Meriter för 3-åriga ston
Får 3-åriga ston några bokstäver efter de avelsvärderats?
Tittar man i webstamboken är det olika. Våra två som visades -02 och -03 med 39 p fick ingen bokstav alls.

Min treåring fick G (oxå 39 p på treårspremiering)

Vad står det på deras protokoll? Borde de inte fått G?
Får de diplom blir det ju GI direkt.
Dessa meriter är det meningen att de skall uppdateras i Webbstamboken via SH. Men det är inte alltid det funkar riktigt.
Kolla med Fredrik vad han säger?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Det ena protokollet har jag inte för då var hon inte i min ägo. Nu är hon ju död.
På det andra står det bara Klass I och skp, inget om något G.

#3 Fast hon borde ha fått G… Eller var inte reglerna sådana då?
Jag skulle kolla med Fredrik.
/Cattis

Vi skall inte använda detta sto i avel. Frågan är om hennes föräldrar förlorar något på ett "missat" G? Det skulle väl i så fall vara en anledning till att kolla upp det.

#5 Nä, poängen har hon ju hur som. Och de räknas ju med vid ev höjning av föräldrarna. Bokstaven i sig räknas inte. Inte som tex Elit gör när man vill höja mamman.
/Cattis
Jag har mailat Fredrik om liknande… har ett sto som fick diplom 2004 men har ingen bokstav (G1) i passet… jag ägde henne inte när hon tog diplomet… så jag har mailat Fredrik om jag måste visa henne igen för att få G1 i hennes pass… känns egentligen meningslöst… men hon måste väl ha det för att senare kunna höjas till A… eller?
Han har inte svarat än… har väl semester.

#6. Då får det vara. Som gårdsponny klarar hon sig utan ett G ;)

Det är jätteviktigt att kolla avelsvärderingsbeviset så att det verkligen står rätt bokstav på det. Vår stamboksförare kan inte ändra/lägga till sådana saker.
Men inte behöver du väl GI för att höja till A? G-bokstäverna gäller stoets egna meriter, medan A baseras på avkommornas meriter.

Ska tala om att vi har fått diplomston som bara fått G och då vet jag att jag frågade varför det ena stoet fick GI och det andra G ( för olika domare) så fick jag svaret att de tolkade reglerna olika .
På russ får du tex bara G och du får inte GI eller GII förrän du visar dem med föl.
Vissa har vägrat att dela ut värdebokstav till treåriga ston, jag har råkat ut föt det själv. Men har stått på mig på premieringsplatsen och fått min bokstav. Den största orsaken var när det inte längre krävdes ett föl för att få värdebokstav. Men det kan lika gärna bero på slarv.
Man kan vända sig till SH och påpeka. Stambokföraren delar inte ut avelsvärdeklasser.
Strikt sett har man tre veckor på sig att klaga, utdrag ur storeglementet under 8:
"Ett beslut om avelsvärdesklass får överklagas av den som beslutet angår.Ett beslut överklagas skriftligt till SH: s besvärsnämnd. I skrivelsen skall klagandenange vilket beslut som överklagas, den ändring i beslutet som han begär och deomständigheter han åberopar till stöd för sin begäran om ändring. Skrivelsen skallvara SH tillhanda inom tre veckor från den dag klaganden fick del av beslutet. InomSH remitteras överklagan för yttrande till berörd premieringsförrättare och till berördstamboks- och registerförande förening eller sammanslutning av dessa, samt vidbehov även yttrande från veterinärmedicinskt och/eller genetiskt råd."
Har premieringsförättaren gjort fel vad det än må vara skall överklagan enligt ovan lämnas till SH.
Det är jätteviktigt när man visar på premiering eller utställning att noga kontrollera sitt protokoll så att det är rätt ifyllt på alla punkter som skall fyllas i. Se även till att protokollet är undertecknat.
Men som påpekats ovan det är till SH man skall vända sig när premieringsförättaren gjort fel.
Ett tips är att plugga på reglementet så man vet vad man kan kräva, då kan man påpeka för förättaren om denne är fel ute. Jag har varit ute för situationer då förättaren fått gå och läsa i reglementet då denne inte varit införstådd med vad jag påtalat.
Det är inte heller helt lätt för dem som har många raser att ha allt i huvudet, även om man tycker att de skall ha de.
Oj detta blev långt…
Veritas odium paretFörvånad
Från rasföreningen SSS har gjorts en förfrågan till SH vad man gör om premieringsförättaren gjort fel, beskedet var att hästägaren skall överklaga. Rasföreningen skulle inte lämna klagomål om felaktigheter.
Veritas odium paretFörvånad

Nu har jag läst mina protokoll och våra ston har fått GI
.
Himla bra, för så var det inte förra gången jag visade.
En annan sak; får man tillbaka avelsvärderingsprotokollet tillsammans med passet när stoet tilldelats RS-nummer?

#13 Ja du får tillbaka det. :-)
/Cattis
Numera står det på blanketten av ansökan för ägarebyte,stamboksföring m.m. att man skall skicka med en kopia på avelsvärderingsprotokollet.
Rättelse… såg att det är bara på den blanketten man brukar få tillbaka med passet av Fredrik (när man av någon händelse skickat in passet till Fredrik)… där det står att kopia på avelsvärderingsbeviset skall bifogas… det står inte på blanketterna på SSS hemsida

Cattis, vårat 3års sto har fått G o inte GI när hon i år fick sitt diplom, då är hon visad m guld tidigare fast jag har ej skickat in de papprena till premieringen.
konstig om alla skulle få GI o inte våran eller ?!

#17 Konstigt, för diplomet skall ju ge GI…
/Cattis
När min Amaze fick diplom -02 så fick hon ingen värdebokstav alls, bara diplom. Jag tänkte inte på det då, men senare samma år insåg jag att andra ston på andra premieringsplatser - tror till och med att det var samma domare - fått diplom + GI! När Jinna fick diplom förra året så fick hon GI direkt. Tekniskt sett innebär det att jag måste betala typ 400 spänn till för att åka på premiering med Amaze för att få hennes GI som hon redan borde ha fått.

det låter konstig tycker jag, men det står bara G på premierings pappret ivf. det spelar inte så stor roll för vår del för vi är så glada att hon klarade sitt >Riktiga Diplom !!!
värde bokstaven har förmig inte så stor betydelse, det är senare när dom höjs till A resp. Elit som det spelar roll för mig.

#20 Jag tror att det var våran Madicken som också bara fick G när hon fick sitt diplom och jag påpekade det men det var inget att göra åt.
Men Jasmin fick ju GI nu pga sina travmeriter.

hm någon som har koll på det här med dubbelguldsdiplomet , går det att stamboksföra stoet på dubbelguldsdiplomet eller måste man göra det på premieringsresultatet ?

#22 Endast sommarpremiering - tyvärr.

#22 Du måste visa på sommarpremiering för att kunna ansöka om RS. Och för att få GI, vilket dubbelguldsdiplomet berättigar till, måste du ändå visa på premiering…
/Cattis

#23 och 24 Tack, Ja då var det som jag trodde , har ju visat på premiering och hoppas på dubbelgulddiplomet *S* så då väntar jag och skickar in hennes stamboksföring ett tag då och ser om vi lyckas få ihop till dubbelguldet för det är väl på SSS som man ansöker om det också.

Något annat som jag tänkte på som inte har med stona att göra, när man ansöker om RS nr för hingstarna räcker det att skicka in avelsvärdesbeviset och passet ? Jag menar ska inte härstammningskontrollen svaret också gå automatiskt till SSS stambok? Eller måste jag även skicka in orginalet av härstamningskontrollen också till stamboken ?
Har ju gjort detta en gång men det är ju hundra år sedan *S*

Du ansöker om dubbelguld på SH.
/Cattis

#27 aha och sen skickar jag in det resultatet till stamboksföraren eller ? hm känns som jag har dålig koll på detta *garv*

Finns det någon speciell blankett när man ansöker dubbelguldsdiplom ?

Har de hänt att de mätt hästarna fel någon gång på premiering ?
För min är 105 enligt pappren, men har själv svårt att tro det.

"30 Har det hänt att de mätt hästarna rätt på premiering.. 
Nä, riktigt så illa är det kanske inte men många gånger tycker jag att det är lite för långt från sanningen.

#31 håller med dig fullständigt !
en viss mät man på premierings plats, har gjort väldigt klart för oss att en shetlands ponny kan absolut inte ha mer än 14 cm i skena ! så vi hade ett sto som hade 15.5 två veckor tidigare o fick 14 på den platsen ! hon var dessutom 2 cm högre än va någon annan mätt henne till…

#31 Kan bara instämma med dig med.
Ja det här emd skena är en konst tror jag vårat sto är mätt på utställning till 15,5-16 cm och så kom vi då på premiering och helt plötsligt skulle hon vara 14 cm hm sa jag till honom du har nog mätt lite fel då hon är mätt 2 gånger innan i år och då mätte han om lite surt och sa ja hon är väl 15 cm då …
Sen höjden ska vi inte prata om hon var allt från 95-110 cm så inte tror jag att man kan lite på mätningen alltid på premieringarna..

Ett annat exempel, på en ponny från gårdagens kvalitetsbedömning som t.om hade mätintyg på att den var 138,5 cm, igår var den 131!
Det är liiite för mycket skillnad. Att det kan skilja nån cm kanske det är ingen tvekan om, men inte 7,5!
(Nej, ponnyn med mätintyg tvingades inte att mätas utan passade på då mätman ändå fanns där) 

Jag tycker nämligen att när jag tittar på mina när de står i hagen är de i lika höjd, den ena 98 och den andra enligt dem, 105.. 100,5 kan jag tänka mig, men om de skiljer 7 cm på dem bör man väl se det när de står bredvid varandra ?! Mig spelar inte storleken så stor roll, men funderar bara.
Hon ska med all säkerhet mätas i köping den 20 så då får man se vad de får henne till :)

Hur gör man med dubbelguldsdiplomet.
Om hästen varit visad först på premiering och fått typ 39p och G, så har man papper på det.
Men om hon nu fått 2 guld på utställning och dubbelguld från SH, Kan man skicka in om RS nu eller måste man visa om igen för att kunna ansöka om RS. 
Vill då Fredrik ha både papper från premieringen och kopia på utställningarna där hon fått guld, och finns det någon ansökningsblankett för det ?
Ansökan om RS finns ju papper på på sss hemsida. Ansökan om dubbelguldsdiplomet ska ju skickas till SH.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#36 Alltså ditt sto får bara G… om hon är prem med det

hästen har fått dubbelguldsdiplom men vill ansöka om RS, men vet inte vilka papper som ska in till Fredrik………..
#39 Du kan inte få GI om hon fått G på prem… då måste du prem om henne.. De pappren som ska till Fredrik är ansökan om RS, finns hitta på www.shetlandsponny.se/stambok
Samt protokollet från prem där hon fått G. Meriter efter kan inte tillgodoräknas utan du får prem om henne nästa år för GI
Passet ska INTE till Fredrik

har Fredrik vilka som fått dubbelguldsdiplom då ?
Man får ju inget papper på att man har fått dubbelguldsdiplom mer än själva diplomet som SSS skickar ut.
Har aldrig haft någon dubbelguldsdiplom förut.
#42 Det är väl inget han behöver ha?? Står iaf inte i stamboken på de som fått det
#42 Du ska ju anmäla det till SH men om man får nåt därifrån vet inte jag