Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 4972 ggr
HannaDolly
0

tänka på vid körning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att köra en shetlandsponny, Hönsetorps Ajax, en jättehärligt kille som man kan säga är på träningsläger hos mig under sommaren,då jag ska börja köra honom mer och vi ska testa på agility och handlerhoppning, han är inkörd men nu är det finslipning kvar! Har ni några särskilda tips på vad jag ska tänka på? Han är fyra år och går framåt, går öka och minska, men hans unga ålder, ngt särskilt ni tycker man ska tänka på när jag nu ska börja jobba lite hårdare med honom?

Tack på förhand! :)

SofieN
0

Sitt på tömänden så den inte släpar i backen som på bilden! :)

Aribigga
0

Jag kör mycket böjövningar med James så han inte ska bli stel, det blir ju mycket rakt fram när man kör, så jag tömkör också för att mjuka upp honom, vilket även gör att han har lättare för att gå fram.

Kan tillägga att James också är fyra år :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

HannaDolly
0

#1 haha, den ska jag tänka på, gör alltid det, men på ngt vis har den åkt ner :o

#2 Jag försöker tömköra 1-2 ggr i veckan, på böjt spår, mellan träd, koner eller så är jag ute och klättrar i skogen :)

Tack för tipsen! (:

SannaHolmgren
0

Träna på att stå still. Det är nästan det viktigaste en körhäst ska klara. Träna halt/gå fram ett steg/halt/ gå fram ett steg osv. Du lär honom att lyssna dels på halt och dels på gå fram.  När "ett-steg-i-taget" fungerar framåt o bakåt både i tömkörning och framför vagn så kan du påbörja mer precisionsövningar.  Målet kan vara backa med precision och kontroll och vända på sidoväg, och att klara ett lättare dressyrprogram. Ganska svåra övningar med backning och krävande för en unghäst, så träna på at backa ett steg i början, öka successivt, men att alltid backa "ett steg i taget". Om du förstår vad jag menar.

HannaDolly
0

#4 Jag förstår precis vad du menar Sanna, tack för tipset :)

SofiaU
0

Jag skulle råda dig först att köpa en ny sele. Glad

Joystick
0

Jag har då Pegasus som också är 4 år.

Han tömkörs

Körs efter trafikerade vägar

Tränar dressyrprogram. Inte hela programmen i sträck utan väljer bitar av de..

Att vända rätt upp och kunna göra halt på medellinjen och stå stilla i 10 sekunder är svåååårt tycker vi

Sen så får ju mina hästar lite automatisk agilityträning då de får gå på trä trall in i porten och sen har jag ju en förhöjning på stallgolvet med trall med båspallmatta uppepå där killarna få stå för att jag ska slippa böja ryggen så mycket.

Om det inte är din ponny så kan du kanske be ägarna om en sele med lös brösta och draglinor..

Något som är nyttigt för små killar är också att man lägger bommar som en ganska trång laburint och går med hästen runt.. Den får alltså INTE kliva utanför bommarna  i vinklarna. Mycket bra för att få koll på vart man har alla sina ben. Inte alltid så lätt när man är ung.

Det går ju också att lägga travbommar och tömköra över.

Det jag brukar försöka tänka också är att avsluta när det går som bäst. Det ska vara KUL att jobba så läs av pållen.

Har han något som du vet att han verkligen gillar så lägg in det som belöning ibland.

Som någon annan skrev här så är det extremt viktigt att körhästar står STILLA på kommando.

Anna-Carin

HannaDolly
0

#6 jag letar sele för fullt då jag känner att jag vill satsa på körningen riktigt nu! :)

#7 Ajax kan stå still på kommando och kan sen stå där runt 10 sek, både i körning och tömkörning, vi ska snart börja på lite agility tänkte jag :)

Varför måste jag ha en ny sele? Varför tycker ni det? Som sagt letar jag för fullt efter en beg då jag inte har råd med en ny ;)

powderpuff
0

För det första så saknar den baksele och draglinor. Det är även att föredra en sele med lös brösta. Är själv inte så inne på det här med körning men har fått tipsen tidigare. Kolla på selar.se eller drivout.se där finns selar till bra priser Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

HannaDolly
0

Jag har kollat på både driveout och selar.se men vill kolla om det finns ngn beg till ett bra pris då jag inte har pengarna att köpa en ny, tyvärr.

Underbar
0

#10Jag har snart en sele till salu (kanske) har funderat på att köpa en ny. Kan höra av mig till dig då:)

eamy
0

försök att bara använda små ljud och inte använda tömmen så mycket, om du ska i trav så kommer det bli mycket lättare :)

för han kommer vara mer kännslig för tömmen då och det är bra :)

HannaDolly
0

#11 Härligt! Ja du får gärna höra av dig! TAck! :-D

#12 Han lyssnar jättefint från skritt till trav när jag bara gör ett sss-ljud, sen sakta av från trav-skritt med ptroo ;)

eamy
0

#13 det är bra :D