Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 735 ggr
PP
0

Övertyga mej!

Av vilken anldening (tycker du) är det viktigt med rätt avelsvärdeklass på ston?

Har ett sto som på utställningsmeriter är berättigad till GI och nu funderar jag som bäst på om det är värt 325 kr (plus resa och omkostnader) att visa fram henne för höjning. Meriterna har hon ju i vilket fall och de är ju officiella för vem som helst att kolla i exempelvis webbstamboken.

Har inte för avsikt att sälja ponnyn.
Hon har en avkomma (sto).
Äger även stoets mor som redan nu är berättigad till A, alldeles oavsett om dottern har GI eller "bara" guldmedaljer på utställning (vad jag kan utläsa i storeglementet).
Stoets far var vid sin död A-premierad.

Personligen tycker jag att höjning av avelsvärdeklass skulle kunna klaras av pappersvägen till en lägre kostnad för stoägaren.

AnnaFagerell
0

Jag gjorde ju bruksprov med ett sto på treårsprem. Hon fick inte diplom så jag prem om henne året efter med GII. Fick inte lov att få GII som treåring…

Idag skulle jag inte bry mej om att höja gällande GI och GII men däremot skull jag höjt det andra stoet till A

Medarbetare på djurskydd.ifokus

sonja
0

Har också ett sto som skulle kunna få GI nu eftersom hon fått guld på utställningar efter premieringen (där hon fick 36!) Bara som ren revansch har jag lust att anmäla för höjning, men så kan hon troligviss strax få A och då tänkte jag vänta in det istället. Man kan väl ta båda på samma gång, eller????

/Sonja

AnnaLundin
0

#2 - när de får avelsvärdeklass efter avkommorna så släpper man avelsvärdeklassen på egna meriter.

Jag har ett sto som har GII, som är berättigad till GI och det skulle inte falla mig in att betala den summan för att ändra den avelsvärdeklassen. (edit: jag har två ston med GII som är berättigade till GI)

Och när vi ändå har ämnet uppe, jag gillar Skånes initiativ om att ston som höjs till Elit är gratis att visa på premiering. Tycker det är fullständigt begripligt om man låter bli att höja dem även om de är berättigade till det, när man måste betala full avgift för det. Jag höjer ett sto till Elit postumt i år och det är sura pengar att lägga ut när stoet inte ens kommer finnas med på premieringsplatsen…