Fångartikel?
Jag hittar ingen artikel om fång här på forumet, finns det ingen sån? Jag skulle behöva en nu…
Typ "gör det här först", "köp det här så snart som möjligt", "skaffa recept på det här och det här", "ha alltid det här redo i framtiden", et cetera.
Jag ska träffa distriktaren klockan 13.00 och har pratat med min hovslagare nu på morgonen. Han rekommenderar betesreducerare och att låta henne gå ute, inte i stå i box. Lugn motion är bra så länge hon inte har ont eller blir sämre, dock inte första veckan i det akuta skedet, sa han. Synpunkter från exterpanelen?
(Jag litar på min hovis, men en second opinion är ju aldrig fel.)
Kan tillägga att min ponny inte är hängig och inte avlastar frambenen, men hon har puls i båda framfötterna och stapplar lite, särskilt på böjt spår. Hon har god aptit och verkar inte må så dåligt egentligen, men fång ser det ju onekligen ut som ändå. Får se vad veterinären säger i eftermiddag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Men Ahnna, vad säger du?
Krama om den drabbade totton från mig, vilken av tjejerna det nu var.
Hej Ahnna!
Igår när jag skulle ta in min gamla så var hon också stapplig och hon låg mycket inga varma hovar ingen ökad puls ingen feber.
Hon har aldrig haft fång innan.
Har haft kontakt med vet idag och hon tyckte jag kunde ta ut henne i vinterhagen (mycket lite gräs) och ge henne hö eftersom hon hade så lite och sedan hålla koll på henne, om jag har henne inne så springer hon bara runt i boxen och är orolig. Det är så jobbigt när man inte är säker. Hon var mycket piggare idag men lite stapplig.
Hoppas allt ordnar sej.
Läste någonstans att man skulle ge fånghästar paraffinolja, det lägger sig som en hinna i tarmarna.
Citat:
Paraffinolja använs som laxerande medel vid akut fång som beror på en mag-tarmstörning (som orsakats av t ex ett för stort intag av lättlösliga kolhydrater) Paraffinoljan påskyndar passagen av födan och på så sätt kan upptaget av toxiner via tarmväggen till blodet minska. Paraffinolja bryts ej ner och kan ej tas upp i tarmen, därför lägger den sig som ett skydd på tarmslemhinnan och minskar därigenom också upptaget av toxiner från tarmen. Skadar alltså inte att man ger hästen paraffinolja direkt vid minsta fångmisstanke. Helst skall veterinär slanga i oljan då det behövs en betydligt större mängd än 1,5 matsked. ( Denna dos är till en katt…) Vet ej om det har någon effekt att ge denna låga dos som förebyggande behandling.
Lider med dig! Oroar mig för en av mina…
Hittade denna sida, vet inte om den hjälper men…
http://www.hastklinik.se/fang.html
Lycka till, håller tummarna allt går bra.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Fy va jobbigt!
Min lilla kille har haft fång 2ggr innan min tid som hans ägare, och han är vääldigt känslig får passa honom jämnt, han går med våra får då de håller undan så han får inte så mycket gräs vilket har givit bra resultat!
Men när han har fått käning på fång har jag promenerat honom för att hålla igång cirkulationen, tagit in honom några timmar från hagen.. Han återhämtar sig på nån/några dagar då.
När min fjording fick fång (akut på alla 4) Så fick hon ju butta men råd från veten va att gå med henne på mjuk underlag, rykta henne för cirkulationen skull, spola hovarna med kallt vatten, Det gick inte vägen för henne i vilket fall trots 2½ kur butta 
Men nåt känsliga fångponnyer inte ska äta är äpple och frukt/grönsaker som innehåller mycket socker samt betfor och havre är inte bra då de innehåller mycket socker,
lycka till med ditt sto!

Tack för svaren! 
Hon ser helt normal ut i hagen nu, men i morse så var hon väldigt seg och stapplig på väg ut från boxen. Pulsen kvarstår i fram men hovarna är inte varma. Får se om veterinären skriver ut Butta eller vad han/hon säger när vi träffas om nån timme. Hovslagaren sa i alla fall att ett lindrigt anfall (som hon verkar ha) innebär cirka 4 månaders konvalescens (det vill säga, under den tiden måste jag ha koll på vad hon stoppar i sig och hur hon mår) men om hon blir helt frisk innan dess och inte mår dåligt av motion så kan vi fortsätta träna och tävla som vanligt. Det låter ju inte alltför deprimerande, men jag tänker inte jubla förrän jag har sett att åtgärderna har effekt.
Jag har ju ingen betesreducerare, men kan jag inte lika gärna släppa henne i en hage utan så mycket gräs?
www.stuteriprecious.se

Jag har min kille i en hagen med väldigt lite gräs, vilket innebär att han inte går med dom andra hästarna för jag ville inte ha på honom en betesreducerare och det funkar fint för honom och min vet sa att han lika gärna kunde gå där som han kunde gå med en betesreducerare :)
# 6
så länge Du kan, dvs så länge hon inte har ont..ge henne inte butta!eller nån annan smärtlindring. Buttan tar ju bort smärtan men förvärrar fången. Magen får ta mkt stryk och de behöver den ju inte i det här läget. Jag hade släppt henne i hage UTAN gräs med fri tillgång till det grovfoder hon brukar äta, inge kraftfoder- klarar sig dessutom utan min/vit etc några dagar också…inga tillskott
Verkar hon inte ha så ont så promenera med henne..motion är a och o… håll henne så sedan, hon bör aldrig gå på gräs är min uppfattning.
Alla ponnyer över tre år skulle må bättre av hö året om med lite att pilla med bara i hagen, men viktigt att de får tillräckligt med grovfoder då de annars kan få för sig att äta andra konstiga växter.
Lycka till!
Anna Manberger, www.stuterila.se
Grejen är att det finns så himla många olika åsikter om vad man bör göra och inte göra när det gäller fång. Jag håller inte alls med om flera av råden som ges, utan har fått lära mig helt annorlunda. Vem som har rätt eller fel? Tja, kanske ingen eller alla, det är ju nämligen väldigt individuellt hur hästarna svarar på olika mediciner och metoder.
Med detta vill jag säja att det nog är svårt för oss lekmän (oavsett vem som gör det) att skriva en bra artikel om fång, det behöver man nästan be någon av landets forskare att göra för att få med så mycket som möjligt i en sådan artikel, utan att det ska ifrågasättas av kreti och pleti.

Jag har fått lära mig att utan smärtlindring så tar läkeprocessen mycket längre tid, eftersom kroppen då måste ta hand om både skadan och smärtan. (Oavsett om det gäller benbrott, sårskada eller whatever, allt som gör ont.) Vad som är rätt eller fel angående fång och smärtlindring vet jag inte, jag vet bara vad min hovslagare och vad veterinären har sagt.
En artikel där alla "vanliga" åsikter om fång stolpas upp hade ju varit intressant, särskilt för alla oss som aldrig har haft en fånghäst men plötsligt står med en och inte vet varken ut eller in. Vad andra har gjort, även om det är olika saker, i liknande situationer kan ju vara en hjälp på vägen.
www.stuteriprecious.se
Jag har alltid hört/lärt mig att fånghästar ska stå inne på mjukt underlag (typ bädd), men här läser jag tips om att det går bra att ha dem ute också, vilket naturligtvis verkar jättebra!
Men finns det någon rekomendation eller statistik från veterinär att läsa eller ta del av?
Läste också att man inte ska ge butta, men det är väl också antiinflamatoriskt? Dvs det borde ju vara "bra" att ge?
Delad glädje är dubbel glädje :)
Vad säger den senaste forskningen?
Ska försöka söka på SLU nu…
Min häst har tidigare haft fång, hur vänjer jag den vid gräs igen?
Svar:
Ove Wattle, veterinär vid SLU:s hästklinik svarar så här:
Om man inte har tillgång till en hage med mycket gammal och torrt
gräs kan alternativet vara att hästen succesivt får tillbringa mer tid på betet, t ex 15 minuter första dagen och åtta timmar efter tre veckor.
Låt inte hästen gå i hagen nattetid. Känn på hovar och digital puls morgon och kväll. Växternas distribution av bl a socker skiljer sig
mellan natt och dag. Det är viktigt att hästen vänjer sig vid det den betar i hagen. Mag/tarmfloran är viktig, det kan vi se när vi framkallar fång experimentellt. Hästar som vant sig vid visst foder klarar fångframkallande
fodergivor betydligt bättre än hästar som inte gjort det.
Örtblandningar kan vara direkt kontraindicerat till en häst i riskzonen om den inte är van vid örterna. Det finns inget förutom reklamen som säger att det är bra att ge örtblandningar till fånghästar.
Ove Wattle

Det första veterinären sa till mig när vi pratade för en stund sedan var att min ponny behöver något antiinflammatoriskt nu i det akuta skedet. Hon har dock inte sett hästen ännu, utan är på väg hit, så vi får se vad det blir för medicin när hon har ställt diagnos.
www.stuteriprecious.se
När jag kom hem kunde jag inte se något på min skrutta, det kanske inte va fång men dom får vara inne nattetid och tillbringa dagarna i vinterhagen med hö tills jag är hundra säker.
#13 Just denna mening "Låt inte hästen gå i hagen nattetid" känns tvetydig, då det i näst sista (?) nr av ridsport framgick i en artikel om fång att man skulle ha hästarna ute nattetid och inne på dagtid, för då var det inte lika mycket kolhydrater (?) i gäset… Det känns som att olika veterinärer ger olika tips, frågan är ju vilken som är det bästa?
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag skulle ha låtit ponnyn gå ute (vilket den troligtvis mår bäst av) i någon form av mjuk sandhage/paddock så den kan "gräva ner" hovarna i sanden för att avlasta.
Blir så illa berörd när man läser om de som anser att en häst med fång inte behöver stallas in på djupströ bädd. Herre gud, hur mycket smärta har inte den stackaren???
Googlade och fann att i alla artiklar så står där att hästen ska stallas in på djupströ bädd omedelbart.Varför ifrågasätter man då denna åtgärd?Ingen nämnd!
Strömsholm skriver här.
Och här
Hittar hur mycket som helst som sagt.
Har 3 shettisar som haft fång.Det är fruktansvärt att utsätta djuren för hårda ojämna underlag när de har så ont. Jag släppte mitt korsnings sto i en hage förra sommaren där gräset var högt ,halvt nervissnat och vallen är gammal. Hon klarade inte gå där medans vallacken som haft fång för 2-3 år sedan kunde gå där.Så det är väldigt olika.
A&O är ju tillvänjning, felet många gör är att de släpper direkt på bete och de råkar då ut för diarre etc. Bara en sådan sak hade man ju fått sig en tanke ställare på.Invänjning borde faktiskt vara mer regel än undantag.
Att sedan läsa på gällande fång skadar absolut inte.Ju försiktigare man är inför sommaren desto större chans att undvika att hästen drabbas.
Sedan finns det ju de hästar som inte klarar bete alls, då får man lösa det på annat sätt.
Hittade detta som är mycket informativt
#19 En mjuk (sand)hage ute är väl 100 ggr bättre än att stå instängd i ett stall?
#20 Det är frågan om att inte förvärra förändringar i hovbenet genom att låta hästen kunna röra sig så lite som möjligt.
Säger sig självt också.. Att låta hästen gå i hage vid smärta och akut läge är för mig djurplågeri.
#21 Hört talas om sjukhage? Stl box eller något större.

Har en häst här hemma som jag håller på att sätta igång efter en ligamentskada. Tyckte för ca 2 v sedan att hon hade tydlig puls i framhovarna. Den låg oxå på c50 när det var som "värst", sen ner till 40 på kvällen efter halva dagen inne. Hovis var ute, klämde med visitertång, sprang med henne, tyckte inte det såg ut att vara nåt. Fick gå ut dagen därpå med munkorg.
Har tyckt hon inte vart helt 100, men slagit bort det, sagt åt mig att jag ibnillar mig, att jag letar fel o därför hittar dem.
Igår var hästmassören ute, och jag fick visa hur hon rörde sig. Tyvärr höll hon med mig, att hästen är lite "försiktig" i fram. Inte halt elelr så. Vänder bra, men tar inte ut steget ordenligt. Såhär började ligamentskadan förra året ungefär. Kort steg i nerförbackar.
Jag valde att stänga in henne på box, inte gå ut alls, OM det skulle kunna vara en fångkänning. Tyvärr kommer inte hovis förren på sön, så hon får nog stå på box till dess. Ev gå ut ngn timme med munkorg. Vad gör man i ett sånt här läge? kan lika bra vara kotlekdinflamammation, vilket hon oxå haft en gång.
#22 Ja det har jag men det skrev du inte utan du skrev en hage med sand….
#23 Är hon lite svampig vid kronranden? I så fall kan det vara ett tecken på begynnande fång. Kyl hov och ben en bit upp 2 gg/dag och se till att hon står väldigt mjukt.Utfodra med hö. Avvakta tills hovslagaren varit ute.

#25 Hovis tyckte inte hon var det sist, och jag kan inte tycka hon är det nu heller, ska dit nu o klämma o känna o kolla lite. Säkrare att beh det som fång till man kan utesluta det! Liter ni helt och fullt på era hovlagare och fångdiagnos, eller inte?
Min hovslagare arbetar på ATG-klinik, och hjälper till vid fång osv, så ja, jag litar helt på min hovis. Hade jag haft ngn annan hovslagare så kanske jag hade tänkt annorlunda.
Trist att läsa att pålle är sjuk
. Jag fick höra av vet att saltsten inte är bra med fång. Kanske kolla upp det och ev ta bort den ett tag.. Det är svårt det här med fång. För mycket bete, för lite bete, växt, ja det kan ju komma av allt. Jag är ständigt livrädd! Vi här hemma håller tummarna för dig och ponny. Jag läste att ni inte kommer i helgen. Jag gör om startlistan lite så det blir så bra som möjligt för barnen. Hoppas att hon kryar på sig!
sandbädd - oavsett om det är inne eller ute - har vid försök visat sig kunna motverka hovbensrotation, genom att hästen kan få stöd i sanden för att "stå på tå" och därmed minska på djupa böjsenans dragningskraft på hovbenets undersida.
Min senaste fångponny släpptes i paddocken och efter en vecka var hon helt smärtfri och valde själv att röra sig ordentligt.
Jag har bara haft en fånghäst, det var min connemara, mitt i vintern och han var i elitkondition. Inga foderförändringar, hagbyten eller dylikt. Så det kan nog slå till hur, var och när som helst och när man minst anar det, tyvärr.
Tror inte riktigt på att fodra med hö för att motverka fång sommartid, de är ju skapta för att äta gräs, det är för mig inte värdigt eller ekonomiskt försvarbart heller.
I frågan om jag litar på min hovslagare - ja! Jag litar blint på honom och hans kunskaper!

Jag har haft en ponny med fång. Hon har haft två anfall och båda har kommit i samband med frostigt gräs. Hon går på bete på somrarna utan problem.
Vid akut skede ger jag smärtlindring på box ett par dagar tills den akuta smärtan ger med sig. När jag sedan sänkt smärtlindringen har hon fått komma ut i mindre hage. Inte förren hon är helt utan smärtlindring får hon röra sig mer. Då ofta i en mindre hage tills med en lugn kompis.
Jag tror det psykiska tillståndet spelar stor roll på tillfrisknandet.
Skulle aldrig ha hästen inlåst i stallet i flera veckor/månader pga fång. Tror också på att när smärtan ger med sig så mår dom bra att röra sig lite lagom för blodciruklationens skull.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jag hade 2 shettisar som fick fång ena fick ganska allvarligt. Men gav dom finadyne tror jag det hette och så fick dom stå i en liten hage med en stor halm bal och de funka fint plus hö.
Några veckor efter så var dom väldigt pigga o glada.:)

Jag vänjer alltid in hästarna på gräs under flera veckor innan betessläpp och i 11 år har det fungerat hur bra som helst, men inte den här gången. Jag har kollat de övriga 4 ponnyerna på gården och de har ingen puls eller rörelsestörning trots att de har ätit lika mycket gräs i samma trädgård som den ponny som står med fång. Hon har den där "hårda mankammen", men har å andra sidan mer eller mindre alltid haft den under de år jag har ägt henne. Hennes dotter har ungefär samma kroppsbyggnad så nu får jag väl börja oroa mig för henne också angående fång, misstänker jag. 
Det blev Metacam till pållan igår, jag ska hämta mer på Apoteket idag. Benen ska kylas med kallvatten 1-2 ggr/dag åtminstone veckan ut. (Enligt veterinären så har det ingen direkt effekt på inflammationen efter det akuta skedet.) Box med djupströbädd eller sjukhage med sand, beroende på vad pållan föredrar. (Och inte är det box, det kan jag lova!
)
Jag har samma hovis som Hanna-D och han är väldigt kunnig på hovsjukdomar och hovskador. Så jag frågar alltid honom när det är nåt som jag är fundersam över, men jag frågar även andra. Som jag skrev inledningsvis i den här tråden så vill jag gärna ha en andra åsikt också, för oavsett hur duktig en person är så kan ingen veta allt. Ny forskning kommer ju hela tiden…
www.stuteriprecious.se

Sedan kan man ju också fundera över vad vet skriver ut för smärtlindring
Owe Wattle på Ultuna menar att Buttan är den som bäst hjälper vid fång. Men den är också väldigt stark för magen..
Metacam är för mig helt nytt vid behandling av fång (intressant)
själv använder jag mig av Cronyxin/ Finadyne (intramuskulärt) Då det inte hamnar direkt i magen. Jag har också bett om ngn magsårsmed. för att i möjligaste mån hjälpa magen så det inte blir ännu en störning där…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#34 - ALLA de antiinflammatoriska läkemedlen (Butta, Finadyne, Metacam, Romefen och vad de nu kan heta) är elaka mot magen (likadant för människor). Sen finns det också egentligen begräsningar för vilka som får ge sprutor till hästarna, veterinärerna delegerar nog ofta mer frikostigt än de egentligen "får"/bör.
Min veterinär (ATG) sa att skälet till att man ofta väljer Butta är att den verkar vara mest effektiv och orsaken till det är att om man följer doseringen så ligger man precis på gränsen till överdosering, koncentrationen av den verksamma substansen är alltså väldigt hög.
Sen för att återknyta till Ove Wattles citerade svar i #13, där han nämner att tarmfloran är viktig - det är med forskning bevisat att jästsvampstammen i vanlig bakjäst hjälper till att skapa en miljö i tarmen som är gynnsam för tillväxt av "de goda bakterierna". Det borde kunna hjälpa till att hålla tarmfloran stabil och därmed minska risken för foderutlöst fång.
Sen finns det ju fler orsaker till fång - jag har en ponny som sannolikt är insulinresistent och då är det inte foderbyten och tarmflorestörningar som är bov i dramat. Jag är för dåligt påläst för att kunna förklara det på ett bra sätt, men googla och läs! (jag hittade en forskningsrapport på SLU som fick in mig på det spåret när min ponny blev dålig i vintras)

#33 Hoppas du får bra smärtlindring på din fångis med Metacam, tyvärr har det aldrig fungerat på mina fångisar (arab som fick fång -04 o shettisvalacken som nu har fång, fick metacam utskrivet förra året när han hade fång på hösten hos fodervärden)

#35 Min veterinär pratade också om eventuell insulinresistens, särskilt eftersom jag alltid har varit så himla försiktig med foderbyten, betessläpp, invänjning på gräs och så vidare. Min ponny var inte ens släppt på bete när symptomen började och hon har som sagt alltid haft den där tjocka mankammen som även hennes dotter har ärvt. Att fången kom som ett brev på posten är jag egentligen inte så förvånad över, eller snarare så är jag förvånad över att det har tagit hela 6 år…
#36 Det är ju olika vilka preparat som fungerar på vilka hästar så funkar inte ett så måste man ju prova nåt annat. Min ponny har inte mått särskilt dåligt (vad hon har visat i alla fall) överhuvudtaget de senaste dagarna så det är svårt att veta om smärtlindringen egentligen har "fungerat" eller om medlet bara har hjälpt att häva inflammationen. Men hon rör sig redan mycket bättre än igår morse och veterinären sa också att om medlet fungerar så kommer det att visa sig innan helgen.
www.stuteriprecious.se
Jag sluter mig till den skara som har fånghästar, tyvärr
I söndags upptäckte jag att min tvåårige hingst drabbats av akut fång! Får skylla mig själv som låtit honom gå i gammal vinterhagen med massor av vitklöver. Men han och kompisen har rört på sig, men kompisen åkte i fredags.
Jazz låg i hagen men följde motvilligt med in. Sedan är det box som gäller! Med mjukt underlag!
Veterinären skrev ut butta per telefon. Och nu står han under behandling. Metacam ges i pastaform och är dyrare. Han är rätt så ok. Ingen feber. Rör sig nästan som vanligt. Har haft butta många gånger till olika hästar, har aldrig märkt ngt på magarna.
Motion är inte a och o. Försiktig motion då hovarna är känsliga. Speciellt efter medicin då de inte känner smärtan. Kyla ner hovarna lindrar. Inget gräs på minst 14 dagar. Sedan succesiv tillvänjning, max 1 timme per dag.
Jag hoppas magen håller, har också oro för magen. Han är ju ingen överviktig ponny men annars tror jag man även ska hålla igen på hö ordentligt.
ps tänk på hästen psyke! hitta på pyssel åt dem. Hönät, bollar..
#ahnna hur har det gått med din ponny?
Men allvarligt talat finns det någon som under dessa perioder har en ponny utan ökad värme och puls i benen?
De jag hört med så har alla det. Ett halvblod fick akut fång för en månad sedan. Hennes welsh har varma hovar och puls, dock obehandlad. ALLA mina har det till och från spec. torra varma somrar men även andra tider av året. Blir det bara regn och svalare så försvinner det! Då blir ju gräset utspätt, är det varmt så blir ju även hovarna varma.. Men jag blir inte klok på detta, har "alla" hästar fång jämt eller?

#40 Mycket intressant fråga… Jag är så rädd att ponnyerna ska få fång så jag kollar puls och om hovarna är varma på alla ponnyer morgon och kväll. Lite nu och då har de puls och känns varma i hovarna men inga andra tecken på fång syns. Är detta normalt eller ett tidigt varningstecken?

Ja, man kan ju verkligen undra.. var på klinik med min tjej, och de tyckte inte det fanns några tecken på fång. Men röntgen visade 5,7 graders rotation vä fram. Hon även nu puls till från, inte så mkt som hon hade då hon var som "värst" men lite granna. Lite varm i hovarna till och från oxå. Tycks vara speciellt varm då hon legat o just rest sig. Men det måste ju ändå vara lite normalt att det har mer puls iböand och mer värme då och då?

Vad jag fick lära mig ang fång här om dagen är ju att det int egår över sanbbt. De tar ca9-10 månader innan hoven är frisk. (tar ju så lång tid för hoven att växa ut)
Och även om de är hält fria så ska man vara väldigt noga med att de inte rör sig för mycket. Ge lite hö helst 4gånger dagen.
Många börjar röra på hästarna för tidigt och då belastas hovbenet för hårt.
Att ha dem barfota är ochså ett plus tydligen.

Det är väl ändå tur att hästarna har puls 
alltså hovarna blir ju varmare om det är varmare ute , det är ju helt självklart och logiskt att de blir det , sen om pulsen är högre kan det också bli , hästarna rör sig mer på sommaren i hagarna än vintrarna , belastar kanske benen mer (om de blir lite rundare)
Ta en koll på er själva när ni blir svettiga , varma mmm då kan man själv få lite snabbare puls mm.
En fång häst behöver inte ha snabbare puls än normalt men mer *dunkande* om man säger så.
Skulle jag känna på mina hästar här ute , så skulle nog alla kunna ha fång om jag tyder vissa inlägg här när det gäller värme och puls 
Jag har haft fång 1 gång på en nwe forest som fick det i samband med dräktighet hon hade extremt mycket fång men fick pg beslag och gå ute då hon mådde bäst av det , hon stod mest i logen och tittade ut på de andra men då mådde hon bra och var harmonisk så då fick hon göra det.
En fick belastningsfång då han stod på stall länge pga en hovböld på ena bakhoven som ingen fick ordning på , så tyvärr blev han avlivad till slut.
En som fick fångkänningar efter hon hade kastat ett föl, även hon gick ute hela tiden med smärtlindring för då mådde hon bra , hon åt butta i 1 vecka och har aldrig fått återfall sen dess.
Jag tror att det viktigaste vid alla sjukdomar är att man lyssnar till hästen och gör det som hästen mår bäst av och en häst som är lycklig, harmonisk har jag fått för mig tillfrisknar snabbare :D
Att hästen inte ska gå ute på gräs på natten tror jag har med daggen i gräset att göra , sakratessen samlas mer i topparna då och hästar är ju toppätare i första hand och får då alltså i sig mer sakratess per grässtrå.
Jag inte heller jg har haft någon lycka med metacam utan det är fenylbutazon som gäller.
För övrigt har jag bara två vanliga tipps och det är att kyla benen med kallt vatten ett par ggr/dag i 15 min (antingen stoppa dem i hink eller spola med slang) tills symptomen lagt sig helt i benen.
Mitt andra är solrosfrön (både med och utan skal) för att hålla svårfödda ponnyer i hull.
Hakuna matata!
#44 Ja det är ju tur de har puls! precis vad jag brukar få höra av folk.. Skönt att läsa ditt inlägg. Nu blev jag lite lättad. Man behöver inte bli "hysterisk" för att ponnyerna uppvisar lite ökad puls i benen till och från?
Dock har ju min gamla märr dubbelslående steg men för övrigt rask i sin gång..
Ja någon ökad puls i frekvens handlar det ju inte om utan, tydligare, hårdare. Mina stora hästar har ingen ingen puls alls…döda kanske…
Till och med min lilla 9 veckors "bäbis" har varma hovar med tydlig digitalpuls…*suck* trodde inte föl kunde få fång men det kan de sa min hovslagare.
Det måste bero på det varma vädret och mängder med vitklöver som ockuperar betet…
Ja det enklaste sättet att känna igen "pulsen" är att känna regelbundet. Givetis har de varma hovar en varm sommardag, men lär er då att känna hur varma de brukar vara på vilka dagar.
Pulsen blir (inte så ofta) snabbare utan den blir "hårdare". Har hästarna väldigt tunnt hår så kan man se blodådrorna blivit större. Tänk lite som när ni har huvudverk - då känner man pulsen satan anamma, men bara "vanligt" så känner man ju givetvis en svag puls med :)
Men är de så att de har en kraftigare puls och kanske varma hovar så spola med kalvatten (det är ju enkelt och i princip gratis) och se hur hästen mår lite senare (12 timmar senare eller så). Är det kvar trots uppstallning och spolning bör man nog ringa veterinären. Förvinner det så är det ju inte mer än att släppa ut hästen igen ^^
Hakuna matata!
Nu när min har stått på boxvila för fångkänning så märker jag att hon har lite ökad puls när hon kommer in men den lugnar sej efter några timmar det med varma hovar är inget säkert tecken på fång, Balotte var normal i hovarna. Pratade med vet och hon sa att hon har det bättre ute så länge hon inte reargera. Nu går dom i (svälthagen) med hö istället.
Vet sa också att det är bättre och gå och lunka i hagen än vara orolig i boxen (så länge dom inte har ont). Hon har inte ont och är helnöjd. Hon får inte vara ute på nätterna, de andra får också gå in.
Hessa ska premieras så det gör inget att jag håller koll på vad hon äter annars lär hon bli som en fotboll till premieringen=)).
Jag tror dom gamla bönderna gjorde rätt. hästarna fick inte komma ut på sommarbete förrän efter midsommar, då har gräset inte så stor växtkraft om man inte göder det förstås. (Min teori.)

Min ponny har varit symptomfri rätt länge nu, går i "normal" nerbetad vinterhage tillsammans med ungstona, springer runt och leker och har sig mest hela tiden. Äter hö. Så det går onekligen framåt och hon behövde inget annat än Metacam.
Men jag måste fråga… Ni som säger att era hästar har tydligt digitalpuls trots att de inte har fång, hur hårt klämmer ni egentligen?
Om jag lägger tummen och pekfingret mot (friska) hästars ben så känner jag ingen tydlig puls (så som det ska vara) men klämmer/trycker jag lite så känner jag ju min egen puls i tummen. Jag hade nyligen den diskussionen med min granne, som sa att hon kände ökad puls på 7 hästar, varpå vi gick ut i hagen och jag inte kände någon "sjukdomspuls" på någon av dem. Men hon medgav att hon troligen hade hållt lite för hårt och känt sin egen puls. En frisk häst har ju inte ökad puls i benen när den står i vila i hagen. (Jag är också sån som går och känner efter puls på alla hästar regelbundet, det var så jag kände att Miranda hade fång för annars hade jag nog inte märkt nåt.)
www.stuteriprecious.se
#50 Jag är nog lite som du, går och känner hela tiden=), kanske man blir lite överdriven men jag vill inte att hon ska må dåligt igen.
Jag trycker kanske förhårt, men känner ingen överdriven puls som när hon hade fångkänning, då var den markant
. Lite ökad puls men inte dunkande.
Hon är pigg nu och busar i hagen, men kommer att alltid vara försiktig med betet och kolla puls
.

#50 Var en gång ( för läänge sedan) på en sjukvårdskurs som en ridklubb anordnade. Föreläsare var en förare till djurambulansen i Helsingborg, kommer inte ihåg om han var vet. eller djursjukvårdare. Han sade att man inte skulle använda tummen när man tog pulsen på hästen, just för att man inte skulle känna sin egen puls. Pek- och långfinger tillsammans tyckte han var det bästa.

#52 Ja, precis, tummen kan vara förvirrande om man trycker för hårt. Men har man en gång känt en stark digitalpuls så vet man ju att man inte behöver trycka alls, bara lägga fingrarna emot. (På mitt fullblod kan jag till och med se pulsen med blotta ögat ibland, men hon har ju aningens tunnare hud än ponnyerna!)
www.stuteriprecious.se

Är det någon som ger sina fångponnyer Irish Mash? Det ska vara ett foder som stärker mag o tarmfloran o ska vara bra till fånghästar. Mitt ministo hade en fångkänning för 2 år sedan o inget mer. Var då inne på att prova detta foder, men återförsäljaren hörde aldrig av sig så det rann ut i sanden…//Erica
#54 - jag har inte hört talas om detta foder så jag var av nyfikenhet tvungen att luska reda på vad det innehåller.
Googles översättning från danska till svenska gav detta resultat:
"Vetekli · bygflager · torkade äpplen · havregryn, cornflakes · · linfrö · sukkeerroemelasse · äppelsirap · druva skinn · rödbetor · klippa gräs, torkad varmluft · finmalda solros Core öljäst salt · hav · kallpressad hørfrø-/solsikkeolie vetegroddar · · koriander · havalgekalk"
Det huvudsakliga innehållet i det är alltså spannmål av diverse slag (vad bygflager är vet jag inte) plus diverse andra saker med sockerinnehåll (melass, äppelsirap).
Det är inte ett foder jag skulle välja till en fånghäst, där man vill hålla nere intaget av sockerarter och stärkelse… Det positiva i detta foder är väl möjligen öljäst och solrosfrön, plus lite olja.
Vill man ge något som stabiliserar tarmfloran så är alldeles vanlig bakjäst både billig och dessutom jättebra! Det är den enda "probiotika" som har en bevisat god effekt på tarmdloran genom att skapa en miljö där so är gynnsam för tillväxt av de goda bakterierna.

Jag har för mig att byg=korn, så bygflager torde vara kornflingor/kornkross
#56 - jag gissade faktiskt på det i min ensamhet…
så, vetekli, kornkross, torkade äpplen, havregryn, majsflingir, melass och äppelsirap är samtliga kolhydratrika (socker eller stärkelse) fodermedel som man bör undvika till fångisar - dessa är huvudingredienser i fodret ifråga…
mash är väl mer för hästar/ponnys som matvägrar o behöver stimulera aptiten? knappast ett problem vid fång
?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Hm, ja nu var jag in o läste mer o blev tveksam…. Har beställt hem en säck Irish Mash för att prova. Måste få se vad det är:)

#59 Hade inte vågat fodra mina fångisar med det
Efter tre dagar med butta så hade iaf Jazz iskalla hovar! Har aldrig kännt så kalla hovar, kylskåpskalla!