Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 17531 ggr
Odinn
11

Rida shettis!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När tycker ni gränsen går för att rida en shettis?
Ålder? Längd? Vikt?

Om det är en häst med mycket muskler och bra kondition.

Och ungefär hur mycket orkar en shettis?
Det brukar ju bero på från häst till häst, men ungefär hur mycket orkar eran shettis bära?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

SannaHolmgren
1

Det är ju en bedömningsfråga, man får ju se på hästen, hur stor den är, hur gammal den är, hur tränad den är, vilken vikt den själv har om den är extremt fet eller i underhull barbacka eller med sadel och framför allt om sadeln passar…

Min lilla hingst tålde förr inte tyngre ryttare än ca 35 kg, om de större barnen försökte bockade han av dem, men nu när han är tränad och har ordentligt med styrka så går han villigt i form i skritt och trav med min syrras dotter som är lite för lång och hon väger nog ca 45 kg gissar jag, kanske något mer. Han är ju körhäst för brukskörning och vi tränar mycket styrka genom körningen.

Anna-72
0

Finns olika svar på andra trådar. Här kommer en länk http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4aaae2cc-44d4-48d4-ac96-1beafeea1ce1 Hoppas det fungerar.

Men ålder spelar ju ingen roll. Hoppas detta hjälper lite Glad Sök på ryttare, vikt, rida så hittar du säkert mer

Odinn
0

Okej tack,

Jag utbildar honom från marken. Men har en kompis som skulle kunna träna från ryggen. (i skritt och barbacka) Ca 155 cm lång och väger inte mer än 45 kg. Hästen är 105 cm i manken, 9 år och är ganska mycket tränad. Jag har suttit på honom några gånger i enbart skritt för att få honom i form. Det klarade han. Då vägde jag ca 45 tror jag. (det var ett tag sen)

Odinn
0

har inte mycket muskler på bilden, vi har precis börjat hård träna.

HeidiH
0

Sen är det ju skillnad hur länge man tänkt rida oxå! Sitta upp en kvart då och då i utbildningssyfte, eller rida ut på längre ritter i skogen eller så. Jag är INTE så värst liten, och sitter upp min tjej då och då. Ber henne gå fram, stanna, gå fram, stanna, svänga lite. Thats it. Tycker inte jag känns som det är jätte-elakt, och då ligger jag gott o väl över det som nämts i tråden både längd och viktmässigt. Tror man får göra bedömningen själv. Se vad hästen säger, och ta det långsamt. Börja med korta, korta stunder.

Odinn
1

#5 Tack för ditt svar.

Jag väger ca 47 kg, och är ca 160 cm lång. Jag tänkte sitta upp i max fem minuter för att jobba lite med formen i skritten. Och även prova på skänkelvikning och lite annat smått. Endast för utbildningen, och som sagt barbacka. Han är 100-105 cm hög och reagerar inte så mycket när man sätter sig på honom. Tror ni att det går?

Odinn
0

Han är ganska stor.

SannaHolmgren
1

Jag hade nog hellre ridit med sadel. Min ponny (nämnd ovan #1) rör sig mer villigt när han har sig sadeln. Barbacka tycker han inte om med tyngre ryttare då sittknölarna antagligen stör honom. Beror förstås på sadeln, men prova olika och se vad ponnyn tycker bäst om. Jag hade i din sits utan vidare suttit upp och ridit som du beskrev i utbildningssyfte.

Elinormaggan
0

Min shettis HATAR när man rider barbacka men det går bra med sadel.

jag brukar rida en liten stund och väger 50kg och är 150cm

det är appsålut inte länge men det är av utbilnings syfte så yngre lättare personer kan rida sedan.

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Odinn
0

Okej, jag ska prova både barbacka och i sadel och se vad som är bäst. Kommer rida i max 5 minuter och sen fortsätta arbeta från marken, och endast i skritt. Ska prova imorgon så berättar jag hur det gick sen.

Lisa-MC
0

Min jääääte shettis(ca 107) orkar mej jag e ca 165 o väger 45 kg, jag ser ju ut som en jätte på honom men han kan bära mej i alla gångarter. (jag rider honom inte nu längre, red honom mest för han skulle vänja sej vid ryttare)

Men min andra shettis bär inte mer än 35 kg o han e ca 95 cm hög.

Kratern
0

Gränsen för monté ridning på A-ponny är 45 kg INKLUSIVE utrustningen för både häst och ryttare.

Den gränsen tycker jag att man ska hålla… den är väl tilltagen. Sen ska ekipaget vara propotionerligt vilket betyder att en ryttare på c:a 150 cm borde vara max på en maxad A-ponny.

Att rida i sadel är bättre än barbacka då tyngden fördelas bättre med en sadel.

HannaDolly
0

I utbildningsyfte tycker jag att man kan hoppa upp några minuter och bara jobba igenom, men om du själv vill få ut ngt av din ridning tycker jag du ska börja fundera på att skaffa en större häst ;)

Jag tycker som #12 att 45kg inkl. utrustning är en bra gräns man ska hålla, och det ska se propotionerligt ut!

Odinn
0

#13  Jag har en islandshäst också som jag rider. ;)
Men är sugen på att utbilda shettisen så jag skulle kunna dressyr köra honom en gång i tiden. Och öven att han blir ridbar till min lillebror.

Aribigga
0

#14 Tänkte bara påpeka att kan du rida dressyr så kan du relativt lätt tömköra honom i form också, det gäller bara att öva lite :)

Du gör på ungefär samma sätt bara att du går bakom och använder pisken som skänkel istället för dina ben. Det är lite krångligare men det är i längden bättre om du ändå vill dressyrköra honom sen :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Odinn
0

#15 Det är så jag gör.

Aribigga
0

Hur gammal är din lillebror? Jag tömkör bara när jag ska arbeta James och låter fyraåriga Ida rida, jag har dock suttit på James några gånger bara för att veta hur han reagerade med mig på ryggen först.

Om du tömkör och kör så tror jag faktiskt inte att det är speciellt nödvändigt att han ska arbetas från ryggen också.

Men jag ber om ursäkt det var inte min mening att byta riktning på tråden det var ju inte det du frågade om…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Odinn
0

Okej, han är liten nu men om några år ska han förhoppningsvis kunna rida på panter och då ska han vara trygg. Just nu är han en lite buse. :)

Odinn
0

Som sagt, jag ska inte hålla på och rida på honom. Bara sitta några gånger för att han ska vänja sig vid ryttare på ryggen. Sen ska en kompis rida honom lite mer, hon väger mindre än jag men jag vill inte utsätta henne för att rida på honom om han ska hålla på och bli av med ryttaren.

Idag provade jag att bara sitta på honom i kanske en minut sen hoppade jag av. Han brydde sig inte alls.

MadeleneJansson
0

# 19 Nog för att Shettisar är snälla, men hjälm hade inte varit fel första gången man sitter på en unghäst?

AnnaLundin
0

#20 - EXAKT min reaktion också, man kan slå sig illa även om man åker av en shettis…

Odinn
0

#20 #21 Jo det är sant, det var inte menat att jag skulle sitta på honom. Provade slänga över benet och hoppade av igen. Så hade ingen tanke på det. Och han är ingen unghäst.

AnnaLundin
0

#22 - ung eller inte, oansvarigt är det ju i alla fall.

Odinn
0

#  Skrev nyss att jag inte tänkte på det.

Maliiin
0

Jag har aldrig förstått detta här med att man tvunget ska rida sina shettisar trots att man är för stor. Men alla är vi olika, tur är väl detGlad

Jag skulle jättegärna vilja att mina shettisar rids. Men att rida in dem själv eller be en ryttare som är för stor, nej!
Nu har jag turen som nyligen hittat en ryttare som är liten och lätt. Så hon rider valacken.

Men utbildar min häst i dressyren gör jag med hjälp av tömkörningen.
Försöker tömköra 1-2 ggr i veckan.
Jag tycker man kommer åt hästen mycket bättre i tömkörningen än vad man gör om man sitter på en häst som är för liten. Å så ser du dessutom hur han går.

Så hade jag varit du, hade jag satsat på att tömköra honom och sen hitta en liten ryttare som kan rida honom.

Lycka till=)

Odinn
0

# 25  Han är inriden men inte riden på många år. Så därför provade jag o sitta på honom för att se hur han reagerar. Ställde honom åt höger, vänster och sen hoppade av. Så nu vet jag lite lagom hur han är.

En kompis som är mindre kanske ska börja rida honom sen. Men vill inte ha en galen ponny till henne. Så jag ska inte rida på honom, utan bara provade o sitta på honom.

Jag både tömkör och kör men har inte sån stor erfarenhet av att utbilda på det sättet och vet inte någon tränare i närheten.

Kratern
0

#26 Du satt på honom (när han stod stilla) och ställde honom till höger och vänster…

Så nu vet du lite lagom hur han är.

Menar du på fullt allvar att du fick ut mer av det än av att tömköra honom?

SannaHolmgren
0

Jag förstår hur du menar med att prova att sitta på honom och se hur han reagerar.  Rida utan hjälm är inget som angår oss andra egentligen. Sånt gör man på eget ansvar, den känsliga biten är när man visar bilden på ett sånt här forum. Många unga följer de äldres exempel.

Jag hade velat ha upp en större och lite duktigare ryttare på min 5åriga ponny då jag är rädd om hälsan på de små barnen, som inte har lika bra balans om det skulle hända något. Min duktiga systerdotter som är lite för stor testade att rida förra veckan och det gick bra. Men ett mindre barn hade nog inte fixat det då de klämmer åt för mycket med benen om de tappar balansen och nämnda ponny är lite kittlig. Tyvärr bor hon för långt bort så nu är ponnyn utan ryttare igen.

Maliiin
0

#26 Vart bor du?

Odinn
0

#29  I glanshammar utanför örebro.

#28  Okej, tack för ditt svar.
Kan någon Sajtvärd ta bort bilden i inlägg #19? :)

dundeer
0

vi har haft 4 shettisar. två på 3 år, en på 4 och en på några månader.
3 åringarna fick vi överta eftersom deras ägare inte kunde hantera dom. vi börja ju såklart från grunden å tömmkörde efter att vi hade byggt upp förtroendet. sen var det ju meningen att mina två bröder skulle kunna rida ponnysarna.
i Utbildnings syfte satte jag mig upp på shettisarna, max 10-15 min en dag per vecka när jag hade lov :)

Animal-3
0

Jag vet inte jag räknas väl som väldigt fjompig när det kommer till just detta ämne. Men jag sätter inte upp någon som jag känner kan vara för lång eller tung på min lille och tycker det är rätt jobbigt att se ponnyer med förstora ryttare.
Är man förstor föredrar jag all utbildning från marken och är man intresserad av vikt kan man lägga på en säck potatis eller nått.
Själv var jag ju 8 år när jag red in min kille och det var inga problem alls. Har man förberätt allt från marken tillräckligt bra och har någon som kan lyfta av/hålla ungen första gången någon ska sitta på så ska det inte vara några problem.

SannaHolmgren
0

#32 Jag sätter hellre upp en något för stor ryttare, som dels klarar att parera om ponnyn skulle flyga i luften, än en av mina små töser som ganska rejält skulle flyga av och slå sig illa och samtidigt bli rädda för att rida igen, de är så små att de inte klarar att ens ta emot sig med händerna, och den största av dem är för rädd. Hellre då en lite större unge som vågar,

Det beror på ponnyn HUR man kan göra. De flesta shettisar gör inget annat än lättar lite i bakändan eller kör ner huvudet så ungen åker av framåt, och det är ju inte så farligt ens för mindre barn. Men min ungponny är lite het ibland och han har under sin utbildning råkar TOKBOCKA som en RODEOHÄST, och då vill man inte ens hålla i grimskaftet, inte heller stå så nära så man kan lyfta av ungen. Nu äntligen efter ett år så har vi mer eller mindre passerat det stadiet. Nu är det dags för honom att få prova på att bli riden med sadel.

Den andra ponnyn var ju lite lättare, den tömkörde jag 10 gånger, och promenerade med min minsta dotter i sadeln 10 gånger och sen var han en 100% säker ponny

AnnaFagerell
0

#33 De flesta shettisar? Jag har aldrig haft en shettis som gjort varken det ena eller det andra.

Min son är 9 år och han rider inte shetland. Han är för stor. Varför vuxna ska envisas rida dom kan jag inte begripa

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Odinn
0

#25 Lite OT men vad har du för bett på honom?:)

Animal-3
0

#33 Som sagt hade jag inte satt upp en ryttare för en markarbetet sitter riktigt= hade aldrig satt upp en ryttare på en häst som höll på som din. Om det så hade tagit 10 år att få bort. Och vill man prova med vikt innan lägg på en säck med något potatis eller vad som det kan väga tillräckligt och dimpa i backen utan vare sig skador eller rädsla.
varför låta så upprörd? jag sa att jag känner så och det kommer jag fortsätta göra.
(bild samma ponny som innan fast under sin inridning)

Maliiin
0

#35 Det är ett grodbett!=)

Maliiin
0

#29 Då borde det ju finnas någon tränare som håller på med tömkörning och körning..

Jag har heller aldrig haft problem med någon häst som bockar och har sig vid inridning/inkörning.
Jobbar man dem bara väl från backen innan man börjar köra/ rida in så brukar det gå bra.

Det är ju väldigt viktigt att man har en häst som vet vem som är ledaren och att hästen litar på dig som ledare.

Å när du kommit så långt att hästen litar på dig. Då gör den oftast det du ber den om. Utan tvång och konstigheter.

Elinormaggan
0

#38 Våran shettis är jätte dominant (Inte vi som fick honom till det utan tränat bort det) och han är inriden och ett tag gick han jätte bra men nu har inget ridit honom på länge och då blir han helt vild när man hoppar upp så inget liten person vågar :(

Jag har tränat jätte mkt för att stärka våran relation men det är jätte jobbigt då han är jätte dominant.

Tömköra är inget han tycker om även om vi har försökt även tidigare ägare han försökt.

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Odinn
0

#38 Inte vad jag har hittat iaf.

Han är jättesnäll och är lugn när man både tömkör och kör. Men när jag tränar löst så är han hur busig som helst.

I våras kom vi över "spärren" mellan oss genom att han la sig brevid mig. Sen dess har det gått bättre och bättre. Innan var han väldigt dominant. Så nu är det jag som är ledaren, efter att ha kämpat väldigt länge. :)

SannaHolmgren
0

#36 Nej jag är inte upprördGlad du missuppfattade mig. Jag tog i med stora bokstäver för jag ville förmedla hur jag kände det när min ponny hade det som jobbigast. Nu har vi dock passerat det stadiet, äntligen känns det bra, därför har vi nu äntligen efter ett år lyckats komma upp på hästryggen det har inte ens varit på tal om det innan… Men säkerhetstänket finns med i större utsträckning hos denna ponny därför skrev jag att vi passerat det mer eller mindre, man kan ju aldrig veta om det händer något igen.

Därför har en mer erfaren tjej fått rida de första gångerna, jag skulle aldrig låta en 8 åring rida in denna ponny själv som du gjorde med din. Hade han haft ett annat och lugnare psyke så vore det en helt annan sak. Hade han haft ett psyke lika som min gamla hingst så hade jag inte ens tittat på när de skulle rida in….

Med tyngd och flaxande saker tränar vi sadelväskor, vi har tränat nh men alla hästar är ju olika så det traditionella har inte funkat med honom, vi har tränat lite trick det lilla jag kan och massor av agility. Och vi har gått mycket försiktigt fram. Han har fått göra allt i sin egna takt så det är därför det har tagit såpass lång tid. Men inga saker eller säckar kan ersätta en riktig människa helt och hållet.  Nångång måste man ju börja rida. Ponnyn är 5 år och vi har tränat i drygt ett år. Nu e de dags!Flört Äntligen.

Ska man inte rida förrän alla risker att trilla av har eliminerats överhuvudtaget så får man väl skaffa sig käpphäst istället… En gunghäst kan man ramla av…Skrattande

#34 Förlåt att jag skrev klumpigt, jag menar inte alla shettisar. Jag menar: om de gör något alls, så är det ganska ovanligt att de håller på som min ponny har gjort under sin utbildning.

Prenses
0

Jag kommer iallafall vara den som sitter först på min Diva. Dels vill jag absolut inte sätta ngt barn på henne att sitta första gången. Kan bara tänka mig i vilken katastrof det skulle kunna sluta i. Och så är det ju så att man känner ju sin ponny allra bäst själv, och alla gör ju som dom vill. Om man med säkerhet vet att det går att sätta ett mindre barn på en unghäst så är det upp till var och en. :)

/ Sabina

Kratern
0

#42 Naturligtvis kan du sätta ett mindre barn på en unghäst.

Ponnyn är ju inte klar för inridning över huvud taget om inte det går.

Tips; Dra ett par tömmar genom stiglädren och gå bakom och "tömkör" ponnyn första gångerna med (liten) ryttare på. Om inte du kan lita på att ponnyn klarar det är ponnyn inte förberedd.

Prenses
0

Som sagt. Var och en med sina träningsmetoder. :)