Vagnfråga
När man åker två i rockarden så ligger skaklarna bra i selen men när man är ensam så hoppar dem en hel del. Vad kan man göra åt det?
Kan tillägga att skaklarna är aningens för långa. Har tänkt korta av dem. Kan det hjälpa att korta skaklarna?
jag tror inte att skakellängden påverkar egentligen, för det är tyngdpunkten som avgör ifall det blir hoppigt.
Det du kan prova är att sitta aningen längre fram i sätet (förmodligen obekvämt, men) eller luta dig lite framåt.
# Ska testa de nästa gång. Löt mig bakåt igår när jag körde å då vart de aningens bättre tror jag.
Kör du med en ordentlig sele kan du ju ändra skakelns höjd på den och se om det fungerar bättre.
#3 Jag har en klok sele. Den sitter på översta hålet, tror inte de går å göra fler hål. Skall testa att sänka skaklarna så får vi se.
Mina skaklar hoppar också när jag är själv i vagnen men bara när jag travar. Brukar sätta mig lite längre fram på sätet och luta mig framåt när det händer. Annars är det ju bra att vagnen inte tynger i däckeln :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#5 Då tror jag faktist att lite tyngd är bättre än att det hoppar och rycker i däckeln. :)
#6 Varav jag lutar mig framåt och lägger tyngd i skaklarna när vi travar.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#5 Skall testa det med då. =)
En bra vagn har justerbar sits som du kan skjuta fram/ tillbaka över hjulaxeln. I och med att du skjuter fram din vikt ökar skakeltrycket på däckeln och skacklarna slutar slå uppåt i traven.
Jag har köpt två gummiremmar på http://www.borjes-tingsryd.se/
som jag har stoppat ner i söljan som remmarna på däckeln som håller ner skackelöglorna är instoppade i. Dessa gummiremmar spänner jag ner skacklarna med, eftersom mina skackelöglor är stora och tillåter skacklarna att slå trots tre kilos tryck.
remmarna kostar 35:- st och finns under "övrig travutrustning"
#9 Har du någon bild på det för just nu förstår jag inte alls vad du menar. :-S
Idag har jag kommit fram till att jag behöver göra nya hål i selen! Skaklarna behöver komma upp en liten bit till. (tror jag iaf)
Löt mig först framåt i vagnen men då vart det mkt värre. Löt mig sedan bakåt å då vart de bättre. =)
man vill ju heller inte "lyfta upp" selen… det har jag sett exempel på.. ponnysar med skav under jorden föratt man suttit fel i vagnen så selen lyfts upp-.. då håller jag emd föregående talare att det är isåfall bättre att det tynger ner lite grann…