Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 5217 ggr
lilleman
0

Maratonvagnar?

Hur många här inne har maratonvagnar till sina shettisar?Och/Eller vad har ni för andra vagnar vid lite tuffare terräng? Skulle va jätteroligt att se bilder mm, och tips på riktigt bra vagnar.

Lulan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en tidaholmsrockard nr 202, som fungerar utmärkt i maraton, den är slagtålig och rejält byggd med ordentliga däck.

Jag tror att man bör köra par om man vill ha en maratonvagn i maraton, finns nog inte så pass lätta maratonvagnar som en shettis klarar att dra lätt. OK kanske i lätt klass men inte i svårare klasser.

veronicarickfelt
0

#1 himla snygg vagn måste ja säga… =) den såg verkligen ut o va rejält byggd o så som du skrev.. nått att fundera på. vad va priset för den?

Lulan
0

#2 Jag betaltade 15 000 för den för 4-5 år sedan.

Zebben
0

Själv körde jag Roslagsvagnen i maraton. Har fungerat superbra!

Lulan
0

#Fördelen med Roslagsvagnen är att den nog är lite lättare än min vagn, den väger ca 65kg.

Benjamin
0

gud vilka fina vagnar Det hade varit en dröm. Själv har jag bara en minishettis så jag får nog nöja mig med en globusrockard. Vad fin Zebben är. Han ser verkligen vältränad ut. Är han hingst?

Houdini
0

Ingen som vet var man kan få tag i en fin 4-hjulsvagn till shetland/welshmoutain (typ maraton eller recreation)?

Lulan
1

kolla tidaholmsvagnar.se eller equus brukar både ha nya och begagnade vagnar

Odegaarden
0

Hei

I Norge så har vi en som driver kjørekurs og vognmans service www.olafnyby.net han selges små firhjulsvogner ned til minishetland,vet ikke om de nye vognene ligger ute på siden ennå?De kan selges som enbet eller for to spann.Vekt ca 100kg

Har forøvrig flotte seler og syr alt av utstyr for shettis:-)

Sherlock
0

Har köpt en "minishettywagonette" se bild. Finns även som ren maratonvagn. Den väger 60 kilo och är 80cm bred. Kan köras som enbet eller parvagn. Skivbromsar fram o bak. Har bara precis hunnit prova den eftersom vädret blev uruselt här i Skåne.

Väntar på en speciell kuskkil eftersom jag hamnar för lågt i den. Får vi bara lite fint väder så ska det köras som attan. Vet inte om man kan tävla med en 80 cm bred vagn, men vi ska i alla fall ha roligt.

Har köpt vagnen i Tyskland.

Lulan
0

#10 Vilken tjusig liten vagn! Tyvärr är 80cm för smalt, den måste nog var 124cm har jag för mig, för att man ska få tävla.

Midlingur
0

#10 En sådan har jag sett på nätet. Men de väger väl snarare runt 160? Ivarjefall alla jag sett.

Zebben
0

#6 Tack! Ja, han är fin, min lilla kille. Kyss  Han är inte hingst utan kastrerades som 2-åring.

Roslagsvagnar har även till minishettisar. Så kolla upp det om Du är intresserad. Vagnen kan man även göra lättare genom att ha gummihjul istället för som jag har med järn och gummibelägg

Emma-Andersson
0

#11 Min vagn är 120 och jag fick tävla med den, jag har för mig att den minst fick vara 115cm för ponny men jag kan ha fel har inte kollat tr på ett tag. :)

Lulan
0

#14 Du kan nog ha rätt att 115cm är minimigränsen! Mpste kolla upp i TR…

Houdini
0

De var fina från olafnyby, men de kostade från 35 000kr inkl frakt och uppåt. Väl dyrt för mig tyvärr.

RebeckaKihlberg
0

Här är en till norsk sida http://www.nor-pol.no/

Sherlock
0

#12 Maratonvagnar till shettis i Sverige väger runt 120-130 kg, vilket är alldeles för tungt för min lille kille som är 88cm. Den här väger 60kilo. Jag har köpt den för jag blev trött på att inte kunna göra snabba vändningar med en rockard. Gillar snurra runt träd m.m.  Jag borde  få tävla på shettistävlingar med vagnen tycker jag.

Kratern
0

#15 Var mäter man? Är det ytterkant på hjulen eller vagnens bredaste ställe?

Lulan
0

#19 man mäter ytterkanten på hjulen, dvs hjulspåren.

Kratern
0

#20 Tack, då ska jag mäta min vagn.