Kåda
Har så smått börjat förbereda JJ för utställningen på High Chaparral på lördag och upptäcker till min fasa att pållen i fråga tydligen har hittat nå´t nytt favoritställe där KÅDA finns! Hela (nja, det var väl att ta i) halsen är precis full av detta kletiga. Har planerat att bada honom ordentligt på fredag och sedan får han stå inne natten till lördag. MEN jag vet inte hur jag ska få bort KÅDAN. Någon som har något bra tips.
Jag ska också på utställning på lördag och har en häst som har lyckats få kåda i hela manen och har kådafläckar lite överallt på kroppen så jag är i samma sits..

Man får bort kåda med fett, margarin/smör/olja
T-röd eller kemiskt ren bensin brukar funka. Skölj med mycket vatten och schamponera efteråt. Även jordnötssmör eller vanligt smör kan ha effekt.

tack för tipsen, provar nog i första hand fett innan jag går lös på T-röd…
Bensin på hästar? Ni skojar väl? Tänk om hästen får klåda efter detta… och det är så varmt ute i hela landet att bensin säkert skulle vara uppskattat… det bränner väl hästen hur mycket som helst även om man tvättar. Prova hälla bensin på handen och tvätta dej själv… det går inte bort
Här har kåda tagits bort med vanligt Yes diskmedel
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#5 Det är inte fråga om att hälla bensin på hästar ute i solen, utan att badda försiktigt med lite t-röd på en bomullstuss på ett mycket begränsat område och sedan schamponera omedelbart.
Kemisk ren bensin eller t-röd är inte det samma som vanlig bensin.
Tre ess hästsalva!
Kleta in, låt verka i 20-30 min, torka av med handduk. Upprepa om inte allt följde med.
Helt ofarligt och jättesmidigt!

Jag har provat olja, fungerade bra såvitt jag minns!
Jag tog fyra ess salva och skrapade sen bort med naglarna, det fungerade. Dock var manen inte lika lätt, men det syntes inte så mycket efter tvätt..

Jag provad vanlig matolja och det fungerade bra, lite svårt att få bort fettfläckarna efter men efter envist gnuggande blev han jättefin.
Han blev badad och fick stå inne natten innan utställningen och var vit som snö…. ända tills han började svettas och smutsen, som tydligen fanns kvar, trängde fram. Fick lite lätt panik på utställningsplatsen, men en spann vatten och en svamp kunde rädda situationen.
.
Det här med vita hästar ÄR ju lite annat med. Har haft fux innan och hon var jättelätt att få fin. Hon hade dessutom svarta hovar vilka blev jättefina med lite hovolja. JJ har vita hovar och de är bara vita under snösäsongen. Helt omöjligt att få vita resten av året.

Kemisk bensin från apoteket. Det använder ju vi som vårdpersonal på "känsliga ställen" på patienter…
#12 Gör vi??
#12 jag måste också säga 
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#13 #14
Hm. Jag måste nog förklara… Det finns en snäll sorts "tvättmedellösning" som man kan använda för att ta bort klister som fastnat från till ex självhäftande uridom eller klister från tejp. När inget annat hjälper för att få bort gammalt klister som sitter i känsliga armveck eller ljumskar så kan man badda med denna "bensinlösning" och klistret lossnar utan att man behöver kämpa med olja eller annat eller gnugga så skinnet glöder (det är ju självklart INTE högoktanig bensin det handlar om) Givetvis tvättar man med lite vanlig tvål och vatten efteråt. Huden mår inte dåligt av detta och patienterna behöver inte ha illrött skinn eller gamla klisterklumpar kvar som bakteriehärdar. Medlet svider mindre mot skinnet än vanlig handsprit som kan kännas ganska ordentligt om man får det på fel ställen.
Tyvärr minns jag inte namnet på det men vår ssk kallade det "bensinlösning".