Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1863 ggr
OzzyochJag
0

fäller inte.

Min lilla Ozzy är alltid så sen med att släppa vinterpälsen, men i år är han extrem. Brukar bara vara 4-5 veckor han är blank och fin innan han börjar sätta pälsen igen.
Men i år har han inte släppt allt ännu fast det är så varmt, B-vitamin hjälper inte. Han är 5 år nu.

Är det normalt, eller ska jag kolla upp honom hos veterinär?

jackiejohn
0

MIn kille är likadan…dock är han 18 och enligt de uppgifter jag har så har de alltid varit så…

Han är inte färdigfälld på ett bra tag än! Ryktar men inget händer, B-vitaminen gör inget heller.. Han brukar ha sommarpäls i ca. 1 månad sen lägger han vinterpäls igen :) Han har dock haft fång 2 ggr och det har jag hört ska påverka. Min pålle är kolsvart men han verkar trivas då flugor inte kommer åt att bita honom så bra..? :S

LLennartsson
0

Mitt sto är likadan…

Stall Bråna

mille-star
0

Har han proteinbrist? B-vitamin hjälper inte mot pälsfällning utan det är proteinet som är viktigt för att hästen ska kunna byta päls!

Lisa-MC
0

min shettis har haft svårt att tappa vinterpälsen också, men iår fällde han väldigt bra! tror de beror på att vi bytte foder. så ett bra foder som hjälper till e nog de bästa, så dom får i sej allt dom behöver.

Hanna-D
0

Prova ge honom en Beviplex-spruta med Ultrasan, det brukar göra susen för vinterpälsen.

Faktura
0

Jag skulle vilja säga att hästen har svårt att tillverka sommarpäls (inte att tappa den). Det är ju sommarpälsen som tvingar vinterpälsen att lossna. (Jämför med mjölktänder som trycks ut av de permanenta). För att tillverka päls krävs tillräckligt med protein redan på vintern då sommarpälsen börjar tillverkas.

Pia-Lena
0

#1 Får han väldigt lång och lite lockig päls? Äldre hästar kan ha "Cushings", en godartad tumör som sitter i hypofysen och som stimulerar binjurarna till en överproduktion av kortisol. Till bilden hör förutom lång, lockig päls som släpper sent, även fång och ibland även insulinrestens.

jackiejohn
0

Hans päls va väl ca. 8cm nu i vinter…men lockig är den inte :)

OzzyochJag
0

Tack för alla svar.

Jag har inte haft Ozzy hemma under vintern och tyvärr inte haft något större koll på hans foder då. Fick en kraftig fångvarning när jag fick hem honom och då såg veterinären att han haft fång under våren. Vet inte hur mycket protein jag vågar ge honom för att inte förvärra hovarna. Han visar inget nu, rör sig bra och går i gräsfri hage.
Känner  mig väldigt okunnig just nu, jag som haft hästar i så många år, men det har aldrig varit några större problem med dom.

Väntar på höanalysen på nya höet, men än så länge äter han förra årets hö.

polgara
0

#9 fång o proteiner har inget samband. En fånghäst har samma proteinbehov som en frisk pålle. Det du ska akta dig för är stärkelserit foder, dvs spannmål samt gräs som är rikt på fruktan (?), extra farligt är gräs efter en torrperiod o det börjar regna samt frostgräs.

OzzyochJag
0

#10 tack. :)
Vet bara att proteinhalten i hösilaget jag gav min arab gav henne blödningar i lamellranden och då fick jag dra ner rejält på det.
Hö analysen kom igår så nu ska jag sätta mig och räkna foderstat och se till att han får sitt proteinbehov tillgodosett.

Han får havrefri mussli nu som kraftfoder nu eftersom jag vet att han inte ska ha spannmål. Ska åka och handla lusern.

Tips på bra kraftfoder till shettis i övrigt mottages gärna.
Vill ju att det här ska bli bra nu. :)

polgara
0

#11 Om han inte ska ha spannmål så kolla att den havrefria müsslin inte innehåller korn. Korn innehåller mer stärkesle än havre.

OzzyochJag
0

#12  Ah, det är klart. Tack. :)

Prenses
0

Min shettistjej fällde inte heller hår när hon kom hit. Hon fick slutligen kolikanfall som visade sig vara magsår av stress vid flytt +maskar. Men nu har hon nog fällt allt vinterpäls bort, och det tack vare att vi medicinerat henne.