad kommer härnäst - besiktning av transporter och kontroll av rätt körkortsbehörighet (av SSS på utställningsplatsen)?

Kris_J
0

Klart att hästägaren har yttersta ansvaret, men det vore olyckigt om proppen inte är i enlighet med gällande regler. En anledning kan vara att det hjälper utställarna att göra rätt. SSS sysslar med myndighetsutövning till vissa delar, de för med sig en del ansvar.

Vad det gäller när fölen skall ha sitt pass vet jag det rent allmänt. Frågan var vad som gäller vid transport. Med tanke på att transport reglerna gällande pass är lite motstridiga i sig själva skulle jag inte bli förvånade om det kunde skilja sig mot vad som gällde i övrigt när ett föl senast skall ett pass, därav frågan ovan.

Kris_J
0

Jag kan svara mig själv nu. Ett avvant föl skall ha pass vid transport.

Om någon är intresserad finns det att läsa under artikel 13,2C
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:149:0003:01:SV:HTML

AnnaFagerell
0

Eftersom SSS inte har med att göra om man åker transport med sin häst inkl pass eller ej så ser inte jag nån anledning att det ska stå i proppen att man måste ha pass med sej.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Camilla
0

Reglerna för föl är i allafall att de åker på mammans pass fram till att de är 6 mån. Eftersom jag ganska ofta åker över till DK och betäcker min ston så vet jag detta med säkerhet.