Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 4643 ggr
Ehal
0

Loksele, bilder - tillpassning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fått tag i en loksele till lilla tjockisen =) Tar gärna emot input på hur den passar och vad jag ska justera (förutom lossa svanskappan lite och en bukgjord?)

Sen, vet någon vad det ÄR för sele? Den såldes (beg på annons) som en 'Komstad', ngt jag aldrig hört om. När jag googlar komstad sele får jag en hiskelig massa träffar om ITE. Men en ITEsele står det väl ITE på? (Vet dock inte årsmodell på den här). Är hursom ruskigt nöjd med den så det får vara vad det vill, bara nyfiken.

Ehal
0

Mer bild

Ehal
0

en bild till

SannaHolmgren
0

Hej. Jättefin sele.Det är en ITE-sele. Bra sele tycker jag, inte för klumpig och går att anpassa efter eget intresse och tycke.

Här en bild på min efter renovering och ändring.

Jag har stoppat lokbossorna - den smala kanalen som ligger an längst fram mot bogen. Den är vanligtvis ostoppad på dessa och vikt över träet, så jag stoppade med tagel så det blev lite mjukare. Jag har bytt ut alla nitar mot träskruv istället för att underlätta rengöring och inställning. Har satt på en extra sölja uppe på lokorna så jag kan ändra övre lokrem, och jag har satt på tömringar i en bit läderrem, fäste med en träskruv.

Sen kan jag varna för att använda de seltungorna du har. Min bukgjord blev halvt avskavd efter en veckas användning av dessa seltungor, de kan vara ganska vassa i kanten.

Annars en mycket bra sele, jag är helnöjd med min.

Ehal
0

Såhär blev det i slutänden. Är lite finjustering kvar dock.

Ehal
0

En till

Gemine
0

Fin vagn du hade.

UG
0

Trevligt! om du vill kan du köpa linupphängare att hålla upp draglinorna med när de slackar i nedförslut. Fästes i bakselets ring.

Ehal
0

Det sitter iofs linupphållare, men de gled fram på draglinan så fick slacket ändå =/ Men ska prova korta draglinorna lite och se om jag kan fästa upphållare lite längre bak =)

SannaHolmgren
0

Höj upp bakselet lite, några hål. Jättefint ekipage.

Jag har önskat mig linhållare ett tag, men man borde kunna göra dem själv. Jag får aldrig tummen ur att åka och köpa.