Rymlingar?
Detta alltför förekommande fenomen hos shettisar. Att rymma!! Vad kan man göra? Har en arg granne som hotar med polis och dyl pga att min åring springer ut ur vår hage och står och betar på ängen bredvid hennes tävlingshäst. Jag har full styrka på elen och tre trådar. Har provat ståltråd i nackpartiet på grimman, men nu är jag helt uttömd på ideer! Kan ni hjälpa?
Har du tillräckligt med jordning på staketet, det är oftast där det brister när de rymmer
Sen att du har tre trådar säjer egentligen inget mer än att de är tre… Vad har du för avstånd mellan trådarna och på vilken höjd? Vad har du för stängselmaterial? Hur har du dragit trådarna?
Alternativet är någon annan typ av staket, t.ex trästaket eller fårnät (gunnebonät kanske?), så att de verkligen inte KAN ta sig igenom.
Man ser till att hästen har allt den behöver på insidan av hagen, att elen är som den ska och att trådarna är rätt placerade. Då har man inga problem.
Fårnät skulle inte jag vilja ha, det känns som att skaderisken är rätt illa om dom skulle fastna i det. Men jag har ingen erfarenhet av det så.

Har du endast ett jordspett? Du kan behöva flera, sätt ner 4 - 5 st med mellanrum och tryck ner dem djupt, alternativt är att gräva ner koppartråd väldigt många meter så det jordar riktigt ordentligt. Grannen till oss har ca 10m nedgrävd kopparkabel eftrsom det är torrt för det mesta där i backen. Han berättade att en bekant som föder upp bifftjurar hade grävt ner 40 meter tråd innan de hade fått full effekt på stängslet.
Vi har också tre trådar (eller ja band) men när ponnyerna är små så är 50 cm inte särskillt högt. Det löste vi enkelt med att sätta en vanlig orange tunn eltråd mellan nedersta tråden och marken samt mellan den nedersta och mellersta tråden.
Sedan så se till att det verkligen är jordat! #3 kom med bra förslag. Och tills du fixat de så kan du vattna igenom jorden där spettet sitter lite då så att jorden hålls fuktig och leder bättre!
Hakuna matata!

Gjordningen ska vara ok ochvattnar gör vi och understa tråden är väl först på 30cm höjd. Det där med fåranät lät vettigt för våran del. Det ska vi nog ta och fixa faktiskt! Pust och stonk för ulliga ponnier som rymmer 
#5 Vi har faktiskt fårnät i våra beteshagar, skulle vi göra nytt så fick det nog bli järntråd eller liknande.
Hur som helst har vi aldrig haft några hästar som skadats med dessa stängsel då vi har den varianten som inte har ringar runt varje kryss utan är bara svetsade vilket gör att de lossnar relaivt lätt. Vi har haft hästar som spriungit rakt igenom, krypit under och hoppat över men ingen har någonsin fastnat eller blivit skadad.
Det enda man ska tänka på är just att inte använda den modellen med ringar eller där trådarna ligger omlott samt att hästarna inte ska ha skor på sig!
Hakuna matata!
Jag börjar få samma problem. HAr ett sto som från och med häromdagen ahr börjat rymma! (har inte haft henne så länge).
Min stackars far har fått vara ute flera ggr i natt o fånga in henne, även om hon oftast springer in själv!!
I natt så har hon även springit in till hingsten och släppt ut honom en sväng (hon blev betäckt av honom igår, men de vekrade ju inte ha varit tillräckligt?)
Har lite svårt att veta vad jag skall göra. Får se om vi kan ordna mer ström på den, då styrkan inte är den högsta men de känns att de är ström i!
Envisa ponnier ibland!!
Vi har fårnät i ena sommarhagen. Har haft det sedan 2000 kanske och aldrig haft några olyckor. MEN runt den finns inga andra hagar, så det är inget "tryck" på stängslet.
Hagarna hemma är det trästaket med en galvad järntråd med el i emellan.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag drar upp den här tråden!
Damen ajg hade som började rymma är inte längre ngt problem. Hon rymde för hon kunde. Åtgärdat!
Nu har ajg ett myyycket störreproblem. Fick hem en ponny igår, som rymmer i tid och otid. Hon är lugn och sansad i hagen, inte stressad alls. Men bestämmer sig för att gå ut, och då går hon ut. Över,imellan, under, igenom beroende på vad hon känner för.
Vad skall man göra?
Jag har precis bytt så det är mycket starkare ström, men donnan går ut iaf.
Funderar på typ ståltråd eller liknande i grimman, så att hon verkligen får sig en stöt. Känns elakt, men vet inte riktigt vad jag skall ta mig till =(
Lägg kedja runt halsen. Ena sidan av kedjan ska hänga ner så den tar i tråd & eller marken.
Skärm hästen genom att snärta den med tråden som har ström i.
Elakt kanske. Men är säkrast för hästen om den lär sig vara inne i hagen.
#9 - det är garanterat jordningen som är problemet, det brukar det vara! Framförallt nu när det är så torrt i markerna, då blir jordningen ännu sämre.
Man brukar rekommendera MINST ett enmeters jordspett/Joule i aggregatet.
#10 - tycker du att det där är förenligt med god djurhållning?
Vilket?
Att du ger hästen en stöt eller att hästen själv får en stöt?
Kedjan låter värre än vad den är.
Men sen är ju frågan, vad är bäst, att visa den att det är strömm i tråden och att det känns om det försöker ta sig ut?
Eller att den tar sig ur, äter saker som inte ska ätas, skadar sig, springer bort, blir påkörd?
Är väl taskigt med ståltråd i grimmarn då också?
#12 - jag tycker det är bedrövligt att använda såna metoder för att få hästen att stanna i hagen. Hägna ordentligt i stället!
Jag fick med en ståltrådslindad grimma till en ponny jag köpte en gång, den kommer ALDRIG användas här! Och ponnyn ifråga har inte rymt heller….
Men du tycker att fårnät är okej? Som hästen kan fastna i?
#13 fast då är det väl lika taskigt att ha el på tråden också?
Sätter man en ståltråd så får den inte mkt mer el i sig än om den väljer att gå in i tråden av sig själv, däremot så blir det en ljudlig smäll, som oftast får ponnyn att reagera.
Det handlar om att hästen själv får välja, stanna i hagen eller få en smäll av tråden.
Det är ju inte så att hon tänker hänga agregatet direktuppkopplat till grimman och elchocka hästen…
Har tre elrep, med stark ström på beteshagarna, mindre aggregat på vinterhagarna. De går i princip aldrig ut. en welsh mountain passade på att smita när strömmen var avstängd.
Senast idag rymde ett halvblodsto ut, Hon hoppade sonika över staketet!! vad gör man åt sånt? (två ggr t o m!)
#16 sätter dit en fjärde (ev en femte) tråd högre upp så hon inte kan hoppa ut.
baah tycker detta är supersvårt!
Vi skall byta hage och kruxa lite idag. Men stårtråd i grimman blir de nog.
anser att även om de låter hemskt, så vill jag att hon skall stanna inne för hennes egna bästa, måste hon lära sig så måste hon lära sig. Tyvärr!
Jag skall hälla en hink med vatten vid spättet! se om vi även kn få ner det djupare!
Jag har aldrig haft någon häst som har rymt sommartid.. Går dom i hagar utan gräs?
Nej dem går i hagar med gräs, träd, kompisar, vatten.
Kanske har hästen en kompis som den inte gillar? Brukar vara nåt fel med att dom går ut. Mat, eller kompisar.
30 cm är ganska högt upp. Jag har mina lägsta på 15cm. Det blir en del gräsröjning men hellre det än jaga hästar.
Har man full styrka i trådarna handlar det inte om jordningen. Då hade man inte uppnått styrka. Sen är det lite olika vad man menar med full styrka. Min testare visar mellan 5 och 7000 här. Beror ju på vad man har för storlek på agregatet.
Fårnät har jag i en hage här.. funkar hur bra som helst med en eltråd inanför. Elstaket är skitfarligt egentligen. Jag fick avliva en häst här förra året som lagt sej nära elstrådarna, rest sej upp och snurrat benet i repet. Benets alla senor slets av och stackars pålle fick massor av ström i sej. Så el är minsann inte bättre.
Har man ett fårnär som är sträckt och underhållt fastnar dom inte i det och gör dom det släpper oftast märlorna på stolparna. Brukar gå hur bra som helst även om dom fastnar.
Bäst till rymmare är väl ett trästaket.
Lär pållarna redan som föl att inte rymma… dvs mkt ström i staketet så rymmer dom inte. Haft en hingst här som sticker huvudet nära marken och bara springer. Denna häst går i löplina hos ägaren året runt för den är inte van gå på el. Hon har aldrig haft el i trådarna så han har lärt sej det. Hjälpte inte han kom till mej med en massa ström för han hade redan lärt sej att rymma. Den kommer man aldrig kunna stänga in med el tror jag.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#21 det är därför det är så viktigt att man stängslar rätt när man använder rep. Det ska sitta skarvbläck på repet med jämna mellanrum just för att det ska kunna gå av om hästen fastnar.
#22 Jag har minsann rätt stängsel. Det gick av men eftersom hon snurrat repet ett helt varv om benet kvittar det om det går av 10 meter bort
#0 Har du testat strömmen?
Säger som många andra, det är jätteviktigt med jordningen.
Sen skulle jag ALDRIG ha fårstängsel.
Hade mina ponnyer ihop med fåren för många år sedan. Ett av stona fastnade och det var inte roligt kan jag säga.
Att föreslå fårstängsel är samma sak som att sätta en ståltråd i nacken (på grimman), eller kedja runt halsen tycker jag.
Jag har tyvärr inget foto, men grannen har verkligen fått upp ett kanonstängsel!
Stängslet är för mindre ponnyer och är en kombination av tre vanliga.
Först två vanliga träplankor så att staketet syns ordentligt, sedan ett fårstängsel som ligger hela vägen ner mot marken. Och sist tre stycken eltrådar på insidan!
Jag tror i.af att detta stängsel är säkrare än ett vanligt elstängsel (jag tänker på skaderisken). Det ska mycket till för att hästen skulle kuna trassla in sig i strömen efter som det sitter ett tydligt staket, och för att komma till fårstängslet som är "extra rymlingssäkert" så måste de ju först förvi elstängslet som sitter 15 cm innanför.
I detta fallet kan jag säga att i.af jag är helt possitiv till fårstängslet om man har problem med rymlingar!
Hakuna matata!

10- Vad händer tror du om kedjan snor sig runt eltråden…. Idiotiskt förslag tycker jag. Mitt ena sto smet i tid o otid, trots bra styrka fyra trådar, mycket gräs inne o kompisarna inne i hagen. Det avhjälptes med en ståltråd nederst på endast 15 cm höjd, då "fastnade" hon i tråden så hon hann få ström i sig. Innan hade hon tydligen kommit på att det gick att springa igenom utan att få en stöt om man var snabb…Sen var det slutrymt:)

Min mor hade en shettis som rymde genom allt, han var tjudrad i en hage av fårnät med starkström men ändå tog han sig lös och ut! Han rymde ner i samhället flera ggr en gång tidigt på morgonen så en lastbilschaffis gick ur och band fast honom i tusirsinformationstavlan vid Statiol!
Den hästen hämta mamam och pappa lite varstans…han var dock hingst men det fanns inga hästar på de närmast 6km… Han rymde lika mycket när han gick hemma hos mormor & morfar med deras nordsvenskar. Mamma sålde honom senare och köpte stor häst men dom föröskte med allt men han tog sig ut ändå,
Mitt ens vbl sto gick ut varje gång hon hade täcke på sig hos f.d. ägaren så kom hon hit och skulle göra samma sak men vi har ju starkström och hon var skodd runt om sen den dagen går hon inte ur en hage (bortsett från öppningen) ska det vara en tråd där spelar det ingen roll om den är där eller inte hon är så rädd för staketet nu så de är helt sanslöst!
En del lär sig och andra lär sig inte verkar de som?
Min shettis går i hage men enkel tråd och så länge dom andra hästarna är i hagen stannar han men går dom ut så böjer han lite på huvudet och går ut :) Annars krävs det 3 trådar med starkström för att hålla honom inne…
Så jag tror det spelar stor roll på vad det är för häst och hur dom är!
Hm..
Tror ni de får mer ström i sig om de har skor på sig?
Isåfall kanske man skulle sko den här damen en gång, så man vet att hon känner strömmen ett tag?
Känns onödigt att sko en ettåring annars menar jag:P

28# syfta du på de jag skrev om mitt sto kan jag intyga att på henen fick det effekt.., där hon gick före var hon inte skodd och dom hade batteridrivet aggrigat. Hon gick ut med en gång här när hon hade täcke sen hann jag sko henne med järnskor runt om hon det blixtra och dundra hon for som ett skott i hagen nästan gång hon försökte så på henne var det en jäkla skillnad…hon kanske är väldigt känslig vad vet jag men mitt ena sto är skott runt om nu och de gör garanterat ont när hon går igenom…har gjoirt de 2 ggr
första gången var på ihopsläppet sen nästa när dom släppte i sommarhagen, hennes problem är att hon inte ser(/fattar inte) ståltråden så hon ser bara stolparna men chansar och drar igenom i vilket fall har vi lärt oss nu efter andra gången men det gör ont för hon tjuter och har sig när hon går igenom och sen måste hon ju tillbaka…
#28 - skor gör möjligen att de är aningen bättre jordade,
Men JUST NU när det är så torrt i marken hjälper inte det.
Att vattna på jordspettet hjälper nog inte så mycket heller, för tanken är ju att hästen ska bli en del i en "sluten krets" (elaggregat > stängseltråd > häst > jordning i marken > tillbaka till elaggregatet via jordspett o jordledning) DET ger en stöt. Och när markerna är så här torra så jordar de för dåligt.
Vänta tills det blir lerigt överallt, då lär hon få stötar så det smäller om det!
#30 smart där.
Jo jag vattnade på spettet. Men pappa kopplade på ström ifrån ett annat håll med.
Peppa peppa så har hon nu varit inne i hagen i 11 timmar, efter att jag lät henne verkligen nudda på tråden tills hon fick ett par stötar!
Jag hoppas detta räcker. Önskr verkligen att de kunde komma en veckas regn!
För gräset, blivande hö, säpesslagen o ch för min rymmare!!!
Men frågan är då om de är lönt att sko henne alls, eller bara vänta ut henne? och regnet :P
#23 jag menade inte att anklaga dig för att ha stängslat fel, det var bara allmän information.
Nu har hon rymt igen! Klarade sig hela natten!
Har slutat med att hon får stå inne idag. Då hon hellre verkar vara de, för att slippa alla odjur! =) mycket svårt detta!
#34 Av dina bilder att avgöra på din hemsida så ser det ut som om ditt problem kan avlägsnas med en tråd till längre ner… Verkar också som om ni har mycket växtlighet vid staketen… detta stjäl jättemycket ström. Svårt se på bilder men så kan man uppfatta det iaf
Den hagen som syns är dock inte den hagen hon går i :P
Där har vi de som inte rymmer ;)
Men visst en del växtligheter är det, speciellt precis utanför tråden. DOCK har den här damen inte rymt där, utan hon rymmer där det inte är ngt.. Har jg upptäckt nu. Hon vill alltså inte gå på ngt som står i vägen.
#36 Kan du se hur hon rymmer? Ovan tråd, under tråd?, mellan tråd? Ta bort sånt som växer och stöter mot staketet
#36 Om det växer gräs eller annat som ligger mot tråden, så minskar det elens kraft i hela hagen, även om det bara ligger mot på ett ställe.
Jo självklart tar de ner! Detta skall åtgärdas med. Men hon går imellan trådarna, eller under. Beror lite på om det är ngn buske ivägen eller inte. Hon går där hon ser att hon kommer ut. (alltså bortsett ifrån tråden den struntar hon i, men de måste vara fritt bakom så att säga!)
Men då borde ju en tråd till hjälpa om hon går mellan… Sätt en järntråd som leder bättre och lite plastpåsar på… jag brukar riva sönder en ica påse och knyta i små hängande lappar
#39 Jag måste fråga igen… har någon känt på tråden alt. testat med stängseltestare? För att kolla styrkan menar jag…

Regel nr 1 är att ha riktigt med ström och bra staket redan när dom är föl/unghästar. Har dom lärt sig att smita eller att det inte finns någon ström när dom är föl så har dom ingen respekt för elen sen heller.
Elen ska också vara på hela tiden och inte bara när dom börjat smita eller hänger utanför och betar.
Tänk på att elband inte är lika bra som en järnstråd eller rostfri + att det ger lite motstånd när dom försöker gå ut.
Det är sällan en häst hoppar över staketen, antingen tar dom ner huvudet vid understa tråden och tar sats eller in med huvudet mellan trådarna och kliver ut.
Om ni har en smitarhäst så stå på avstånd och kolla hur dom smiter + att kolla elen med en mätare.
Man får inte koppla ihop 2 elaggregat.
#17 då övertråden ligger i toppen på stolpen så innebär det förlängning el byte av stolpe, då hästen är tillfälligt inackorderad så är inte det ett alternativ!
Min shettis trycker sig under trästaketet så att det lyfts XD
Men han springer inte långt och det är inte ofta han gör det ;]
Vi har aldrig använt el till han och han rymmer inte alls ofta :)
Om man inte vill att hästen ska fastna med hovar i fårnät kan man väl ta ett med mindre "hål" i :)?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#44 Typ hönsnät ;)
I övrigt, så blir de nu att ta bort alla plaststolpar. Finns inte så många, och det är inte där hon rymmer. Men för att göra de mer stabilt så får de bli trästolpar även där.
Skall gå med en röjsåg, så att inget hänger emot, men vill inte ta bort de helt så hon ser att de är tomt.
Sen lutar de åt en järntråd, eller ståltråd mellan översta och mellersta tråden där det är ett litet hålrum. För att hoppas på att hon verkligen känner stötarna då.
Skall även se över strömmen mer, men hoppas ju kraften på de hela skall gå upp när vi röjt undan. Även kopplat bort ena hagen ifrån "nätverket" för att de inte skall bli så tungt!