Hur tar man sig till BIS-ringen?
Jag har ett mål och det är att ta mig till Bis-ringen, har någon tips och råd på hur man ska lyckas?
Vad krävs för att komma dit?
en jäkligt snygg häst
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Du har ju din vita pojke, han är ett ämne för BIS ringen.
Det känns som du står vid målsnöret.
Jag ska kämpa på, det är ju så fina rosetter man får
#2 hur kändes det för er första gången ni fick BIS?
håller känslan i sig oavsett hur många man får
Har hittills bara kommit så långt som att ha tredje bästa hästen på utställningen, dvs snäppet efter BIS o res BIS. Mycket tror jag hänger på att ha en häst som inte bara är bra utan tycker det är roligt att visa upp sig och är peppad en hel lång dag!

#4: Det ligger mycket i det du säger:
För det första måste ponnyn vara riktigt bra (rastypisk, korrekt, röra sig bra, m.m., m.m.). Därefter måste den vara välmatchad dagen till ära samt orka med hela långa dagen, framför allt om det är en unghäst som först visats tidigt på morgonen / f.m. och sedan måste gå och vänta i timmar innan det är dags för Championaten.
#0: Det finns tyvärr inget enkelt framgångskoncept som gör att man hamnar i BIS-ringen. Personligen tycker jag dessutom att det skall ta sin lilla tid innan man hamnar där, det skall faktiskt inte vara så lätt … Då förlorar det en del av sitt värde!
Det är vid de tillfällen man skördar frukten av t.ex. många års målmedvetet avelsarbete, matchning, träning, m.m. Det är också därför det känns helt fantastiskt när det någon gång händer - och jag kan lova dig att det känns lika fantastiskt varje gång! 
Jag strävar fortfarande efter min första champion - innan man ens kommit dit är BIS ganska ouppnåeligt… :P Första klassvinnaren fick jag på Syds jubileumsutställning, där det dessutom var kval-regler = bara guldponnyer. Mitt fölsto vann sin klass där, men åkt eut i championatet. Det kändes ändå som att jag var inne på rätt spår då. (speciellt eftersom båda hennes döttrar sen har guldbelönats! :D)
Det gäller alltså att inte ge upp utan kämpa på..

ja jag har fått ungchampionsto , fölchampion och faktiskt BIS med våran Slättens Carisma på åretsföl oavsett ras i vetlanda 2005..
Sen har ju mitt russ sto Mary blivit Reserv BIS 2 gånger och det är ju lite extra kul då man inte har så många av den rasen.
Men som sagt man måste våga satsa på rätt hästar och veta att det inte är gratis att komma dig 
#9 Det var inte illa, Grattis! måste ha kännts fantastiskt bra 
Har haft glädjen att komma till BIS ringen vid flera tillfällen. Men synd nog har det aldrig räckt ända fram, däremot har vi fått Res Bis några gånger. Är oerhört glad över det, det är trots allt egna uppfödningar.

#12. Ful tyckte dom nog inte han var. Men de tyckte inte han passade i avel, det är en annan sak.
#11 Res. BIS är inte fy skam heller, förstår att det måste kännas lite extra i hjärtat när det är egna uppfödningar dessutom
#13 Tror du inte hon menar att även om en häst kommer sig till BIS-ringen behöver det inte vara en bra häst för det? nä! detta blev helskumt? hoppas du förstår vad jag ville säga

vad krävs för att en häst ska kallas rastypisk? min ponny står det det på varje papper hon har från utställningar utmärk rastyp eller rastypisk

#15 Att den ser ut som en typisk shetlandsponny. Det är det som är rastypisk.
#12 Att komma till själva BIS-ringen är inte lika svårt som att faktiskt få en titel. Att du kom till BIS-ringen med en unghingst på två år är inte samma sak som att han ett år senare är lika bra eller så pass bra att han duger som avelshingst.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Rastypiskt är väl lättare att säga hur det INTE ska vara tex:
Ej stort huvud, ej långa smala ben, ej kort toppigt kors, ej lågt ansatt hals utan resning, ej långa veka kotor, ej svankryggig, ej långa öron.
Bra tagelväxt (lugg, man, svans och ben), ha god bredd i bogen, korta breda skenor, rund rumpa, ha en väl välvd överlinje på halsen, utstråla robusthet.

#10 Tack jo det kändes jättebra och det är ju alltid extre kul när det är en egen uppfödning , man kan nästan inte tro det själv..

Grattis Carola till Xtan och hans BIM-titel.
Ja nu har du oxå fått känna på hur det känns att ta sig ända fram dit!!
Njut!!

Ett stort grattis till gårdagens BIM..
TACK! Ni är goa ni, Grattis själv och speciellt tack för en mycket välordnad och trevlig utställning….smart med "kritikringen"
Har inte haft någon shettis som gått med i bis ringen men min mamma visade ett russto i somras Qanny 2690 hette hon och hade inte varit visad på 12 år. Hon deltog en gång i tiden i Mälar-Russ 1 Sep 1985 och gick etta med 40p sedan visades igen 94 med 40p sedan blev det inte förän förra året och då fick hon otroligt nog 9-8-8-8-8=41p och deltog samtidigt i BIS. Otroligt att vissa hästar blir vackrare med åren va?

Första gången jag visade häst fick jag otroligt res-bis nu i Önnestad. Jag har nog fortfarande inte fattat det. Jag tror jag bara hade tur att domaren gillade honom.
#22 Vad häftigt att du nämde just detta då domaren i helgen sa precis detsamma, hästar blir bara vackrare med åren.
#23 Grattis! Då kan man snacka om "jackpot" första gången och allt. Jag tror att du visade din häst ypperligt då domaren gjorde den bedömningen.

Många hästar tycker jag blir finare ju äldre de blir , men sen när de börja bli riktigt gammal så dalar det igen .. Precis som på oss människor 
#24 Du visade ju han i ypperligt skick och var dagens finaste visare *ler* , riktigt snyggt ekipage måste jag säga *ler*..

#25: Grattis Carola! Nu vet du hur det känns att gå i BIS-ringen! 
Apropå gamla hästar vår gamla Linda fick 41p, vid 27.
Veritas odium paretFörvånad
super grattis till fina resultat
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se