Färgbenämningar i stamböcker
I UK(SPSBS) har man numera en lista över vilka färger och benämningar som kommer att accepteras vid införandet i stamboken. Det tycker jag är mycket bra. Skulle det behövas, kan man ev få annan färg godkänd efter prövning.
I mitt tycke vore det värdefullt att det fanns en gemensam nomenklatur om inte det är möjligt för alla raser, så i alla fall en gemensam för alla Shetlandsponnyer.
Vi har i Sverige en gemensam nomenklatur för hästens färger att utgå ifrån då vi identifierar hästar. Men trots detta ser man ibland exempel på hemmasnickrade färgangivelser som slunkit igenom vid utfärdande av hästpass, det kan gälla i stort sett vilken ras som helst.
Ju mer man vet om färg och dess nedärvning ju mer kan man ju planera sin avel, då är det ju otroligt viktigt att man så långt det är möjligt har givits föutsättningar att få riktiga benämningar som speglar individens färg.
Studerar man stamböcker upptäcker man ibland "omöjliga" individer färgmässigt. Lösningen på sådana "gåtor" kan vara så enkel som att fel färg angivits.
En färg som jag personligen uppfattar som svår är de som Holländarna benämner valk. Som jag uppfattar dessa har det varit bla ljusbruna, brunblacka och någon gång gulbrun. Då är det inte så lätt om man bara ser detta i en härstaning och veta vad det faktiskt står för.
Någon kanske kan rätta mig gällande dessa?
Här i Sverige upplever jag att färgen svart ibland är lite "svår". Minns att en svart häst inte fick ha ett enda hårstrå av annan ton. Detta är ju i dag en aningen förlegat. Håller man på med shetlandsponnyer blir man ganska snart varse att svart är en rik färg
I äldre stamböcker finner man ofta många mörkbruna och svartbruna som man kan anta är svarta.
Hur upplever ni andra denna jungel av olika färgbenämningar i olika länder?
Veritas odium paretFörvånad
Jag tycker att om man ska registrera en färg på ponnyn som är omöjlig om det är rätt föräldrar måste man ta en DNA check på färgen.
Önskvärt vore om man inte fick registrera silver m.m. utan registrera ponnyn med sin grundfärg.
# 0 Kameleon står som valk i passet. Jag har kollar hans färg på DNA. Han är inget gul eller blackanlag utan är brun kort och gott. Har du någon bra bild på en valk?
#1 Här är en bild på en Valk (men ål):
http://www.hengstenhouderijkramp.nl/pagina27.html
Samt en som bara är benämnd Valk:
#2 den första är en brunblack, den andra ser på kortet ut som brun.
Bilden i #3 tycker jag ser ut som en gulbrun.
Krångligt detta med valk tycker jag, alla nyanser av brun under samma namn?
Titta på Rascal-H van de Wechterholt:
http://www.liebas.nl/hengsten.htm#Rascal-H
Man får scrolla ned en bit på sidan.
#5 vilken liten läckerbit
Skulle jag gissa färg på den där så skulle det nog bli gulsvartbrun. Alltså en svartbrun med gulanlag.
Riktigt fräck färg iaf
Tycker det borde finnas en gemensam färglista inom ISPC.
#.0 Tycker inte Kameleon är valk, utan helt klart en brun. Black o gulanlag har inget med färgen valk att göra!
#2. De är brunblacka både två. Inga valkar.
#5. Rascal är just en valk, det är samma skumma färganlag som ger färgen isabel (på holländska) en brun med anlaget blir valk och en fux med anlaget blir isabel. OBS! Inte isabell (svenska)= GULANLAG
Idaxläget är det ingen som vet vad detta färganlag är för något, det forskas på det i Danmark, troligtvis är det ett nytt färganlag.
#7 Alla de som visas som exempel ovan anges ju som valk, oavsett vad vi tycker eller vet om deras färg. Det tycker jag känns lite fel.
Vet att jag bla sett en bild i NL shetlandstidningen, med en vad det ser ut att vara en black, under beskrivningen av färgangivelsen valk.
Eftersom valk mig veterligen anges utan några direkta tillägg är det en svår benämning att förstå sig på. Eller så används den felaktigt ganska ofta?
Jätte tack för alla bilder och förklaringar.
# 7 Nej det visste jag och också ville bara kolla så jag kunde jag var helt säker på hans färg. Kameleon har föl i Holland som har den färgen som de kallar isabell.
Men visst är grundfärgen brun på valk?
#8. Jo visst är det fel, jag tycker som sagt att alla ISPC länder borde ha en gemensam färgkarta.
#9. Men har han lämnat föl i färgen isabel (inte isabell) så bär han anlaget för denna färg (anlag, variant) vad man nu vill kalla det. Jag kan bara se 3 led bakåt i hans stam men det vore intressant att veta vad som är längre bak
?
Det kan går 3,5,6 generationer och sen plötsigt så står det en valk eller isabel i fölboxen, kul! Vet att brune Leandro (Axtorp) också lämnat isabel o valk i NL.
#7 Jag skulle också helt klart benämna hingstarna i #2 som blackar, men den holländska färgbenämnaren har valt att kalla dem valk. Vilket också var det som efterfrågades i #1.
#10 Jag har sett ponnyer i Holland med färgbenämningen Isabel som har två tillsynes helt vanliga fuxar till föräldrar. Alltså inget brunt inblandat, är detta samma anlag som du hänvisar till?
Precis som vi i Sverige (se webstamboken) har massvis med ponnyer som är registrerade som silver, silversvart, silverbrun, silvermusblack m.m. Trots att man säger att det inte finns på shetland och inte heller har hittat det via DNA-test.
Det tycker jag är mer allvarligt än att man har ett "samlingsnamn" för viltfärgade ponnyer. Försäljningsknep kanske? 
# 11 Japp!
# 12. Kanske svårt att hitta en färggen som man inte vet finns
! Men som sagt det forskas för fullt på denna färg, så den som lever får veta vad den kommer att heta i framtiden.
Finns en färggen som heter Champagne som ingen trodde existera tidigare men som nu är en färg.
#12 Jag tycker det ena är lika fel som det andra. Om än det ena är bedrägligt beteende.
Hur skulle det vara om vi tex hade samlingsnamn gällande konstantskimmlar eller skäck och bara skrev konstantskimmel eller skäck utan färgen innan, det vore ju inte så lyckat.
Ett stort problem är nog okunskap. Tror inte det är så många i NL eller UK som är utbildade i färger, vet inte hur det går till i UK när fölen får sina färgbenämningar?
#12.Tycker detta sto är en klar silverbrun hon är också registrerad som detta och hon är en shetlandsponny så visst finns det på shetland.
#15 Är det fastsslaget genom DNA-test?
#16 Vet inte.
Finns den här färglistan från UK publiserad någon stanns?
#15 undrar detsamma som #16, men vill också säga att färgen var fantastisk vacker =)
Jag ser inte heller att det kan vara ngt annat än silveranlag, men innan man testat och fått vetenskapligt svar, så kan man inte göra annat än just gissa.
#18. Ja visst är den vacker:)! Och nä man kan inte vara säker för än den är DNA testad.
#13 Kanske svårt att hitta en färggen som man inte vet finns
Red factor-test?
#17 Ja den finns på SPSBS hemsida sedan maj 2009
#20. Ja röd-fux, men det är inte det man vill veta!
Det man kan hitta med ett red fastor-test är ifall hästen är en fux eller inte - två röda anlag = fux, inget eller ett rött anlag = inte fux.
Det finns idag ett färgtest för silvergenen.
#22 Det är väl visst intressant att veta om det är en "vanlig" fux (med skum nyans) eller ej.
#15 Vad är det för stam på ponnyn?
Vad skulle ni benämna denna färgen till?
#23. Okej. Men grejen med denna färgvarianten är ju att ingen vet vad det är för färg, kanske det är en fux eller inte. Vacker är den i allafall och det får gärna vara en fuxvariant, det spelar ingen roll för min del.
Hur som helst så borde det bli bättre koll på färgerna i stamboken.
#26 - det är en rödskäck, som förmodligen även har mushroomanlag
#26 det skulle kunna vara rödskäck eller rödblackskäck.
Att den är röd och är skäck är ju uppenbart iaf =)
#27 men hästen på bilden har väl svarta ben? Alltså i grunden brun… Eller =/
#28 Precis min åsikt. Ändå står han som Palominobroget.
#28. Han är isabelskäck (inte isabell) eller vad nu denna färg skall kallas. Muchroom är ju den engelska varianten. Isabelbont den de använder i NL .
Är benägen att hålla med 28. Speciellt när man sett hur bägge föräldrarna ser ut. Det finns ett sykon som i ett land anges som rödskäck vid visning för annan stambok (ej shetland), men efter export till annat land ändrat färg till isabellskäck? Kan det bero på att man testat och kommit fram till att den nya färgen är den rätta?
En till bild på hingsten #26.
Tyckte att han såg ut att vara rödskäck när jag såg honom IRL.
#27. Ja just denna ponny är förmodligen brun i botten. Denna färg (silverbrun-svart) skall ju inte blandas ihop med isabel o valk.
#30. Men danskarna har samma problem som vi, de vet inte vad de skall kalla färgen.
#34 Fast rödskäck hade kanske legat närmare sanningen än Palominobroget. Kanske ett försäljningsknep?
Här är länk till föräldrarna som båda är färggivna som fux:
Det pågår ju forskning just nu (På SLU) för att hitta den färggenen - om det nu är ett speciellt anlag - och om de nu hittar den får man väl helt enkelt försöka hitta en gemensam benämning på färgen.
#33 - Ja, någon black är han ju inte, det syns ju tydligt på ditt foto att han inte har någon ål.
En helbror är reggad som isabellskäck…
Såg nu att det nog är samma som Kristin syftade på. Sorry!
#36. Ja jag väntar med spänning
!
#35. Försäljningsknep? I dag är ju gulgenen inget ovanligt så det tror jag inte eller jag vet, då jag känner personen som har impoterat ponnyn.
Jag tycker det är bedrövligt att man har kunnat ge pållen i stort sätt vilken färg som helt för att den ska vara säljande. Vi har ju haft en mörk isabell minihingst verksam i Sverige som eg. var fux.
Undrar fortfarande vad det är för stam på ponnyn på bilden i inlägg 15.
#41. Här är stammen.
F: LUXUS
(DE435350312900)
FF: LOWIEKE V. BUNSWAARD (V.809768)
FFF: EDMUND V. D. BROUWERIJ (S.1123)
FFM: FIXY V. BUNSWAARD (RS 5144)
M: ODILIA L.H (DE302020117799)
MF: GRANDIOSO VAN WEGDAM (S.803069)
MFF: ADAM V. SPUITJESDOM (S.961)
MFM: ANOESKA VAN HET GEMENT (S.98269)
MM: KARTOUSCHKA L.H (S.118450)
Tack!
Här är pappan Luxus: http://www.ponygestuet-silbersee.de/hengstFrameset.htm
Benämns på ägarnas hemsida som mörkfux med ljus man och svans…
(tycker det är lite intressant eftersom jag äger farfars mor)
#39 Ursäkta men jag förstod inte riktigt detta:
I dag är ju gulgenen inget ovanligt så det tror jag inte eller jag vet, då jag känner personen som har impoterat ponnyn.
Menar du att hingsten i #26 har en gulgen?
#45 . Nä det har den inte och det finns inte i heller någon anledning till färgbenämna den som palomino, palominosar finns ju överallt i dag, inget ovanligt alltså därför så behöver de ju inte använda det som ett försäljningtrick, för det var väl det som du syfta på?
Modern är brun. Läcker färg,men jag skulle benämna den som fux.
Här finns fler bilder:
#47. En fux med svarta ben?? Oj!
*raderat*
Får inte länken att fungera.
#49. Jo den fungera
!
#47 Tycker inte benen ser så svarta ut, särskilt inte på bild två och tre i länken #47. Mörka ben kan en fux ha inte så ovanligt.
#51 Är du id- kontrollant i så fall var/län?
Jasså, jag fick upp en helt annan ponny 
Jag tycker hon är en fux med mörkare ben.
#52 Såg att du hade ett fint sto på din hemsida med vacker färg. Den står benämnd som både Silversvart och Mushroom anser du att detta är samma färg?
#56. Nä det är det inte men i daxläget vet jag inte viken färg hon har, men jag kan tabort silversvart!
Hur var det nu är du ID-kontrollant?
#57 Huruvida någon är id-kontrollant eller ej är väl inte så intressant när de finns behöriga id-kontrollantersom skriver fux med svarta ben och svart man och svans
(OBS menar inte dig nu)….Man kan väl vara mycket bevandrad i färger utan at vara id-kontrollant.
Såg att de omnämnda stoet är stbf som isabell, vilken färg tror du egentligen hon har?
Hur som helst det kan vara lite "knivigt"med färger ibland
#33 ja nu tar jag tillbaka vad jag tidigare skrev att det skulle vara en black, på det kortet tycker jag att han till färgen liknar de sk mushroom-hästarna.
Alltså rödskäck med mushroom-anlag.
Nog tycker jag stoet ser ut som en silverbrun, likaså hennes pappa, som benäms mörkfux med ljus man och svans.
Här är en fux med svarta ben, om nu någon undrar ifall de finns eller inte.
Och om nu någon undrar om stammen, så kommer en direktlänk till webstamboken här.
Jag lägger ut en bild på mamman till ovanstående också, även detta en fux med svarta ben…
#57 Hade missat att man var tvungen att vara ID-kontrollant för att få skriva i denna tråden.
Finns färgen Mushroom med i den svenska färgnomenklaturen som ID-kontrollanter använder sig av?
#63 - nej, det gör den inte och kommer förmodligen inte göra heller förrän det är bevisat att det finns en gen som gör att fuxfärgen får den där skumma nyansen. DÅ blir det väl ett tillägg, precis som gul, black, etc, då det sannolikt är en form av spädningsanlag.
(och ja, jag är genetikintresserad färgnörd och ID-kontrollant
)
#64 Tack för klargörandet!
Det är alltså ingen färg som ID-kontrollanter bör använda sig av för att beskriva en häst. Ingen fråga snarare ett konstaterande då det tyvärr uppenbarligen förekommer. 
Menar givetvis inte att man inte kan göra fel, det gör alla. Men fel är väl till för att rättas.
#65 - tills vi har fått andra instruktioner ska alltså dessa hästar benämnas som fux (eller röd- i de fall det är t,ex skäckar el konstantskimlar med denna grundfärg)
#57. Du behöver inte vara id-kontrollant för att skriva, jag bara undra!
#58. Ja hon står som isabell i swe men är isabel enligt NL, alltså muchrooms färgad. Finns några till ponnyer från NL med samma färghär i Swe och de har också blivigt reggade som isabell. Jag kommer att göra ett färgbyte på henne när jag fått veta vad hon har för färg:).
#62. Tycker nog båda dessa ponnyer ser silverbruna ut.
#61 men Anna, nog är vi väl iaf överrens om att det inte finns fuxar med svarta ben
koncentrerad röd, men inte svart.
Fuxar har ju inget anlag för svart.
#68 - jag är enig med dig. Ville bara visa att det finns hästar som bevisligen är fuxar som har ben som ser svarta ut, att de mörka benen inte nöödvändigtvis innebär att det är bruna grundfärg.
De ponnyer jag visade bild på fanns i grannbyn för ett antal år sedan och jag blev nyfiken på ifall de möjligen kunde vara silverfärgade - tror att det var innan jag själv blev ID-kontrollant så det är ett bra tag sen numera,
#61 Jag har aldrig tvekat över fuxar med "svarta" ben, men när de därtill har svart man och svans, blir det lite märkligt. När de sedan dessutom är av varmblodsras där stammen säger att de inte kan vara annat än bruna, då blir det ännu knepigare
(Jag är id-kontrollant) Och vet dessutom när Anna L gick sin kurs

#70 - var det -01? Har en känsla av att det borde varit då nångång….
Jag tycker att det här med silveranlaget är jättespännande och jag hoppas att dom kommer fram till att det faktiskt finns silver i vår ras.
Var inne på en hemsida om islandshäst och läste mkt intressant läsning om just silver, där stod att anlaget bla finns hos islandshäst och shetlandsponny. Men det finns alltså inget som tyder på att det faktiskt finns?
Jag förstår inte riktigt, om det finns på islandshäst så bör det ju finnas forskning som säkerställt detta
eller? Man måste ju på ngt vis kunna ta fram genotypen…
Anna, kliv in och förklara, du kan ju det här.
#72 - man har länge trott att silveranlaget finns hos shettisar, då det har funnits ponnyer som ser likadana ut som silver-islänningar.
Silveranlaget påverkar ju bara svart färg (dvs svart o brun ponny), så en fux man aldrig vara silverfärgad.
De islänningar som är silverfärgade är alltså svarta eller bruna i grundfärgen.
De shettisar man trott varit silverfärgade har visat sig vara fuxar och därmed inte silverfärgade. Innan DNA-testet för silver fanns så testade man efter röd faktor, dvs fuxanlag. Ponny med två fuxanlag är fux och samtliga de shettisar som testats för att man trott att de varit silverbruna/silversvarta har visat sig vara just fuxar.
Det är sannolikt en annan spädningsgen som ger sanna fenotyp (ser likadan ut) som de silverfärgade. Det är denna andra spädningsgen som i Storbritannien kallas för mushroom och som SLU forskar om just nu.
Eftersom inte en enda shettis, trots ganska många testade, har visat sig vara silverbrun/silversvart så har man numera övergett teorin att färgen skulle finnas i vår ras.
(blev det klart nog?)
Jag kommer fram till att det var 00 eller 01, i alla fall fick du bege dig hitåt…

Wilfred på stuteri Liebas förklarade för mig att när en brun fölunge har ål vid födsel (jag brukar klalla den fuskål) så benämner de den valk. Det är inte alltid att den grå mjölmulen och det gråa i skapet och under magen syns förrän de är 1 år eller så.
Vad det gäller holländarnas "Isabel" och "perlino" så talar de om fuxar med mushroom- inslag längre tillbaka. Der as perlino har inte blå ögon eller någon gul gen utan ser ut som en rödbalck utan ål tycker jag. Väldigt ljus.T ex många hästar från stuteri LH och Wegdam har isabel- färgade hästar. I stamtavlan somvisas längre upp är det säkert Adam v Spuitjesdom som gett mushroomeffekten i komb med ngn wegdamhäst. De säger också att både mamma och pappa måste bära denna "färggen". Ingen av dessa färger är påverkade av gulgenen säger de också.
Vetenskapligt? Knappast men de har en stor ärftlighet på dessa färger. Någon som fått andra förklaringar?
Jag är inte duktig på färger men tycker det är mkt intressant o jag gillar färgade ponnyer, mushroom tycker jag är skitläckert! Skulle tycka det vore jättekul om silvergenen faktiskt fanns i vår ras men det återstår väl att se då…
Denna ponny är reggad som ljusfux, stämmer det?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Tänk om man kunde färgtypa alla hästar inför registrering, och att koden angavs i passet tillsammans med DNA-kod…. men då skulle det ju slinka ur några kronor till ur plånboken.
Vete sjutton om det inte skulle vara värt det i alla fall. Hur bra/säkert skulle det inte vara om ID-kontrollant tog tagel för fäg- och DNA test och chippade samtidigt = inga ? att räta ut. ;-))
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#73 tack för den fina förklaringen.
Som jag har förstått det så kan även fuxar bära på silvergenen, men pga att dom saknar svart så syns det inte på dom.
#76 Ljusfux skulle jag inte kalla henne, mörkfux snarare.
De så hett eftertraktade silver, finns angivet på minst 40 ponyer i vår stambok. (Skiv bara silver i sökfunktionen så kommer det upp en förteckning över dem.)
De vore intressant att veta om någon som är aktiv här, äger eller har fött upp någon av dessa ponnyer och i så fall kan svara på huruvida ett test för att bekräfta anlaget har gjorts eller ej.
Gälland att någon frågat om huruvida en ponny var ljusfux eller ej, vet jag att några av dem som felaktigt står angivna som ljusfux, var väldigt ljusa när de identifierades som föl. Rätt skall vara rätt, det håller jag med om, men utifrån vad vi vet idag om fuxfärgen är väl inte direkt nyansen på fuxigheten avgörande i ett större perspektiv? Det är dessutom enkelt att göra en rättelse.
Gällande fuxar, det är ganska fantastiskt hur en del av dem kan skifta i nyan från ganska ljus till nästan svart under ett år. Dessa skulle vid färgbestämning någon tid på året vara bara fux, för att vid en annan årstid definitivt anses som mörkfux.
#75 Bra att du belyser Holländarnas Isabel (inte vårat Isabell). Jag tror att detta ibland är en källa till förveckling när dessa importerats hit.
# 80 När vi har testat klart på oklara stammar skulle jag önska att man striktade upp reglarna på färger.
Det är jätteenkelt och inte speciellt dyrt 240 kr (sist vi kollade någon)att testa innan man registrerar.
Det känns som om det är fler minisar än standard som är registrerade som ovanliga färger.
#80 Kan bara hålla med dig.
Det är billigare att härstamningsverifiera i USA än i Sverige, hur det fungerar rent praktiskt med utbyte mellan länderna vet jag inte men det kan man ju ta reda på…
Det jag tycker är ledsamt är att silver och nyans varianter av fux används som försäljningsargument för att ta ett högt pris på ponnyn. Det står alla fritt att ta vilket pris man vill på sin ponny med det känns fel för mig när den okunning och godtrogen köpare blir helt lurad och tror att silverponnyn man har köpt att något mycket exklusivt och ovanligt.
Jag har pratat med ganska nånga stoägare som har köpt ponnyer med "silveranlag"m.m. som vill veta vilken av våra hingstar som ned ärver mest silver?
Tills vi vet är det inte enklare att registrera en fux som en fux?Har ponnyn en ovanlig nyans på pälsen finns de ju ändå även om ponnyns grundfärg står i passet.

Fast jag tycker iof inte det är *Svarta* ben på fuxarna utan väldigt väldigt mörk fux färg , har haft fuxar som ser ut att ha svarta strån i manen men det är bara mörk mörk fux färg och inte svart…
Fux, silver och gul test kan göras hos SLU det kostar 600 kronor.
#76 - när jag var ung fick jag lära mig att "ljusfux" är en fux med ljus man och svans. Enligt den läran kan jag förstå att din ponny står som ljusfux. MEN det är inte korrekt, en ljusfux är helt enkelt en ljus fux, oavsett färg på man och svans. Din ponny skulle jag benämna som mörkfux med ljus man och svans.
Tycker det verkar som om många skulle behöva träna lite på färger och färgnyanser… Många försöker inbilla id kontrollanten saker och de som köper det borde kanske inte göra id jobb.
Fuxar kan ha mycket mörka ben, näst intill svarta. Det är människans förmåga att bedöma en färgnyans som sätter skillnaden. Mörk fux för mej kanske är svart för någon annan. I bilderna ovan är det fuxar med mkt mörka ben. Kolla gärna på nordsvenskar, dom ser ofta ut så och det är en NYANS, inte en udda färg.
En fux med ljus man och svans benämns helt enkelt som fux med ljus man och svans… En ljus fux är ljus över hela kroppen.
Många tror att silversvarta är silverbruna, också ett typiskt fel. Islänningen på bilden är ett sådant exempel. Den är silversvart.
Vad jag vet är folk så fruktansvärt fega i Sverige, eller snåla och egenkära att dom inte kan ta ett simpelt test som kostar runt 200 spänn för att fastställa färgen. Kanske är testet taget hos vissa med besvikelse som resultat och då håller man käften??!!
Vissa verkar tro att bara man är id kontrollant kan man få hitta på själv, hur som helst.
Det man inte kan det får man lära sej, vill man inte lära sej kanske man ska hålla sej till de färger som faktiskt finns i Sverige. Och glöm inte det simplaste av allt, Fux plus fux ger alltid Fux… Silver och andra benämningar kan inte slå in. Samt fux har ALDRIG svart man och svans och bruna och svarta har alltid svart man och svans. Svårare än så är det inte
Konstigt nog är det sällan folk påpekar fel när det gäller svarta, svartbruna och mörkbruna. Detta är visst inte så intressant? Nä gult anlag och silvrigt anlag kan kanske ge en krona mer i börsen vid försäljning men att det sedan aldrig ger sådana föl hädanefter kanske är ovesäntligt. Avelshingstar benämda mushroom för det är en kul grej, lämnar bara fuxiga föl till stoägarens besvikelse. Suck.
Ni som har silverhästar och annat, visa framfötterna och lägg fram en DNA analys så att vi id kontrollanter har nåt att gå efter, annars finns inte dessa färger för mej, inte på shetlandsponny.
BILD silversvart islänning
Medarbetare på djurskydd.ifokus